Har Conrad verkligen kalibrerat min multimeter?

Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Har Conrad verkligen kalibrerat min multimeter?

Inlägg av ChristianS »

Får väl krypa till korset att jag jobbat med kalibrering av instrument i några år. Jag känner mig väldigt tveksam till din multimeter, tycker du skall ha en ny utan diskussion och du skall ha kompensation för frakten i detta fallet!
Jag kan bara säga vad jag hade gjort, kontrollera att kalibreringscertifikatet har noterat ditt instruments serienummer om inte är det inget kalibreringscert. och jag hade vägrat betala för det. Spårbarhet, du nämnde Fluke 5500 ok den är ok skall stå serienummer för den eller någon form av identitet.

Sedan att den inte fungerar när du får den är ju i detta fallet lite lustigt. Eftersom instrumentet redan har kommunikation så behöver man inte göra mer än koppla in och köra flukes kalibreringsprogram och luta sig tillbaka och kanske koppla om när man skall köra ström funktioner (finns aut. switchbox så man slipper). Men kanske är det så att jumpern endast är till för att testa displayen, att alla segment fungerar. Det brukar vara en sån funktion på seriösa multisar. Så jag misstänker att de har glömt sätta tillbaka den, det är lite penibelt men jag har glömt sånt oxå.

Så kan conrad inte förklara varför den visar 88888 så skall du ha en ny utan kostnader för dig.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: Har Conrad verkligen kalibrerat min multimeter?

Inlägg av MBY »

Ja, jag är också tveksam. Serienumret stämmer dock mellan instrument och protokoll. Jag minns inte om det fanns serienummer angivet för 5500, men det fanns ett kalibreringsdatum för den (2008-något).

Jag tror inte jumpern var för att testa displayen. Den har många segment på sin display, bland annat två sekundära för att visa alternativ information. Bara huvuddisplayen visar "-8.8.8.8.8", de andra visade såvitt jag kan se vad de skulle visa. Det jobbiga är som sagt att instrumentet nu fungerar oavsett hur jag sätter jumpern.

Visst kan det vara autokalibrering, men det är lite oklart hur den sekvensen går till eftersom protokollet är enkelriktat (det går inte rent fysiskt att skicka in saker till multimetern med RS232 - kanske med testpunkter men jag har inte sett några sådana).
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: Har Conrad verkligen kalibrerat min multimeter?

Inlägg av MBY »

Har nu returnerat multimetern till Conrad. Återkommer med hur det gick och kanske en allmän recension. :)
Skriv svar