Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av frallzor »

Av ren nyfikenhet, vad körde du för varvtal när du fräste ut de där? :)

Har lite funderingar på att fräsa lite sånt där själv, men med base rpm på 18000rpm
känns det lite klurigt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jojje: Dom här gick bra att köra, 16mm får man nog ta i två omgångar men det borde väll också gå bra tror jag.
Dom här är i HDF i utomhuskvalite så dom tål nog en del men mdf är som en tvättsvamp när det gäller fukt.
Styva? JAPP!

frallzor: 5mm fräs med två skär 13500rpm och 200mm/min var det jag körde med på dom här,
det går nog att mata fortare men jag hade inte bråttom. :)
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Riktigt 3-vliga saker som visas upp i denna tråd som vanligt :tumupp:

Har inte haft igång fräsen på ett tag nu.........massa andra saker som kommer emellan.........som vanligt.

Nu har jag i alla fall "dammat av".........eller rättare sagt "dammat ner" fräsen och gjort en present åt en bekant till min mor.........visar upp den här som lite inspiration :)

Spräckte dock det första skottet jag gjorde då jag körde ut 3D-bilden först och sedan skulle skära ut den...........jag har uppenbarligen gjort en alldeles för tunn ram runt kortet så det flög flisor åt alla håll och kanter.
Andra gången så körde jag ur-skärningen först och sedan 3D-körningen och då blev det bra.

Den fick 3-lager klarlack och är gjord i 18mm björk..........det har visat sig att björkmaterialet ger helt klart bäst kontrast mellan ljusa och mörka partier.

/Markus
Bild
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Den blev ju grymt tydlig! Riktigt snyggt!
makervall

Inlägg av makervall »

Jag lyckades inte hitta någon verktygstavla som passade för min vägg och POS brukar inte vara speciellt svårövertalad när det gäller fräsprojekt. Min POSY-A4 är ju lite i minsta laget för det här projektet.

1 tim 15 min och ca 1500 hål senare...

Bild

Tavlan är ca 150*70cm

Tack för hjälpen POS.

/Magnus
Guvenör

Inlägg av Guvenör »

Gjorde en liten sladdgömma till datormusen, lyckades trolla bort 80cm sladd. Så nu ser det mycket renare ut på skrivbordet. :D

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser riktigt bra ut Mackan... Kan du beskriva steg för steg hur *du* gör denna typ av tavlor? (mjukvara, förberedelse, tips vid körning, efterarbete)?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Mackan brukar hålla lite på den infon men jag ska dela med mig av hur jag gjorde med vektygstavlan.

Först borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, sen borrade jag ett hål sen flyttade jag 25,4mm, du fattar va? :wink:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Näe... inte riktigt :humm: När du flyttade 25,4mm vid åttonde hålet, började du om då eller :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Guvenör: Riktigt cool lösning du hade där! Och snyggt resultat blev det ju också. Du trycker bara ihop den så att knopparna går in i hålrummen, så sitter den ihop sen? Eller har du fäst ihop den på annat sätt? Hur mycket större är knopparna än hålen i diameter? :tumupp:
Guvenör

Inlägg av Guvenör »

Ja precis, hålen är uppfrästa 6mm sen är det vanliga träplugg som är kapade och i limmade. Sitter ihop riktigt bra!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

föresten, vad är det för träslag?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser ut som ek...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

PeterH skrev:Ser riktigt bra ut Mackan... Kan du beskriva steg för steg hur *du* gör denna typ av tavlor? (mjukvara, förberedelse, tips vid körning, efterarbete)?
Kör du Mach3 så finns det med ett plugin (kallas något annat som jag inte minns nu) där du enkelt kan föra in de parametrar du behöver för ett sådant jobb.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Hade vart spännande om någon knäckte mackans hemliga recept, är själv sugen på en tavla :D
Skriv svar