starta eget i uppsala

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elektro88
Inlägg: 270
Blev medlem: 14 februari 2006, 15:41:18
Skype: rmannby@live.se
Ort: Gryttby, Vendel

starta eget i uppsala

Inlägg av Elektro88 »

Halloj!
Har haft en idé ett tag nu och tänkte bara kolla lite på skoj om det finns efterfrågan på en butik med elektronikkomponenter.

Tanken var att man har ett lager med alla möjliga komponenter man använder ofta och lite specialgrejjer och sen att man ute i butiken har byggsatser och lödtillbehör. Jag skulle importera från t.ex kina och usa och ha i butiken.

jag har själv stört mig på att man måste oftast beställa nåt när man ska ha det och då blir det ju fraktkostnad och grejjer.

tror ni det finns nån efterfrågan eller får man slå igen efter en månad? :P
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17296
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av AndLi »

Med elfas 35 kr frakt är det svår att räkna hem även den minsta detour för att hämta komponenterna i en butik..
Att ha saker på lager kostar pengar, jag tror man får slå igen på en vecka... (om man ska ta ut en marknadsmässig lön också)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av Zyxel615 »

Det fanns ju en "komponentkiosk" i Uppsala fram till för en fem år sen eller så. Dock bar det sig inte på slutet, och det var ändå en mycket välkänd butik som hade kanonservice. Tyvärr är det nog svårt att få lönsamhet i sådan här verksamhet...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26208
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av Icecap »

Det enda sättet jag kan se sånt kan bära sig på är om du gör "en Elector", alltså utvecklar roliga och prisvärda byggsatser och sedan ser till att de har det lilla extra. Ett exempel kunde vara hårdvaran till en QVGA pekskärm, såklart med en lagom potent processor på med gratis C-kompiler, serieport, SD-kort interface och sånt småkrafs. Bra dokumentation ska alltid medfölja, sedan får kunderna fixa resten. Satserna ska alltså inte vara "basic beginners" men mera i medelområdet, lagom avancerat till att man ska ha en del choklad på skjortan för att gå i mål med dom men inte för svåra heller så att även en mer erfaren får ge upp.

Sånt tror jag skulle kunde ge en försäljning som kan bära sig, det blir bara ett sjujäkla hästjobb innan det finns satser nog till att det blir intressant, man måste själv se till att allt fungerar innan man släpper en sats, i början kan ett fel på en sats vara totalt förödande för ryktet = klappa igen direkt.

Vad jag har sett finns det gott om nybörjare-satser av typen "löd ihop utan att förstå funktionen" men dom som vill ha lite tyngre grejer kan ha det svårt om man inte vill gå professionellt. Tänk "Audino" (stavning?), text/grafisk LCD, 1-wire, serieportar, USB, A/D och D/A, in- och utgångar.

Men som sagt, ett sat... hästjobb med att få varje sats klar med all dokumentation, funktionstest och tydlighet.

Det kommer ALDRIG att löna sig att sälja transistorer, kondensatorer och motstånd när man kan köpa dom i 1000-pack för en spottstyver! Man kan bara leva på att ha något unikt och standardkomponenter är inte det!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17296
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av AndLi »

Sparkfun är väl ett annat välfungerande koncept, de började väll till stor del med monterade breakout kort med roliga komponenter på. Men frågan om det finns ett mervärde med att ha den lokalt i sverige än us.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av psynoise »

Tyvärr tror jag också att det är en dålig ide med tanke på hur enkelt det är att beställa från dom stora distributörerna. För att man ska få mig som kund behöver man ett gigantiskt lager där jag kan välja och söka enkelt bland komponenter som passar projektet så bra som möjligt. Standardkomponenter som man läser ibland här på forumet finns inte i min värld längre utan det är parametersök hos Farnell som gäller utan att förlita sig på gamla trotjänare.

Dom här gamla komponentbutikerna som många talar varmt om var nog bra mötes platser men ack så dåliga på att hålla ett sortiment med dom senaste komponenterna. Sedan har jag aldrig gillat dom mindre webbutikerna heller då man ibland får komponenter levererade i en påse blandat. Finns säkert fler än mig som betalar för att man ska få komponenterna i en fin ESD-påse med ordentlig etikett för att få tid över till att experimentera istället för att sortera.

