Vad för slags golvbeläggning?

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av MadModder »

Epoxifärgen med såna typiska olikfärgade flingor i släpper på ett par ställen i vår tvättstuga. När jag kollat genom gamla mötesprotokoll har golvet fixats ett par gånger, med samma problem. Jag tror att anledningen är uppstigande fukt. Det gjutna källargolvet ligger direkt på sättsand mellan väggplintarna, så det är ju inte så konstigt. Dessutom verkar stommen också suga upp markfukt, trots att spärrskikt tydligt är markerade på ritningarna mellan plintar och väggar. Färgen bubblar ut och släpper nedtill, och det blir vita pulverformiga utfällningar. Märkligt nog släpper inte den gröna golvfärgen i resten av källaren.

Men iaf, först tänkte jag på klinkers i tvättsugan, då fogen släpper genom fukt, men det skiter sig ju då man ska ha tätskikt under.

Sen hörde jag av en byggingenjör att det finns en slags golvplattor som går att montera utan tätskikt, och som släpper genom fukt.
Men jag har inte hittat någon sådan produkt. Det ska dessutom vara lätt att hålla rent.
Såna håliga plastplattor man kan ha i badrum och balkonger går bort, då damm och tvättmedelsspill mm kommer ligga kvar under.

Någon som vet?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av blueint »

Om man bygger en liten "källare" på några cm undertill så kanske man kunde ventilera bort fukten på det sättet istället?
Sen innehåller epoxi Bisfenol-A ett riktigt rävgift. :dead:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av grym »

borra ett antal hål ned genom golvet och då få ur fukten den vägen istället för genom själva golvet
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av björn »

Klinkers låter väl som en bra idé, dock utan tätskikt. Plattan måste kunna släppa upp lite fukt och tätskikt eller plastfärg är då uteslutet. Använd *inte* glaserad klinkers då den är för tät.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av Sastrom »

Finns epoxi färg som är öppen, dvs den har öppna porer som släpper igenom fukten. Kör man med primer på betonggolv samt denna 2 komp epoxi släpper färgen aldrig
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av Johanb »

Klinker utan tätskikt ska vara ett bra val, annars använder man diffussionsöppen färg. Källargolv som transporterar fukt är mycket vanligt i hus byggda under en viss period och är normalt inte något problem om man ser till att inte förvara organiskt material direkt på golvet eller inreder rum.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av MadModder »

Aha, då var min första tanke inte så dum då. :)
Det var den där ingenjören som sa att man MÅSTE ha tätskikt...
Jag tänkte såna klinkers med halvmatt yta man t.ex ser på golvet i badhus. De ser inte glaserade ut.

Den skrovliga flingfärgen vi har nu är ett rent helvete att hålla rent. Man får ligga på knä och skrubba med en hård borste och sen spola med vatten. Men sen när man skrapar ner vattnet till brunnen, och svabbar upp resten, så ligger det likförbannat svart skit kvar i alla små gropar. :P

Det kan inte vara allt för svårt att få bort den befintliga färgen då den fläckvis har släppt själv.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av Johanb »

Man ska helst ha tätskiktet på utsidan om man ska täta så man inte släpper in fukten i konstruktionen. Lägger man tätt mot plattan inne kan man tvinga fukten att ta andra vägar tex upp genom väggar. Vatten har väldigt mycket kraft, syns bla på hur det pressar bort din färg :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av MadModder »

Precis. Är nog en av anledningarna till att detta inte uppstått i garaget, där det inte finns någon beläggning på betonggolvet.
Undrar om den gröna färgen på källargolvet är tät. Det skulle förklara en del.

Men men. Då ska jag väl ta och fråga runt lite bland golvfirmor här och se vad de anser lämpligt, och vad det kommer kosta.
Fallet måste justeras lite också. Det rinner inte riktigt åt rätt håll överallt till de 4 golvbrunnarna. Och så finns ett trekantigt betongfundament fastgjutet i golvet en ena hörnet, där centrifugen står. Kan bli knepigt med klinkers där.

Hmmm... kom just att tänka på en sak. Tvättmaskinerna och tumlaren ser större ut än dörrhålet... Svårt att få in nya när det så är dags :humm:
Här krävs lite dokumentation känner jag. :D
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av Johanb »

Vad gäller källargolvet GISSAR jag att det antingen är öppen färg som släpper genom fukten så det inte uppstår ett tryck och/eller så är det tätskikt alternativt kapilärbrytande skikt under golvet som gör att funkten håller sig ute.

Är det bar betong i garaget så går ju fukten rakt igenom och förs bort med luften så där är det ju inget problem om det inte kommer in så mycket att det rinner eller om det är tätt utrymme så det blir hög luftfuktighet.

Ja en golvfirma kan nog säkert tala precis vad du behöver om du förklarar ditt problem, klinker är ju lite mer jobb men är ju trevligt och kanske mer slitstarkt. Det kanske går att bygga runt fundamenten beroende på hur det ser ut, man måste ju inte täcka varje mm om man kan göra det snyggt på annat sätt :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av MadModder »

Här är det mest färg borta. Ganska logiskt där man går mest.
Bild

Här är fundamentet. Här kan vatten samlas som synes.
Bild

Hål i färgen. Under bänken. Där bubblar färgen sig utefter hela väggen.
Bild

Sen är väl inte färgen speciellt snygg heller. Grå, svart, orange och vit i en enda spräcklig röra...
Hehe, den vita flingan upptill ser ut som Afrika. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad för slags golvbeläggning?

Inlägg av MadModder »

Hade en golvnisse här idag, och han tyckte att klinkers var det bästa att göra. En offert på ingång alltså. :)
Bara att bestämma träff med fler firmor då...
Skriv svar