Bygga dieselvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Bygga dieselvärmare

Inlägg av jonas2307 »

Läste en tråd här för en tid sedan om någon som byggde ny styrning till en bilvärmare, tror det var en bensindriven.
Verkade inte alltför krångligt.

Eftersom jag letat efter en diesel driven värmare ett tag, som värmer vatten och inte luft, så tycker jag att de är dyra.
Både som nya och begagnade.
Jag ska ha den i båten men det fungerar ju lika bra att ta en från en bil.

Nåväl, nu har jag sneglat lite på en oljebrännare som ligger och skräpar sedan jag slängde ut pannan....
Nog borde det gå att bygga om den så att den går att köra på 12 volt?

Största problemet blir kanske att få ner effekten från 25 KW till lite mer lätthanterligt 3-4. Gångtiderna för att värma båten och varmvatten i den lär få vara lite väl korta annars.

Någon som har koll på hur dessa prylar fungerar som kan komma med lite tips?

(Eller, ännu enklare, finns det någon som vill byta en 12 år gammal Nibe City mot en dieselvärmare? Men det är ju inte lika roligt...)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av Norpan »

Brännaren går väl att sänka effekten på med ett mindre munstycke och justera luften tills den brinner bra igen, vet inte hur små munstycken det finns men en 10-12kW borde du kunna komma ned till.
Problemet med 12Vdrift på en oljebrännare skulle jag tro, är att hitta en passande motor som går på rätt spänning och håller rätt varvtal vare sig det är 10 eller 15V från matningen, styrningen och tändningen borde inte vara allt för komplicerat att göra själv.

Men jag skulle definitivt gått på en Webasto, det finns begagnat till överkomliga priser.
Se dock till att alla delar och anslutningar är med, då t.ex. bränslepumpen, som normalt sitter vid tanken, aldrig brukar vara med och ligger på runt 3k som ny reservdel och snabbkontakterna till brännaren, som ofta är bortklippta, runt1200.
Så reservdelspriserna är äckligt höga.
Exempel
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av Biker »

Tror att om du besöker en bilskrot och själv skruvar av en så blir det nog billigt.

Skall du spika ihop nått eget så kan du ju studera hur oljebrännare och campingkök ala flerbränsletyp funkar.

Delar hittar du inom flera områden - som pump tar du nån kraftig bilinsprutar pump t.ex
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av nifelheim »

Köp en fet DC/AC omvandlare. :)
Eller om du hellre vill bygg en egen.

Har haft ett liknade problem med en gammal Stjärnpanna som var utrustad med en fotogen brännare, reservdelarna slutade nog tillverkas för 40+ år sedan.
När jag kollade efter brännare som gick på 24Volt så var dom både dyra och hade dåligt rykte
så det blev en 24 till 230 volts omvandlare och den minsta 230 volts bännaren med minsta munstycket.
En bonus är ju att man får 230 volt utan att starta hjälpkärran.
Under "eldningssäsongen" ligger ju båten oftast med landström kopplad och då blir det ju enklare om den går på landströmmen.

Att bygga om den du har till 24 volt innbär att du måste byta motor och tändsystemet (övervakning, tändspänningsgenerator) kvar blir ju bara själva plåtstommen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av Glenn »

Biker skrev:Tror att om du besöker en bilskrot och själv skruvar av en så blir det nog billigt.
Tveksamt, när jag jobbade med bensin/dieselvärmare så var kunderna oftast MYCKET medvetna om att dom hade
betalat multum för sin värmare, och bytte dom bil så lämnade dom in den gamla för avmontering innan dom bytte
in den, och sedan kom dom med den nya bilen och monterade in värmaren igen, vissa värmare var inne på sin
fjärde eller femte bil.. (Detta var ju även en fin inkomstkälla då en såld värmare genererade vinst flera gånger.)

..Sen finns det väl iofs gamla kasst fungerande bachovärmare och sånt, men det är nog inte det man vill ha ändå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av grym »

det finns/fanns mycket små oljebrännare för montering i köksspisar, modell helhusvärmining med kombinerad ved/olja

det är svårt att bygga små standard oljebrännare, munstycken blir för små

kanske bättre att bygga som bacho brännarna där man droppar bränsle på en keramikbränndel

eller ha en med veke
lasse123
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 januari 2009, 15:58:59
Ort: Luleå

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av lasse123 »

Införskaffade en diesel värmare (webasto thermo top 5 KW)för 2,5 år sedan på en bilskrot dock endast en stödvärmare för att få upp tempen i bilmotorn var den avsedd för. fick med bränsle pump. cirk pump, ljudämpare till insug samt avgas.
Var sedan förbi på laitis och hade turen och komma över ett tidur digitalt med tre olika tidsinställnings möjligheter med avklippt kablage dock, för en spottstyver. lokaliserade tråden i kablaget till värmaren som startar den vid jordning. sen var det bara att slänga ihop en styrning med start av kupefläkt samt cirk pump när kylvattnet kommit upp i temp samt eftergångsfördröjning på ca 2 min för att kyla av förbränningskammare vid stopp. Har även kopplat in en telestyrning med en gammal nokia 6085.
Kan säga att jag är väldigt nöjd, aldrig varit ngt problem kör min värmare minst två ggr per dag, kalla dagar från september till maj. Har kostat mig ca 2,5 pixetas + min egna tid. Finns mycket information att tillgå om webasto på nätet så är man bara villig och lägga ned egen tid finns det ingen anledning och köpa en ny värmare för dyra slantar. Bra att veta är att om man kör korta cykler på värmaren så koksar den snabbt igen (vanligt fel) till följd av dyra reparationer,bra också att motions köra på sommaren (ca 1 ggr mån kör jag den) så att den inte torkar ihop, bränsle pump etc, inga billiga grejer till webasto
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av jonas2307 »

Jag har dock letat en del efter webasto eller motsvarande värmare, utan att hitta någon till attraktivt pris.

Ska plocka isär en oljebrännare så får man väl se hur mycket pyssel det är att modifiera den.
Om jag inte hittar en annan värmare någonstans.

Man ska ju ha något att göra under de mörka månaderna också, även om det alltid finns något att göra på en gammal segelbåt...
MSV
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 juni 2006, 19:21:25
Ort: Borgholm

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av MSV »

Jag har en Webasto dieselvärmare liggandes med trasigt styrkort. Eftersom värmaren suttit originalmonterad i en Mercedes, som f.ö. inte säljer reservdelar till dom utan byter hela enheten så har den blivit över! Tror att det är en Termotop Z i grunden, men som sagt med "moddad" elektronik. Värmaren är i övrigt komplett förutom bränslepumpen. Är du intresserad så är den billig :D (P.M:a vid intresse)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av Glenn »

Kan vara läge att kolla med KGK (som iaf förut var generalagenten) om dom kan få fram info och delar till den, även om den suttit originalmonterad i en mercedes.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga dieselvärmare

Inlägg av MiaM »

Det kanske kan vara värt att kolla upp vad en beninvärmare kostar? Visst blir det opraktiskt att ha separat bränslesystem enbart för värmen, men om det skulle visa sig att priset är mycket lägre så...
Skriv svar