Ingen utskrift på varken grafiska eller 4x20-display?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Har du provat extern matning än? Eftersom du själv antydde att det kunde vara det som var felet.
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

Jag använder extern matning. aldrig påstått något annat. kanske fått det att låta så, men displayen är inkopplad precis som vilken annan HD44780-display som helst, med 5V på Vcc.

Grunden till min misstanken om matning är denna text från:

från: http://hem.passagen.se/erik.gustavsson.sidan/Cpp.html

"Observera dock att C0, C1, C3 och S7 är inverterade, dvs om du skickar/läser en logisk etta så är värdet på pinnen i verkligheten en nolla. Observera också att C0-C3 har en något lägre utspänning än de övriga, och om D0-D7 är tända så kan C0-C3 slockna helt."
Senast redigerad av ASTRX 28 april 2005, 21:00:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Då faller din teori om att datapinnarna belastas för hårt.
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

men har du läst texten jag citerade i föregående inlägg?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En LCDs ingångar belastar porten i uA-området. En vanlig skrivare av lite äldre snitt säker drar säkert 100 ggr mer från printerporten än en LCD eller OLED.

Men grundfrågan kvarstår. Varifrån tar du matningspänningen till displayen?
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

Molex.

Någon får gärna kolla igenom källkoden i tidigare inlägget också eftersom dysplayen inte reagerar alls på den, trots att WinTest-programmet körs felfritt.
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

Nu fungerar mitt program! det var bara adressen till controlregistret som var fel (smarta jag :roll: ).

känns riktigt bra. dock när jag kör programmet på min stationära dator så får jag lika oförståelig utskrift som innan. Första gången jag körde programmet så hoppade cursorn runt och till slut tillbaka till första raden där den skrev ut "World".

Andra gången hoppade den bara runt och skrev inte ut någonting. Detta tyder väl onekligen på någon sorts elektronik-problem i datorn, där det sker såhär random?
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

ASTRX skrev: Nu kan jag ju då utesluta att det är displayerna det är fel på. Men då är bara fråga vad är det i min dator som gör att den inte skickar rätt instruktioner till displayen???

Känns skönt att veta att det inte va mina displayer det va fel på. :D
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

Nu sitter jag här i skolan och testar programmet, men det fungerar inte här heller!

Det fungerar ENDAST på min fars laptop från Dell. Hur är detta möjligt????

Inga andra LCD-program fungerar heller på dessa datorer. Känns som det måste vara ett konfigurationsfel, men vad skulle kunna vara fel?

på de datorer där det inte funkar så skriver den inte ut något, cursorn bara hoppar omkring på displayen, medan den på min fars laptop skriver ut "Hello World" snyggt och prydligt på första raden.

Hur är detta möjligt??? någon som har svaret?

måste hitta en dator innan tisdag, där det funkar, och komma på vad som är fel, annars så spricker redovisningen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det kan vara att nivåerna inte är så bra som de borde vara, det är inte så ovanligt med paralellportar. Mät därför spänningen (med LCD ansluten) vid '1' och vid '0'. Jag har för mig att controllerna kan vara kinkiga med detta.

Om pinnarna har för låga '1' nivå kan du trycka dit en pull-up motstånd mellan +5V och pinnen, ett värde på 4,7-10K duger nog bra.

En del kontroll-pinnar kan i vissa modes vara open-collector och då behövs det definitivt en pull-up.

Testa att byta paralellportsmode i BIOS-setup, det kan mycket väl vara där det strular.
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Inlägg av ASTRX »

Icecap: testade att byta till EPP1.9 i BIOS, och DÅ FUNKAR DET! Jippi!

klantigt av mig att inte testa alal alternativ innan. Men nu funkar det och senast idag nämnde min handledare att MVG inte var någon omöjlighet :)

tack för all hjälp jag fått. mycket tacksam.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Bra att det kör! :D
Skriv svar