Farnell och ELFA tillhör mina favoriter som hjälper mig att utföra projekt på ett enklare sätt. BHIAB och Labbelektronik tillhör dom som jag övergivit för många år sedan. Dåliga specifikationer på komponenter och ett leveranssätt som dödar en massa tid i labbet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18560
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av 4kTRB »

Jag besökte en butik i Uppsala i närheten av en järnvägsövergång
för flera år sedan men sedan hade de stängt igen i alla fall i den
lokalen. Köpte BC548 där och de hade elfa nummer på dom.
Kanske samma butik som näms här ovan?

Jag bor i en väldigt liten stad och på 70-talet och början på 80
fanns här en liten MJ-butik (modelljärnvägs prylar). Hur det kunde
gå runt är en gåta för mig. Han som hade butiken fick sedan sitt
drömjobb som lokförare på SJ och slog igen :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av v-g »

Frågan är ju också hur mycket man kan tjäna på komponenter, JAG köpte tex BC-547/557 100 st för 25 spänn räcker nog minst 10 år för min del. Motståndssats köper man EN gång därefter fyller man ju bara på osv osv. Knappast något som får en butik att gå runt för jag _vet_ att jag i min umgängeskrets troligen är 1/50 som ens vet hur en lysdiod fungerar hjälpligt.

Tycker själv att ELFA börjar kännas litet, enda man tänker är "varför har de inte denna ytad" Jag köper tex några få hålmonterade för att experimentera/leka och sen är det ytade som gäller när det ska till att byggas på kort. :madmodder:

Tex µc är ju en sån sak som är helt förbannde omöjliga att ha på hyllan, visst några 16F628 går ju att ha liggande men det har ju å andra sidan kjell.com också. Ska man ha något större sortiment så måste man ha stor omsättning annars sitter man med kretsar som snabbt blir äldre då nya bättre kommer nästan varje vecka man måste även ha bra koll på vilka som är bra/mindre bra. Större serier kan vem som helst beställa direkt från tillverkaren.

Tyvärr så är det nog lite så att mångfalden har dödat väldigt många små affärer. Tex hade ju clasohlsson förr en liten avdelning med komponenter, denna är nu helt borta till fördel för mer kinaskräp. Hade fler handlat så hade den avdelningen troligen funnits kvar.

Å fjärde sidan kan man ju köra en affär på hobbybasis tex kvällstid i källaren hemma eller nåt. Man har inte så stort sortiment förrutom grunderna utan tar hem på beställning. Sen kan man bedriva lite enkla kvällskurser i elektronik där man går igenom grunderna och kanske lär upp folk, komponenterna står man ju såklart för själv och med ett par 100% i vinst på dem så kan man nog få till en del extra.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av Swech »

Fysisk butik är riktigt svårt då kundunderlaget för elektronikkomponenter inte är direkt jättestort,
jämfört med det mesta andra.
Internetbutik går faktiskt, att leva på det är dock en helt annan femma....
Att hålla ett sortiment som folk är interesserade av är knivigt, som VG säger - processorer
blir ju lätt föråldrade.

Swech
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18560
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av 4kTRB »

Den enda firman som verkar synas utåt numera verkar vara electrokit.

Söker du komponenter? - surfa in på electrokit!

Jaha och då gör man det, knappar in komponenten man söker i sökrutan,
sökningen går snabbt och i rutan står: sökresultat 0

Skulle jag göra en beställning därifrån skulle jag förmodligen med en lista
på 20 olika ic och diskreta inte få mer än ett papper i brevlådan.

Alla andra firmor som fanns tidigare undrar jag vart de tagit vägen?
Surplusfirmor fanns många och grossister som hade listor i varje AoE.
Nu syns bara en i princip och de har ett väldigt begränsat sortiment.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av Micke_s »

Världen har blivit lite mindre också, alla kinesiska firmor som säljer komponenter över ebay för nästan samma frakt som det kostar i sverige.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18560
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av 4kTRB »

Läs en engelsk elektroniktidning och räkna antalet
elektronikbutiker där man kan handla över disk.
De verkar inte ha problem med billiga kinesprylar
och behöva aveckla verksamheten.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av Swech »

Kundunderlaget är väl lite bättre samlat då det t.ex bor fler i London än i Sverige.
En butik förutsätter ju att det kommer folk från närområdet...

Swech
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av v-g »

Engelsmän är också väldigt traditionella av sig. London har väl en 14-15 miljoner innevånare också lite skillnad kanske :vissla:

Vad som fungerar i ett annat land betyder inte att det fungerar här tyvärr. Kolla på grannen i väst där kan man leva på att sälja Grandiosa :mrgreen:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18560
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: starta eget i uppsala

Inlägg av 4kTRB »

Och de kollar på grannen i öst och ser att de inte kan leva på annat än att sälja
IKEA möbler.
Skriv svar