Gravera PCB, vad gör jag för fel när jag får frasiga kanter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Elias
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 januari 2007, 09:45:52
Ort: Alingsås

Gravera PCB, vad gör jag för fel när jag får frasiga kanter

Inlägg av Elias »

Hej


Jag försöker gravera lite kretskort i min cnc-konverterade BF20 fräs, har ett fäste jag sätter en dremel kopia i som sitter fast på den riktigt spindeln för att gravera med. Inte "rock solid" med det fungerar jättebra att gravera plexi, trä mm...


Jag lyckas ganska bra att gravera glasfiberlaminat med min 45gravers gravyr pinne, alltså en ganska trubbig fräs. Lite trixande med fräs djupet, men det brukar bli bra till slut. Dock blir ju spåren lite bredare än vad som är lovligt.

När jag försöker köra med en 20graders ganska spetsig fräs för att kunna göra lite mer användbara kretskort börjar problemen, hur jag än trixar med skärdjupet så blir det frasiga kanter enl. bilden.
Är det någon som råkar ut för det samma och har hittat en lösning?

Hur djupt är lämpligt att köra? Och vilken matning? Jag sätter djupet till 0.1mm och "nollar" Z-axeln så att ett vanligt papper precis kommer under. Kör ca 570mm/min i matning.


Bild


Elias
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4698
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Gravera PCB, vad gör jag för fel när jag får frasiga kanter

Inlägg av Swech »

Hej Elias
Jag tror att du kör med fräsar från mig.
När jag kör med samma typ av frässtål som du så blir det bra, jag har å andra sidan en "riktig" gravyr/fräsmaskin

Bild

Vad har du för varv på dremeln?
Det ser ut som om du matar för fort / för lågt varv på dremeln....

Swech
Elias
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 januari 2007, 09:45:52
Ort: Alingsås

Re: Gravera PCB, vad gör jag för fel när jag får frasiga kanter

Inlägg av Elias »

Jo det är bla. fräsar från dig, men även en spetsig sak jag köpt på ebay.

"Dremeln" är en cotech från clasolsson, skall enligt spec varva 32500rpm, det skall vi nog ta med en nypa salt för den börjar låta lite små illa, men vad kan man begära för 169:-. Ca 25k rpm tror jag den gör iafl! Vad kör du med för rpm? Och hur djupt?

Det låter ju rimligt att det har med varvet att göra för det blir ju en helt annan periferi hastighet på 45graders fräsen än på 20graders.
Elias
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Gravera PCB, vad gör jag för fel när jag får frasiga kanter

Inlägg av Morgons »

Frasiga kanter får du när du har en maskin som flexar. Själva "fraset" uppstår när skäret är på den sista biten av spånet (med fräsning) så det flexar ut och viker upp kanten istället för att skära. Eller precis när den ska börja skära tills att kraften blir tillräcklig för att få fräsen att bita i spånan (mot fräsning).

Om du fräser samma spår två gånger fast åt olika håll bör mycket av fraset försvinna. Så bruka jag göra för att få snygga kanter på mina bitar, först mot fräsning sedan med fast med 0.1mm i finskär.
Skriv svar