Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Elektronikforumets tävlingar
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av GeekJoan »

Klart vi inte tänker berätta för alla vad för olika projekt ni anmält fören tävlingen är slut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av mrfrenzy »

Micke_s skrev:En annan ide borde vara att räkna motstånd och kondensatorer i 25 priset istället. bara en vanlig 1/4w resistor tar ju elfa 5kr för....
Det tycker jag kan vara helt ok. Ingen människa köper ju *en* resistor. Oavsett vilket så påverkar det inte slutpriset så blodigt ändå, 10 resistorer á 5 kr blir "bara" 1/4 av totalpriset.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av victor_passe »

Tja, några kronor spelar stor roll i min design.
Jag har nu fått en simulering att funka och alla komponenter kostar 160:- och 3öre exkl moms.
Alltså 3öre över budget. Men det är ok antar jag.

Bara en del kostar ~80% av hela budgeten. Och då ska jag in med en massa till komponenter.

Jag har förresten fråga, räknas sensorer/op-amp som standard eller valfria?
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av Scorpiion »

GeekJoan skrev:Klart vi inte tänker berätta för alla vad för olika projekt ni anmält fören tävlingen är slut.
Okey, det var väl kanske inte självklart men är det så så är det så.. :) Kanske blir bäst ur tävlingssynpunkt.. Tänkte mest att det kunde vara roligt för tävlande och kanske framförallt för icke tävlande att få följa alla olikas projekt.. Typ att alla fyllde på sin tråd eller gjorde en blog eller liknande där man kunde följa utvecklingen... Men ja det kanske inte passar in? Beror ju mycket på om någon/några har liknande idéer...

Som sagt om projekten inte är något direkt lika varandra (så att man inte kommer "stjäla" idéer från varandra) så att det förstör tävlingsmomentet så skulle det ju vara skoj att följa... :)

Svårt att säga vad som är bäst, vet inte riktigt vad jag tycker själv heller.. hehe :P Man vill ju som skydda sitt men samtidigt se andras och kanske låta andra sen ens idé och arbete...

Det finns väl massor av liknande elektroniktävlingar, hur "brukar" det fungera i dom? Microchip hade en tävling förut med PIC32 tex...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av GeekJoan »

Alla bidrag ska dokumenteras, så att vi och alla andra kan få se på det sen.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av Scorpiion »

Okey :)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av victor_passe »

mrfrenzy skrev:
Micke_s skrev:En annan ide borde vara att räkna motstånd och kondensatorer i 25 priset istället. bara en vanlig 1/4w resistor tar ju elfa 5kr för....
Det tycker jag kan vara helt ok. Ingen människa köper ju *en* resistor. Oavsett vilket så påverkar det inte slutpriset så blodigt ändå, 10 resistorer á 5 kr blir "bara" 1/4 av totalpriset.
Bara för att vara säker, det är alltså så att man får räkna med 25-priset och det är inte bara din personliga åsikt?
Och bara resistorer och kondensatorer då?


Och en fråga till:
Hur avancerad måste en krets vara för att räknas som valfri komponent? en temperatur sensor? op-amp? LDO? knapp?
Vart går gränsen?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av Macce »

Motstånden får räknas med 25-priset.

Du kan räkna vad du vill som valfri komponent. Idén är att valfria är det du bygger ditt bygge kring. Standardkomponenterna är för att ansluta valfria till kretsen. På ett ungefär. En knapp är ok, samma med ldo, op-amp, tempsensor osv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av Glenn »

Säljer elfa några motstånd i 25p ? verkar mer vara 1,10 och 100.. priserna skiljer brutalt mellan dessa. Vilken ska man räkna med ?

..Det ser tyvärr ganska mörkt ut för min del, jag var inte riktigt medveten om att elfa ska ha över 140(!!) spänn för billigast möjliga
16x2 LCD.. som är SÄMRE än dom man har köpt för 60:- från andra ställen :/

Det gör ju att om man köper billigast möjliga relä också (som behövs) så är man redan uppe i över 200:- om man ska räkna inkl moms,
och då behöver man ju ett gäng passiva komponenter också.

För det är väl inkl moms man ska räkna ?

Bläh vad less jag blev just..
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av victor_passe »

7segement led display istället?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av Glenn »

Fast jag tänkte inte enbart visa siffror då..

Men jag ska se vad jag kan göra, en sak är ju säker iaf, jag får ta och tänka om.. möjligen får man göra som jag helst inte ville göra från början, men nåt i stil med "Den här prylen har support för X,Y och Z, men efterssom reglerna gör att man inte har råd med Y och Z så funkar den bara med X, men det finns möjlighet att ansluta en display för att få Y och Z" ..sånt är ju inte så skoj :(


Det slog mej just att det inte står om det är 200kr inkl eller exkl moms ? är det exkl så har jag en LITEN chans att komma under.. ska räkna lite..
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av victor_passe »

Det är inkl moms.
14-segment led display?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det inget 25-pris så kan man väl få räkna på 100-priset om det nu är så att projektet står och faller på det.
Såhär sades i en annan tråd i ämnet:
Macce skrev:200kr är ungefär vad som är maxgräns. Om någon nu behöver använda några enstaka kronor för att få en skillnad mellan skrot och succé vore det ju idiotiskt att stanna vid exakt 200kr.
Men detta betyder inte att 200kr gränsen inte finns, den skall följas så långt det bara går.

I anmälnings och planeringsskedet skall man hålla sig till 200kr.

I anmälningsformuläret fyller man i vilka delar man tänkt använda. Vi räknar ut priset och kollar så det hålls skäligt nära 200kr.
Dvs "skäligt nära". Som du nu gjort planerat för 200kr och du märker att det går över några kronor så får vi väl ta det. Det är däremot inte ok om man skulle planera med "lite över 200" också plötsligt blev det 300.

Du kanske skulle kunna ersätta reläet med någon annan billigare komponent som fyller samma funktion? Om det nu passar in på ditt projekt... ;) Det gäller att vara kreativ.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av sp4m »

Glenn skrev:jag var inte riktigt medveten om att elfa ska ha över 140(!!) spänn för billigast möjliga 16x2 LCD..
Förstår att du redan övervägt det men går det lite lösa med 16x1 eller 8x2 för att få ned priset 20kr? 75-511-53 eller 75-511-38
Glenn skrev:Det gör ju att om man köper billigast möjliga relä också (som behövs) så är man redan uppe i över 200:- om man ska räkna inkl moms
Nog går det väl att hitta relä för under 60kr inkl moms? 37-040-12
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kan man/vi/ni/dom inte höja 200kr gränsen? :vissla:

Inlägg av victor_passe »

Billigare relä än så finns.
37-162-06
Skriv svar