Lättviktsmaterial

Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Lättviktsmaterial

Inlägg av zeus »

Jag ska göra en typ av drake som liknar en kub men har en pyramid i en ända.

Storleken är 2x2x2 meter på kuben och pyramiden som sitter på en sida är 1 meter hög.

Själva yttermaterialet är LaRC-CP1, jag har fått tag på en rulle som ska räcka. Vikt 9g per kvadratmeter!

Men nu till problemet:

Jag måste spänna upp denna konstruktion med så lite vikt som möjligt, hur ska jag göra det?

Det behöver inte vara så hållbart, bara spänna upp filmen ordentligt på något smart sätt som inte väger för mycket.

Mycket tacksam för svar!
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av JonasJ »

Balsaträ?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av bearing »

Kolfiberstång/-list/-rör?

EDIT:
Kolfiberstång med diameter 1mm borde väga runt 1.5gram per meter
Rör med 3mm ytter/2mm inner borde väga runt 7.5gram per meter.

Snabb googling gav en butik.
http://www.hobbytra.se/index.php?page=s ... &Itemid=32
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av Mindmapper »

Bambu naturligtvis. Om du har ett bamburör och splittrar upp det i tunna strimlor får du ett lätt men samtidigt starkt konstruktionsmaterial.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av zeus »

Är det verkligen bättre än kolfiber eller liknande? samma med balsa?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av Andax »

Oftast är det konstruktionen och inte materialet som bestämmer hur stabilt det blir. Gör du ett fackverk med balsaträ kan du få en ruskigt stabil konstruktion som knappt väger något.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av zeus »

max 1 kg, eller lite lite till.

Ska vara ihoppackad och sen blåsas upp och sen stödjas på pinnarna eller vad det nu är.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av Mindmapper »

Det är svårt att säga vad som blir kraftigast och lättast. Som Andax säger är det konstruktionen som är viktigast. I ditt fall borde det bli en del belastning av vind och då ska du väl inte få det för stumt kanske. Samtidigt får väl inte yttermaterialet börja slacka. Ett material som är väldigt starkt men bryts av direkt som det flexar lite, kan vara sämre än ett material som flexar, men inte är så starkt, utan segt istället. Sedan tillkommer vikten.

Vingar på stora flygplan och träd är ju konstruktioner som är utmärkta exempel på detta. Kanske till och med en kombination av olika material kan vara lösningen.

Hur stor ska den vara ihopfälld? Att ha en kortsida, eller dyl, som minsta yta hopfälld gör det enklare att konstruera. Ska den vara ihopfällbar eller byggas ihop på plats? Det hade du ju redan beskrivit kom jag på!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Lättviktsmaterial

Inlägg av zeus »

Så sant, så sant! Hmm, svårt att förklara bra.

Stor som en handväska ungefär, så ingen sida kan vara en del av den som uppfälld.


Funderar på att ha en blandning av stänger och tråd av kolfiber, eller finns det ett bättre material?

Får kosta typ vad som helst och ett ska vara bra på dragspänning och ett på tryckspänning. Båda självklart på skjuvspänning.
Skriv svar