Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jag tycker att Fräsen är ute och "el-cyklar".
1. Det är inte remtjockleken som bestämmer diametern på hjulet, det är armeringens tjocklek och armeringens placering i remmen.
2. K-faktorn på remmen påverkar försumbart lite, det handlar om max 0.001mm på diametern, dessutom tror jag att du tänker tvärt om.
3. "Detta i samband med att din rem inte är riktigt lika tjock som enligt tabellen förklarar varför den inte går runt"
Om remmen(armeringen) inte är lika tjock så blir remmen mer glapp mot hjulet, du tänker tvärt om.
4. Du verkar ha snöat in på botten-diametern, det är inte den diametern som bestämmer hur remmen ligger i remhjulet. Tänderna på Fagges remhjul har ett djup på 3.6mm och bulorna på remmen sticker bara ut 3.2mm.
1. Det är inte remtjockleken som bestämmer diametern på hjulet, det är armeringens tjocklek och armeringens placering i remmen.
2. K-faktorn på remmen påverkar försumbart lite, det handlar om max 0.001mm på diametern, dessutom tror jag att du tänker tvärt om.
3. "Detta i samband med att din rem inte är riktigt lika tjock som enligt tabellen förklarar varför den inte går runt"
Om remmen(armeringen) inte är lika tjock så blir remmen mer glapp mot hjulet, du tänker tvärt om.
4. Du verkar ha snöat in på botten-diametern, det är inte den diametern som bestämmer hur remmen ligger i remhjulet. Tänderna på Fagges remhjul har ett djup på 3.6mm och bulorna på remmen sticker bara ut 3.2mm.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
1. Du har nog rätt, det är armeringens placering som avgör delningsdiametern.
2. K-faktorn saknar nog egentlig väldigt lite betydelse...
3. Om remmen är tunnare OCH armeringen sitter längre in därav så är min uppfattning fortfarande att delningsdiametern blir mindre.
4. Att jag räknade på profildjupet var bara av bekvämlighetsskäl. Denna är naturligtvis inte styrande, men den kan heller inte vara för stor.
Det var bara "snillet" spekulerar inatt... Trodde jag kom på en snilleblixt
Men jag tror fagge kan titta på det hjul jag länkade till och se om den inte passar.
2. K-faktorn saknar nog egentlig väldigt lite betydelse...
3. Om remmen är tunnare OCH armeringen sitter längre in därav så är min uppfattning fortfarande att delningsdiametern blir mindre.
4. Att jag räknade på profildjupet var bara av bekvämlighetsskäl. Denna är naturligtvis inte styrande, men den kan heller inte vara för stor.
Det var bara "snillet" spekulerar inatt... Trodde jag kom på en snilleblixt
Men jag tror fagge kan titta på det hjul jag länkade till och se om den inte passar.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ja det var som fan, att det lilla kunde ställa till med så mycket.
Jag testade precis Fräsen´s dxf fil, Och ja som synes så är det verkligen ingen stor skillnad mellan det nya & det gamla hjulet. Men fan vilken skillnad det blev i passform nu, remmen sitter som en smäck!.
Vad skulle jag gjort utan er...
Ska ta å sätta mig in i detaljerna senare, så jag kan applicera dom fungerande ändringarna på resten av remhjulen!.
Jag antar att det inte finns något smidigare sätt, än å ta bort alla kuggar utom en.
Flytta kuggen avståndet som krävs. Och sen kopiera/klistra in den förskjutet med rätt vinkel, typ antalet kuggar delat med 360grader = vinkeln ?
Tusen tack så länge.
Jag återkommer...
Jag testade precis Fräsen´s dxf fil, Och ja som synes så är det verkligen ingen stor skillnad mellan det nya & det gamla hjulet. Men fan vilken skillnad det blev i passform nu, remmen sitter som en smäck!.
Vad skulle jag gjort utan er...
Ska ta å sätta mig in i detaljerna senare, så jag kan applicera dom fungerande ändringarna på resten av remhjulen!.
Jag antar att det inte finns något smidigare sätt, än å ta bort alla kuggar utom en.
Flytta kuggen avståndet som krävs. Och sen kopiera/klistra in den förskjutet med rätt vinkel, typ antalet kuggar delat med 360grader = vinkeln ?
Tusen tack så länge.
Jag återkommer...
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Kul att den passade och att jag inte var helt ute och "el-cyklade"
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med detta:
"Jag antar att det inte finns något smidigare sätt, än å ta bort alla kuggar utom en.
Flytta kuggen avståndet som krävs. Och sen kopiera/klistra in den förskjutet med rätt vinkel, typ antalet kuggar delat med 360grader = vinkeln ?"
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med detta:
"Jag antar att det inte finns något smidigare sätt, än å ta bort alla kuggar utom en.
Flytta kuggen avståndet som krävs. Och sen kopiera/klistra in den förskjutet med rätt vinkel, typ antalet kuggar delat med 360grader = vinkeln ?"
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Antar att han pratar om hur han i sitt CAD-program ska göra den nya ritningen.
