12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Hej, det är så här att jag har försökt att hitta en lösning på onlocation fotografering med blixtrar,
och det finns en uppsjö av lösningar på detta, men inte kostsamma för en amatör som jag...

Jag hittat lite DIY lösningar och i all enkelhet så består de av 2 komponenter ett 12V acc
och en 12->230 180W omvandlare med ren sinus form vilket bevisat har kunnat bedriva olika studio ljus
huvuden upp till 200 blixtrar...

DIY projekt: http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=820794

Mitt aber är följande, jag behöver minst 3 stycken sådanna enheter :) och priset på en omvandlare i klass
ligger på 1200:- så där stack priset åter igen iväg..

Så då kommer jag till frågan, kan jag bygga en kapabel 12-230 omv. och undkomma lite på prislappen
jag förstår att det är många om och men inblandat men vad är en spontan känsla ?

Det som fått mig in på detta spår är att om jag lägger energi och tid på en design av strömkälla så har jag ett
ett lått batteripack som kan laddas upp samt tar liten plats bland övrig utrustning...
Jag kan även fylla ett redundanskrav vid fotosessionen då om ett pack läger av så har jag 2 till (ev fler i framtiden)...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av PeterH »

Vilka effekter behövs? Skulle det vara möjligt att gå in på lågspänningssidan av blixtarna? Kan ett inverterverk vara ett alternativ?

Kipor ger en ren sinus och brukar ha gott rykte när det gäller funktionalitet

Meec billigt men något lägre kvalité(?) från Jula
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av Meduza »

hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Det handlar om 200-300W med ganska höga startströmmar när blixtaggregaten laddas upp, visst det finns blixthuvuden att köpa för att kopplas in i batteribackade blixtaggregat och visst kan man kanske gå förbi aggregatet i blixten men då påverkas ju garantin och vi pratar alltså blixtar på 2Kkr upp till 5Kkr styck så jag vill inte pilla inuti dessa, samt
att jag vill ju också ha funktionen kvar att köra dom på fasta nätet...

Om jag skulle köpa ett aggregat så hamnar jag på något liknande: http://www.bostroms.nu/explorer-xt-se-m ... c-448.aspx men aggregat av denna typ är för oportabla att ta med sig...

Den tidigare länken till Pelican batterypacket är ju riktigt portabled och väger typ inget i jämförelse, med andra ord så
skulle jag kunna slänga med en i väskan för en spontan fotografering..

/H
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av Nerre »

PeterH skrev:Vilka effekter behövs? Skulle det vara möjligt att gå in på lågspänningssidan av blixtarna?
Finns oftast ingen "lågspänningssida". Kondensatorbanken i blixtaggregaten laddas i princip med likritad nätspänning. Det är det som är problemet: Man behöver den höga spänningen OCH de drar väldigt hög ström när kondingarna är tomma.

Men frågan är om man verkligen behöver ren sinus, undrar om inte triangelvåg borde funka bättre än t.o.m. "modifierad sinus"? Med tanke på hur de fungerar alltså.

Modifierad sinus är väl trappstegsformat och det ger väl högre strömrusning än om man skulle köra triangel?
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Bland all information jag har fiskat fram ang. DIY batterypack för blixtarna så poängteras det ALLTID att det måste vara PSW (pure sine wave) inverterarere, har inte hitta någon anledning och jag har inte kunskapen om att bedöma om varför...
Hade det gått bra med modiferad sinus så hade jag köpt invertererare för länge sen.. runt en tredjedel av priset för en modiferad jämnfört med ren sinus..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av grym »

det är knappt möjligt för en normal person att bygga en ren sinusomvandlare 12-230
ska den vara i klass med köpta så blir det mycket jobb och måånga timmar provande, inget jag vill göra, och jag har gjort det förr, fick inte ren sinus, fick för dålig verkningsgra o.s.v

nu köper jag dom , ingen tvekan om den saken

en med fyrkantsvåg kan man bygga relativt enkelt, och billigt bara om man har det mesta liggandes och slipper köpa dom dyra sakerna
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

bra svar, var lite det här jag var ute efter...

Då blir det till att inhandla ett par då :(
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av Nerre »

hean01 skrev:Bland all information jag har fiskat fram ang. DIY batterypack för blixtarna så poängteras det ALLTID att det måste vara PSW (pure sine wave) inverterarere, har inte hitta någon anledning och jag har inte kunskapen om att bedöma om varför...
Som sagt var, de två vanligaste kurvformerna är ren sinus och modifierad sinus. Modifierad sinus är trappstegsformad och det fungerar inte när det är en stor kundensatorbank inblandad.

När de skriver att det måste vara ren sinusvåg menar de nog egentligen "det får inte vara modifierad sinus eller fyrkantvåg". Det är lätt att säga "det måste vara A" när man menar att "det får inte vara B" om man tror att det bara finns A och B.

Det jag föreslog var triangelvåg. Normala omformare har inte det eftersom de apparater de driver vill ha nåt som liknar sinus för att fungera. Men jag tror att blixtaggregat fungerar bättre på triangelvåg än på modifierad sinus.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av Meduza »

Du är medveten om att man komma undan minst en tusenlapp billigare på Explorer XT om man köper den direkt från Innovatronix?

Bara så det inte är dom kronorna som avgör...
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Nerre skrev:
hean01 skrev:Bland all information jag har fiskat fram ang. DIY batterypack för blixtarna så poängteras det ALLTID att det måste vara PSW (pure sine wave) inverterarere, har inte hitta någon anledning och jag har inte kunskapen om att bedöma om varför...
Som sagt var, de två vanligaste kurvformerna är ren sinus och modifierad sinus. Modifierad sinus är trappstegsformad och det fungerar inte när det är en stor kundensatorbank inblandad.

När de skriver att det måste vara ren sinusvåg menar de nog egentligen "det får inte vara modifierad sinus eller fyrkantvåg". Det är lätt att säga "det måste vara A" när man menar att "det får inte vara B" om man tror att det bara finns A och B.

Det jag föreslog var triangelvåg. Normala omformare har inte det eftersom de apparater de driver vill ha nåt som liknar sinus för att fungera. Men jag tror att blixtaggregat fungerar bättre på triangelvåg än på modifierad sinus.
Jag håller med och jag tror dessa killar ligger i min kunskapsnivå så de köpte det billigaste = modifierad/square och konstaterade att det inte fungerade... klagade hos försäljaren som sagt att PSW ska det vara..

Så tillbaka till din tanke om trianglevåg !? förklara gärna för en ovetande hur du tänker ..


mvh. Henrik
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Meduza skrev:Du är medveten om att man komma undan minst en tusenlapp billigare på Explorer XT om man köper den direkt från Innovatronix?

Bara så det inte är dom kronorna som avgör...
mm , det handlar här inte om pengarna utan endast igentligen om portabilitet och redundans..

/H
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av Calle »

Explorer är inga problem med bärbarheten, sitter axelrem och hela kittet på den, har själv en, problemet med en vanlig inverter är att den behöver vara på ett par kw för att inte överbelastningskyddet ska lösa precis i start ögonblicket.

Så enklaste och troligvis billigaste är att köra på en explorer.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av blueint »

Omvandlinig till sinus kan väl annars ske med en koppling som skickar PWM till en transformator i hög frekvens och har återkoppling av spänningen på sekundärsidan med börvärde som varierar som en sinuskurva ..?
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Den här verkar ju oneklingen intressant :)

http://www.eleccircuit.com/12-volt-to-2 ... rter-500w/

edit: eller nää det där lär ju vara en square.. suck
Skriv svar