Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av thomas_gbg »

Som mitt första inlägg i detta trevliga forum har jag tre frågor.

1:söker en trevlig portabel verktygsväska i läder för dator reparationer på fältet.

2:söker mätverktyg för att mäta upp moderkort och andra komponenter också för portabel användning. Eller tips på bra mätverktyg.

3:länkar till butiker som säljer verktyg och instrument lämpliga för en datorverkstad.
Senast redigerad av thomas_gbg 29 mars 2010, 17:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av Limen »

Hej Thomas och välkommen till forumet!

1. Vilken typ av utrustning bär du med dig? Vilken typ av datorer reparerar du?

2. Mäta upp moderkort? Vad vill du mäta?

3. Se punkt 1+2 :)
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av thomas_gbg »

Det är lite handverktyg typ denna länk som finns på denna sida men av bättre kvalitet, typ Lindströms tänger kvalitet. http://www.tigerdirect.com/applications ... 3&csid=_21

Mätverktyget jag söker är ett som kan mäta upp pci-e porten så man slipper prova med ett nytt grafikkort och riskera att det också bränner har gjort det ett antal gånger.

Sen söker jag bara trevliga länkar till verktyg man är ju lite verktygs fetischist om dom sen ligger i ett fint fodral gör ju saken inte sämre.
Användarvisningsbild
tlvb
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 januari 2009, 00:40:17
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av tlvb »

Har aldrig hört talas om något mätverktyg som är gjort för att testa kortplatser, men jag tycker vid en första anblick att det borde vara genomförbart att designa ett kort som mäter spänningen på pinnarna och varnar om någon är utanför speccat område.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av JimmyAndersson »

Så länge nätdelen är hel så kan det inte bli fel spänningar på en PCI-e-port (eller andra portar heller för den delen),
så det är helt onödigt med ett testverktyg av den orsaken.

Thomas_gbg:
Jag har aldrig någonsin ens sett ett sådant verktyg eller märkt problem av den här typen på något moderkort,
trots att jag byggt >1000 datorer och reparerat ett hundratal. Om du har letat efter såna här verktyg så har
du säkert själv sett hur pass få verktyg för spänningsmätning som existerar för dessa portar. :)
Däremot finns det kort med display och/eller lysdioder som man kan styra genom testprogram för att snabbt
få en bild av hur de fysiska kontakterna fungerar och hur mjukvaran (OS+drivers) är konfigurerat.
Det går även att mäta faktiskt busshastighet mm. Frågan är hur ofta man har nytta av det....
Antingen fungerar kortet man pluggar in, eller så gör det inte. Det är sällan så något fungerar "lite grann". :)
Med tiden så lär man sig hur olika typer av fel uttrycker sig.

Om det är tänkt att du ska starta en datorverkstad så kommer du inse att det inte finns någon orsak att sitta och
leta efter sådana här fel. Det är bara att ta ett nytt moderkort och returnera det trasiga. Det är så det fungerar.
Det är bara i mycket enstaka fall som man byter kondensatorer som datorreparatör.


Det är *betydligt* större chans (99,många decimaler %) att du har förstört dina grafikkort genom ESD än att PCI-e-porten har gett fel spänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16785
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av grym »

håller med jimmy

men det finns nog några mätkort, sök på ebay eller om det var dx
men om man har nytta av det , nja

den lite mera serösa frågan är, hur mycket erfarenhet har du av dator rep?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7016
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av lgrfbs »

Jag skulle utrusta väskan med:
Motherboard Analyzer Card Moderkort Kort Test PCI POST 2
http://www.tradera.com/Motherboard-Anal ... _110332950

Nätdelstestare med LCD, ATX12V, 24-pin, 4/8-pin, PCI-E, SATA
http://www.microshop.se/shop/showItem.a ... -18&vg=140
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33858
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker datorverktyg och mätinstrument till en datorverkstad.

Inlägg av Glenn »

Dom där PCI-post-analyzer-korten är dock tämligen värdelösa skulle jag vilja påstå, och även om dom kan tala om vad det är för fel, vad ska man görta åt det ? byta moderkoetet som vanligt typ..
Skriv svar