Om det är ett modernt solidmodeleringsprogram är det nog enklast att först skapa en rundskiva, sedan rita "tandurfräsningen", sedan välja att upprepa "tandurfräsning"-operationen i ett cirkulärt mönster med n=antal och vinkel=360/n.
Om det är ett modernt solidmodeleringsprogram är det nog enklast att först skapa en rundskiva, sedan rita "tandurfräsningen", sedan välja att upprepa "tandurfräsning"-operationen i ett cirkulärt mönster med n=antal och vinkel=360/n.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Bearing: Ja precis, har ju 3 remhjul kvar!.
Har nu noga läst igenom allas kommentarer, & jag är med på dom flesta resonemangen.
Då är det bara ett par frågetäcken kvar.
Det automatgenerarade hjulet hade 3,6mm djupa dalgångar, medan remmens kuggar bara är 3,2mm höga. Vad kan anledningen vara till det tro?.
Är det bara så enkelt att det ska finnas lite utrymme för eventuellt smuts, så inte minsta sandkorn direkt ska börja nöta på remmens kuggar?.
Det andra som stör mig är, varför ÄR min rem 5,5mm tjock & inte 6mm?.
Om en rem skulle gå sönder & jag köper en ny från ett annat ställe, så kanske den är 6mm tjock, & då blir det samma visa igen att det inte passar…
Eller är det så turligt att avståndet mellan armeringens mitt & kuggarna alltid är densamma. Sen hur tjockt lager gummi dom har lagt på, på ovansidan av remmen inte har någon betydelse.?
Jag bad nu verkytgsmakaren att mäta tjockleken på den andra remmen som han har hos sig, & den är tydligen 5,1mm tjock.
Edit... Jag måste ifrågasätta den mätningen, så ta inte dessa siffror på allvar...
Jag får ta & testa den andra remmen på det nya plexi hjulet. Passar det 100% så är det nog så som ovan nämnt…
Har nu noga läst igenom allas kommentarer, & jag är med på dom flesta resonemangen.
Då är det bara ett par frågetäcken kvar.
Det automatgenerarade hjulet hade 3,6mm djupa dalgångar, medan remmens kuggar bara är 3,2mm höga. Vad kan anledningen vara till det tro?.
Är det bara så enkelt att det ska finnas lite utrymme för eventuellt smuts, så inte minsta sandkorn direkt ska börja nöta på remmens kuggar?.
Det andra som stör mig är, varför ÄR min rem 5,5mm tjock & inte 6mm?.
Om en rem skulle gå sönder & jag köper en ny från ett annat ställe, så kanske den är 6mm tjock, & då blir det samma visa igen att det inte passar…
Eller är det så turligt att avståndet mellan armeringens mitt & kuggarna alltid är densamma. Sen hur tjockt lager gummi dom har lagt på, på ovansidan av remmen inte har någon betydelse.?
Jag bad nu verkytgsmakaren att mäta tjockleken på den andra remmen som han har hos sig, & den är tydligen 5,1mm tjock.
Edit... Jag måste ifrågasätta den mätningen, så ta inte dessa siffror på allvar...
Jag får ta & testa den andra remmen på det nya plexi hjulet. Passar det 100% så är det nog så som ovan nämnt…
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Vilket CAD-program kör du med? Jag kör med SolidWorks (2009) och kan skicka parten så kan du se hur jag byggt upp skiten.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det är lungt Fräsen, efter lite mekande i Bobcad-cam så gick det smidigt att editera dom andra hjulen.
Hmm, ju mer jag snokar runt desto mer förvirrad blir jag.
Jag hittade nu Contitech´s datablad.
Bilden på Sidan 14 = Remmen ska vara 5,6mm tjock & inte 6mm så som den tidigare tabellen angav.
Lika så ska tänderna vara 3,4mm höga & inte 3,2mm.
Och detta stämmer bättre med verkligheten, det är ju lite knepigt att mäta på gummi med ett spetsigt skjutmått, därav mina tidigare avvikelser på upp till ett par tiondelar.
På sidan 30 finns en liknande tabell som sm7tjc hittade, där man direkt kan få reda på vilken ytter & pitch diameter hjulet ska ha vid önskat antal kuggar.
56kuggar ska ge 142,6mm i pitch diameter, vilket vi alla är överens om.
Men den stora frågan är, hur fan får dom ytterdiametern till 141,23mm???.
Kuggeneratorerna jag har testat ger samma ytterdiameter, alltså är dom inte felprogrammerade, utan följer Contitech´s siffror.
Men Bevisligen så stämmer det ju inte...
Fräsen´s dxf fil med ytterdiametern 140,3mm ger ju 1000ggr bättre passform.
Varför varför varför...
Hmm, ju mer jag snokar runt desto mer förvirrad blir jag.
Jag hittade nu Contitech´s datablad.
Bilden på Sidan 14 = Remmen ska vara 5,6mm tjock & inte 6mm så som den tidigare tabellen angav.
Lika så ska tänderna vara 3,4mm höga & inte 3,2mm.
Och detta stämmer bättre med verkligheten, det är ju lite knepigt att mäta på gummi med ett spetsigt skjutmått, därav mina tidigare avvikelser på upp till ett par tiondelar.
