POS,makervall & några till bygger spindel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS & makervall bygger spindel

Inlägg av POS »

Nu har jag svarvat remhjulen och vi har provkört spindeln lite, varvtalet uppskattar jag till ungefär vad jag trodde förut, alltså ca 20000rpm
Det fungerar bra till cirka 2/3 av maxvarv. kör man på max så fladdrar remmen lite och kan hoppa av, eller remmen det är en ju vanlig O-ring.
Vi ska provköra den i fräsen med begränsat varvtal och se hur den funkar.
Så får vi väll leta reda på nån bättre rem så vi kan köra på maxvarvet i framtiden.
När vi provkör nästa gång ska jag filma också.
Det är i alla fall ett lärorikt bygge.. :)

Bild

Bild
Morgons

Inlägg av Morgons »

Jag är tveksam om det blir bättre med en annan rem om ni ska använda samma hjul till motorn och spindel. OM ni nu ska det så hade det varit bättre med djupare spår eller bättre styrkant på ett av hjulen.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är troligt att vi provar med djupare spår också, det lilla hjulet är mycket lätt att byta ut.
En lika lång O-ring fast lite grövre vore bra att prova med, den skulle inte töjas lika mycket.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad har hänt med det här projektet? Jag hoppas att det inte dött. Jag skulle gärna ha en till min maskin, men har varken svarv eller kunskaperna nog att få det bra.
Skulle det inte sitta fint med en sån här http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=41294 till spindeln? :D :oops:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är ju klart att jag följer din tråd med spänning, det är ju nått sånt som jag tänkt till spindeln.

Exakt vad som hänt med spindeln vet jag inte, makervall har provat den i sin fräs och jag har sett en mms-film på det bara.
Nu bor vi iofs bara 40-50 meter från varandra så det kommer såklart nån form av uppdatering av projektet snart men jag har haft fullt upp med annat ett tag...

Min tanke med styringen är ungefär som din, jag vill ha både on/off och varvtal på samma kort och kortet bör klara upp till 18V / 10-15A så man kan ta vilken borrmaskinsmotor man vill.
Får du fram ett sånt kort så vore det ju perfekt om du la upp dxf-filen på kortet och ett schema. :)

Du kan säkert få nått tillsvarvat om frågar i jobb/tjänster, jag har bara en minisvarv så det tar rätt lång tid att göra saker i den men nån med en riktig svarv på jobbet borde kunna göra det för en lagom slant tycker jag.

Min tanke från början är att man ska köpa en ER-8 axel för att få en lite fin spindel och att det här bygget mest var på skoj för att prova lite hur det funkar.

exempel på spindelaxel: http://cgi.ebay.com/Straight-C10-ER8-12 ... 25572251f4
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag tror komponenterna på mitt kort klarar det redan, men då bör de nog kylas. Däremot är inte ledningsbanorna tillräckliga tror jag. Skall cadda ett kort med skruvplintar och grövre banor nån dag.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Har ni hunnit prova spindeln? Funkar den? Är lite sugen på att göra något liknande till min fräs, fast kanske mer åt detta hållet: http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... st14914602

Monterar man dessutom en hall-sensor på lämpligt ställe kan man läsa ut varvtal och bygga varvtalsreglering med en Arduino...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tyvärr har projektet legat lite på is senaste tiden men nu fick vi lite vatten på kvarnen igen så jag hoppas vi kan ge lite mera svar om några dagar.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Nu har jag fixat min egen spindel! Behöver dock fräsa en adapterplatta för att montera den på fräsen, så jag har inte provkört den skarpt än. Provkörde den "för hand" och det såg lovande ut!

Motorn driver jag från ett 12V nätagg så den snurrar typ 36000rpm obelastad. Remhjulen växlar ner 10:15 så jag kommer landa på användbart maxvarv på ca 18-20000 rpm.

Beståndsdelar:
Axel från en skrotad dremelkopia 139:-
Borstlös motor $29
Fartreglage till borstlös motor $16
Tandremshjul och rem från https://sdp-si.com/eStore/ $20
12mm MDF (från skräplådan)
6mm plexi (från skräplådan)
Totalt ca 630:-

Nu kvarstår att
1. Fästa en magnet på lämpligt ställe för rpm-mätning
2. Montera hall-sensor som läser av rpm-signalen
3. Hacka ihop lite kod till Arduinon för att läsa in rpm-signal och styra ut nått lämpligt till fartreglaget.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

:tumupp:
Ska bli kul att se hur det funkar för dig!
Det är nog ett klokt val att köpa rem och hjul färdigt.

Vi provkörde lite för nån dag sen, det gick sådär... svajig i varvtalet av nån anledning.
Nu planerar vi att byta till en annan motor som vi har liggandes från en annan skruvdragare och se hur den beter sig.
En del saker ligger i skrotlådan av en anledning tro jag. :wink:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Undrar om man skall ge sig på att bygga en sån här spindel nu när man har svarv och en skrotad dremelkopia. Har nog plockat på mig lite remhjul också, och varvtalsstyrning har jag ju redan...
Nå det får läggas på projektkö!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Väcker denna tråden igen, funkar spindeln fortfarande, och hur sitter den fäst på CNC:n? Riktigt sugen att göra en själv.
makervall

Inlägg av makervall »

Jo det var ju ett tag sen...

Spindeln funkar kanon. Skulle behöva en annan rem då oringarna är lite för mjuka. Sen har jag inget nätagg som passar bra till motorn så det är lite problem att få den att gå som jag vill. Så för tillfället så sitter det en dremelkopia i fräsen igen...

Men som sagt så är jag helnöjd med spindeln i sig. Möjligen skulle jag ha satt dit ett annat lager längre ner för att slippa ev brytningar. Men det är inget jag har märkt av under provkörningarna.

/Magnus
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skulle ett nätaggregat till en Dell bärbar vara intressant, 19V 4,5A eller nåt sånt.
Jag skulle börja med min spindel ikväll, men slakten av Dremelkopian tog lång tid och slutade med att främre delen av spindelaxeln lossnade från resten, försökte knacka av lagren som hade sett sina bättre dagar. Ett problem till var att det bakre lagret satt precis i änden på axeln. Nå får se om det går att få ihop något av skrotet, annars får jag gå på det igen senare med en annan dremel. Hur fick ni på och av lagren?
makervall

Inlägg av makervall »

Det var inget fel på våra lager. Det var motorn som brunnit. Så vi rörde inte lagren.

/Magnus
Skriv svar