SWR-mätare 434 MHz sökes

Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

SWR-mätare 434 MHz sökes

Inlägg av jadler »

Jag skulle gärna vilja ha tillgång till någon enkel SWR-mätare för att se att mina hemsnickrade antenner fungerar hyfsat, men jag vill inte lägga ut tusenlappar på mätutrustning jag sannolikt inte kommer att använda så värst mycket.

Skall man ge sig på att försöka bygga något i stil med
http://ludens.cl/Electron/swr/swr.html eller
http://pe2er.nl/wifiswr/index.htm
eller finns något enkelt instrument att köpa färdigt någonstans? (Jag har googlat friskt och inte hittat något än.)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SWR-mätare 434 MHz sökes

Inlägg av xxargs »

Vilka sändarnivåer använder du ? - är det bara några mW så kan det vara knepigt att få något att synas med en enkel dioddetektor även om den är av germanium.

titta på AD8307 och om man vill göra det mer avancerat med fasjämförelse så kanske ad8302 passar. Dessa kretsar är hyffsat linjära över stor dynamik ned till -60 - - 80 dBm beroende på modell..

Nyckelkomponenten förutom detektorn/RF-nivåmetern i sådana här byggen är själva kopplaren och att den får bra direktivet i tänkta använda frekvensområdet så att man inte ser så mycket av sin egen sändareffekt som annars överskuggar (läs läcker över) mätningen av den reflekterade effekten. Direktiviteten bör vara minst 25 dB - helst över 30 dB om man skall börja mäta med dessa. (dvs. signalen på mätporten skall vara minst 25 dB lägre när man skickar RF-effekten av samma styrka i ena riktningen gentemot när denna skickas i andra riktningen där utgången från kopplaren i båda fallen är terminerad med en känd bra 50.0 Ohms last vid dom aktuella frekvenseerna)

För småeffekter så går det i regel ganska bra att parallellmontera ett par uppmätta och parade 100 Ohm ytm. som löds in mellan kant och mittstiftet på en RF-kontakt - tex kortkontakt av SMA-typ (korta av benen och mittstiftet med en dremmel med slipskiva först).

Ytmonterade motstånden bör vara så liten som möjligt (helst inte över 0805-storlek) för att minska längden över motståndskroppen som annars ger en induktiv del som gör motståndet högre impedans än den man tänkte sig vid högre frekvenser som 400 MHz. För att klara 30 dB direkivitetsmätning så bör motståndet vara inom intervallet 48 - 52 Ohm för dom aktuella frekvenserna på i ditt fall på runt 400 MHz. Skall man kolla sådant här riktigt noga så behöver man en nätverksanalysator...

Motstånd avsedd för högfrekvens till flera GHz kan motståndsfilmen/tjockfilmen i utseende påminna ganska mycket om schemasymbolen av en diod där pilformen med sin kapacitans är till för att balansera mot induktansen efter motståndskroppen så att dessa tar ut varandra över väldigt stor frekvensområde - inget som man fxar till lätt hemma...

Ofta går det bra med färdigaköpta 50 Ohms guldpläterade SMA-terminatorer från tex. sunher - vi gör så med 'bruksreferenser' på jobbet - men å andra sidan så väljer man ut dom 5 bästa ur en påse av 500 st med hjälp av en kalibrerad nätverksanalysator - i regel håller flertalet sig hyffsat på mattan med 30 - 40 dB returdämpning upp till 1 GHz - över detta kan det bli precis vad som helst och man hittar kanske 1, max 2 st som håller 40 dB returdämpning och bättre upp till 6 GHz per påse av 500 st.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: SWR-mätare 434 MHz sökes

Inlägg av laban12 »

Jag har byggt den förstnämnda: http://ludens.cl/Electron/swr/swr.html

Den fungerar bra men du behöver verkligen känsliga vridspoleinstrument - i alla fall om du ska mäta på 0,5w PMR.

Sen kan du inte läsa av SWR-förhållandet exakt, men du kan använda den för att trimma.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: SWR-mätare 434 MHz sökes

Inlägg av jadler »

Sändarmodulen jag vill använda är på 10 mW, förstår jag er rätt är kanske ett hembygge inte känsligt nog att kunna hjälpa mig att t.ex. justera/ställa in en J-pole-antenn. Finns det andra sätt att göra detta på?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SWR-mätare 434 MHz sökes

Inlägg av xxargs »

skall du mäta lägre nivå så måste du bygga känsligare mottagare än just dioddetektor - nämda AD83xx går från 0 dBm (1 mW) ned till mellan -60 - -80 dBm beroende på modell och känslighet behöver du då en brygga med direktivitet alltid dämpar mellan 3 - 30 dB beroende på konstruktion och princip till sin mätport och tillkopplad detektor i jämförelse med effekten man mäter.
Skriv svar