Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av hh »

Någon som känner igen någon av dessa?

Bild

Jag har fått en fräs med tillhörande verktyg, problemet är att hylsor och hylschuckar inte riktigt går ihop...

Den längst till vänster liknar sådana som jag sett till gamla tyska fräsar, och den längst till höger sådana som finns till automatmatande svarvar. Den näst längst till höger hör till en Bofors-chuck.

Jag har försökt hitta någon sammanställning av olika typer, men hittills kammat noll. Om någon har något tips eller känner igen någon av dem skulle jag vara tacksam.

Höjderna från vänster till höger: 55mm, 50mm, 49mm och 53mm.

För att det skall vara lite mera sport över det hela är natrligtvis ingen av dem ER-hylsa
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av hh »

Efter ett drygt års idogt sökande har jag kommit fram till ingenting. Jag har sett en likadan som den till längst till höger på nätet men ingen identifikation. Vi hade några av typen näst längst till vänster på jobbet, men ingen visste vad det var för typ heller...

Är det någon som vet var man kunde hitta en översikt över olika typer, eller ens en över DIN-standarderna för spännhylsor? Min tyska är tyvärr lite för klen för avancerade sökningar.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av H.O »

Hmm, lite svårt när man inte vet vilka typer du redan kollat men kommit fram till att det INTE är men den längst till höger skulle kunna vara en B-42 eller B-60
Den näst längst till vänster skulle kunna vara en Ortlieb eller RDO, se här och/eller här, en bit ner på sidan. Det kan också vara en "vanlig" OZ-hylsa

Om du inte redan gjort det skulle jag rekomndera att du lägger upp bilden, gärna med lite dimensioner angivna tillsammans med frågan på CNCZone. Där finns säkert folk som känner igen dom.

/Henrik.
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av hh »

Alla? :humm:

Den där näst längst till vänster skulle nog kanske kunna vara någon OZ-variant, jag har diskvalificerat den pga höjden/längden (50 vs 52 mm), men den borde å andra sidan inte spela någon roll eftersom den väl trycks ihop av konan. Får ta och mäta de andra dimensionerna.

Stort tack för uppslaget!

Den längst till höger är knepig pga den är betydligt kortare än de "vanliga".

Bofors-hylsan är såtillvida intressant att den har en fin chuck som hör till, men å andra sidan har jag bara en spännhylsa...

Jag ber ju naturligtvis ingen här att söka upp dessa åt mig, men tänkte att det kanske var någon som kände igen någon av dessa.

Edit: Dessutom verkar Ortlieb ange 50mm som längd, det ser lovande ut!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av säter »

Hylsa No.3 är ju redan identifierad som Bofors, dock ser den inte lika ut som mina, men det beror nog på storleken.
Nylsa No.2 är nog som du säger en Ortlieb.
Hylsa No.4 tror jag inte hör till en fräschuck överhuvudtaget. Det är en spänntång till en stångautomat. Svår att identifiera, det finns ett hundratal modeller.
Hylsa No.1 tror jag heller inte är till en fräschuck. Jag har sett liknande hylsor, 3-slitsade, hörande till verktygsslip.
Dessa passade då direkt i spindeln, som kan vara ISO30, ISO40, ISO50 eller dyl. Har du provat?
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av hh »

Ok, det börjar klarna. Ettan har en chuck så det är i varje fall någon som har "fixat" problemet. ISO-kona låter konstigt, den är trots allt inte längre än 55 mm.

Bofors har alltså haft egna spännhylsor? Jag antar att man får ge upp den på den här sidan om Bottenviken och skaffa en hög med fräsar passande till min ena hylsa.

Någotslags svarv verkar nog troligt på fyran. En revolversvarv är det jag kan tänka mig med tanke på bakgrunden till prylarna.

Tack för svaren!

Klara för nästa uppsättning ännu obskyrare spännhylsor? :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av säter »

Sorgligt nog är det bästa att överge både dom gamla chuckarna och hylsorna.
Att komplettera en udda chuck med nya hylsor blir så dyrt att det inte lönar sig.
Bättre att satsa på en modern chuck med billiga hylsor.

Jag fick pris på en Perman-hylsa för nåt år sedan, (påminner om din Boforshylsa) 1150:- + moms
För dom pengarna får man en bra ER-chuck + en hög med hylsor.

Nu vill vi se nästa uppsättning skumma hylsor!
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Någon som kan identifiera (stora) spännhylsor

Inlägg av hh »

Jo, det blir nog ER-32 eller 40 vad tiden lider, de här var mest av allmänt intresse, samt att det skulle vara behändigt att kunna ha något lämpligt verktyg i hela tiden.

Nya hylsor blir det i varje fall inte till de här verktygen, men konstiga saker brukar dyka upp på ebay för ingenting nu och då, det gäller bara att veta vad man skall söka efter.

Nästa uppsättning kommer när jag hinner till garaget.
Skriv svar