På sidan 30 finns en liknande tabell som sm7tjc hittade, där man direkt kan få reda på vilken ytter & pitch diameter hjulet ska ha vid önskat antal kuggar.
56kuggar ska ge 142,6mm i pitch diameter, vilket vi alla är överens om.
Men den stora frågan är, hur fan får dom ytterdiametern till 141,23mm???.
Kuggeneratorerna jag har testat ger samma ytterdiameter, alltså är dom inte felprogrammerade, utan följer Contitech´s siffror.
Men Bevisligen så stämmer det ju inte...
Fräsen´s dxf fil med ytterdiametern 140,3mm ger ju 1000ggr bättre passform.
Varför varför varför...
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det är bara att inse det omöjliga.
Dina remmar är fel-tillverkade.
Eller så har du fått någon annan typ av rem, felmärkt kanske.
Har ni tänkt på att i nästan alla bilder på rem-profilen så är flankerna vinklade till skillnad från dxf-ritningen som har raka flanker.
Om du inte har tagit kontakt med Återförsäljaren/Tillverkaren ännu så är det hög tid att göra det nu tycker jag.
Dina remmar är fel-tillverkade.
Eller så har du fått någon annan typ av rem, felmärkt kanske.
Har ni tänkt på att i nästan alla bilder på rem-profilen så är flankerna vinklade till skillnad från dxf-ritningen som har raka flanker.
Om du inte har tagit kontakt med Återförsäljaren/Tillverkaren ännu så är det hög tid att göra det nu tycker jag.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jag har nu varit runt i ett par butiker & alla säger nej, remmen kan det omöjligen vara fel på...
Sen hittade jag HTD datablad från flertalet andra remtillverkare, & alla påstår att ytterdiametern ska vara 141,23mm för ett 56kuggars hjul, & alla kan väll inte ha fel...
Så det ända som återstår är om profilen är felaktigt ritad..
Jag googlade som fan i hopp om att hitta en profilbild där alla mått är utsatta, men icke...
Så då utgick jag ifrån den första ritningen & med hjälp av ögonmåttet pillade till profilen på hjulets tänder för att se om det gör någon som hälst skillnad.
Fräste ett nytt hjul ur en slaskbit plexi, och jodå nu passar det, trots att det nya hjulet har ”rätt” diameter... Gjorde även ett 24kugars hjul för att testa den nya profilen på, & där funkar det också.
Här är dxf filen med den fungerande kuggprofilen, ifall det kan komma till nytta för någon annan.
Sen hur pass optimal denna profilen är det vette katten, men vad gör man om man inte hittar hur det ska vara...
Sen hittade jag HTD datablad från flertalet andra remtillverkare, & alla påstår att ytterdiametern ska vara 141,23mm för ett 56kuggars hjul, & alla kan väll inte ha fel...
Så det ända som återstår är om profilen är felaktigt ritad..
Jag googlade som fan i hopp om att hitta en profilbild där alla mått är utsatta, men icke...
Så då utgick jag ifrån den första ritningen & med hjälp av ögonmåttet pillade till profilen på hjulets tänder för att se om det gör någon som hälst skillnad.
Fräste ett nytt hjul ur en slaskbit plexi, och jodå nu passar det, trots att det nya hjulet har ”rätt” diameter... Gjorde även ett 24kugars hjul för att testa den nya profilen på, & där funkar det också.
Här är dxf filen med den fungerande kuggprofilen, ifall det kan komma till nytta för någon annan.
Sen hur pass optimal denna profilen är det vette katten, men vad gör man om man inte hittar hur det ska vara...
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Kan CamTrax från Camnetics vara till någon hjälp?
Sen tänkte jag på att nån (remtillverkaren?) kanske räknat om från tum till mm, men använt 2,50 isf 2,54?
Sen tänkte jag på att nån (remtillverkaren?) kanske räknat om från tum till mm, men använt 2,50 isf 2,54?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Om remmen inte har samma spetsiga radier som de på ditt första hjul (som inte funkar) så kommer ju "spetsarna" att lyfta remmen lite och därigenom ge en lite större effektiv pitchdiameter än det var tänkt.
Du (eller någon annan) undrade förresten förut varför kuggarna var djupare på hjulet än remmens kugghöjd. Tänk på att luften måste ha nåt sätt att pysa iväg när kuggen dimper ner. Framför allt kanske det ger lägre ljudnivå.
Du (eller någon annan) undrade förresten förut varför kuggarna var djupare på hjulet än remmens kugghöjd. Tänk på att luften måste ha nåt sätt att pysa iväg när kuggen dimper ner. Framför allt kanske det ger lägre ljudnivå.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ah så kanterna på kuggarna på remmen är inte 90 graders vinkel hela vägen till basen på remmen, ja det förklarar ju en hel del om man så säger där ser man. Dessutom vet jag inte om det ens hade gått att ha det så i längden pga dragkrafterna, blir ju en extrem belastning i det hörnet men är det avrundat så sprids krafterna ut.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
På bilden ser det ut som det glappar en hel del i första kvadranten, stämmer det?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Nu behöver du ju bara ta en fil och fila till alla tänder lite så är det klart ?