Komponenter specade till 40 MHz är överklockade till 100 Mhz i ett av Rigols billigaste oscilloskop, DS1052E:
http://www.alternatezone.com/eevblog/?p=123
Det gäller att inte låta fläktarna skära i scopet, då steker man väl prylarna...
Överklockning i Rigols DS1052E oscilloskop
Re: Överklockning i Rigols DS1052E oscilloskop
Intressant, framförallt att de använder 5x dubbla ADC @100Msps. Hade gissat på 4x enkla 250Msps, typ AD9481.
Förmodligen är 40M och 100M chipen identiska och bara märkta olika och sålda till olika pris för att maximera försäljningen/vinsten, men det kan ju vara så att inte alla chip klarar testerna @100Mhz hos AD. Känns inte helt seriöst att göra sådär, men varje krona de kan spara räknas väl om man ska sälja till såna priser...
Har för övrigt sett ungefär samma sak i en HDMI-konverter från Kina, en AD9880 av speedgrade 100Mhz sitter i trots att den ska klara full-HD (vilket kräver 165MHz speed grade).
Förmodligen är 40M och 100M chipen identiska och bara märkta olika och sålda till olika pris för att maximera försäljningen/vinsten, men det kan ju vara så att inte alla chip klarar testerna @100Mhz hos AD. Känns inte helt seriöst att göra sådär, men varje krona de kan spara räknas väl om man ska sälja till såna priser...
Har för övrigt sett ungefär samma sak i en HDMI-konverter från Kina, en AD9880 av speedgrade 100Mhz sitter i trots att den ska klara full-HD (vilket kräver 165MHz speed grade).
Det är en sak jag inte förstår riktigt. Det sägs att det sitter 10 st ADC som går i 100 MHz var men det är dubbla kanaler som ska kunna sampla 1 GSa/s?
Borde inte det bara bli 500 MSa/s per kanal om man använder båda?
Edit: Verkar som att vissa sidor skriver 500 MSa/s vid användande av båda kanalerna.
/Niclas
Borde inte det bara bli 500 MSa/s per kanal om man använder båda?
Edit: Verkar som att vissa sidor skriver 500 MSa/s vid användande av båda kanalerna.
/Niclas
Jag har fått för mig att vissa ADC integrerar över en liten tid. Då gäller det att använda sample and hold-kretsar eller en ADC av typen resistorstege med komperatorer. Detta för att det ska fungera med att sampla via olika ADCs med tidsfördröjning.
Det är den filmen länken går till i första posten.