Jag är lycklig! eller inte :(

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Jag är lycklig! eller inte :(

Inlägg av Logan »

Hej idag så fick jag hem en gammal bärbar "Panasonic Laptop Computer 150" med en LCD.
LCD'n är gjord av Sharp (LM640) något... 57,2 något???

så en bit papper som står 90B01161Y

Någon som vet något om denna display eller var man kan hitta koplings shema?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 64183.html

Inte riktigt rätt, men ungefär samma... (precis vad man vill höra...)
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Okej, men det stog ju bara mått å sådant, inte vad sladdarna gör å hur den funkar :( Den har 10 pinnar och denna har 15 pinnar :O
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

aj..

Inlägg av bengt-re »

Det är svårt att hitta datablad på dessa. Jag försökte hjälpa någon tidigare med en liknande sharpskärm, men gick bet den gången. testa att googla på skärmens beteckning och sen hoppas att det finns något engelsk forum där någon vet. Det närmsta jag hittade var hur att koppla inte en amiga till en sharp-skärm, men fick inte klarhet i vad kablarna gjorde...
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

oki, annars så för jag försöka få datorn att fungera... Undra vad för start disket man måste ha då? eftersom det inte finns någon HD :D
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Tyvär brukar det vara ruggigt knepigt att grotta fram datablad på skärmar från bärbara. Specielt när datorn har några år på nacken. Och lyckas man väl grotta fram det, så är det inte direkt tvärenkelt att skapa signalerna som krävs för att visa något på skärmen.

Rippade sönder en gammal P75'a, hittade faktiskt datablad (via ett företag som sålde separata kontroller-kort till just denna LCD-panel). Dock är det rätt höga krav på timeing. Och om man vill visa tex en s-video eller vga-signal så måste det till en ruggig massa elektronik. Möjligt att det blir enklare med DVI. Jag gav dock upp projektet. Har visserligen kvar panelen om man skulle få lite energi över någon gång :)

Edit: Komme just ihåg en grej, har man riktigt tur så kan man få tag på LCD-kontroller kretsar som är tänkt för mobila applikationer. Finns sånna som stödjer paneler upp till hela 800x600. Vissa innehåller bildminne, andra måste man själva koppla på externt minne till kretsen. Med en sån krets kan det bli lite enklare att visa bilder via en microkontroller tex. Finns ett antal företag som säljer sånna här kretsar. Tror Samsung och Epson är några (exempelvis Epsons S1D13A04 krets)
Skriv svar