System för etsning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
korp

System för etsning

Inlägg av korp »

--------------------
Delade på tråden (se första länken nedan).
//Jimmy
--------------------

Hur gick det med detta Jimmy? Tyckte det var ett intressant projekt!

Jag har nu etsat några gånger m h a Biltemas dränkbara pentrypump, 12 V som cirkulerar etsvätskan i slutet system.

Jag kör den på 5V under hela etsningen för att förlänga livet på den, men det blir lite för lite cirkulering så luftbubblor sätter sig på laminatet och strular till resultatet. Jag drar därför igång den på 12V lite då och då för att få bort bubblorna. Ska nog göra en kontroller som sköter detta automatiskt med fasta tidsintervall när jag får tid. Än så länge fungerar det hjälpligt.

Ska även prova med en dator/kylvätskepump när jag får den. Den borde bli tystare så man kan etsa i hobbyrummet bredvid lillens sovrum. Drömmen är att slippa stå i köket :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Kaffebryggare till etsning. Termostat mm: Vilka värden?

Inlägg av JimmyAndersson »

[Måste tänka en stund...]
Jo, nu minns jag. Jag hade modifierat kaffebryggarchassit lite och byggt en LED-stapel för att visa temperatur och diverse status. Sedan skulle jag göra kretskortet (ett test med lite styrning av det hela) och insåg att UV-boxen verkligen behövde en upprustning. Så då började jag med det istället. Just nu ligger UV-boxens kretskort här brevid, inför omprogrammering, resten på UV-boxen är klart. Tyvärr fick jag lämna det eftersom diverse jobb i trädgården behövde uppmärksamhet. Dessutom har sambon semester.
Så projekten har inte somnat, det är bara lite annat (ved t.ex) som har högsta prioritet nu. :)

Jag såg att du nämnde det slutna systemet i en annan tråd. Det låter väldigt intressant!
(Du märkte inte att jag bytte samtalsämne nu va?)
Du får hemskt gärna berätta mer och lägga upp lite bilder. :)

edit: Ändrade rubriken lite.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Kul att höra att projektet inte är övergivet 8)

Det slutna systemet är som vanligt med mina projekt, inte så mycket att dokumentera än :) Det är oftast så att jag tänker vänta tills projektet känns klart, vilket det naturligtvis aldrig blir, så jag kanske skulle dokumentera det som "pågående projekt". Det är bara det att bilder och dokumentation tar så mycket tid från själva projekten så det är lätt hänt att man inte orkar. Du kanske vet vad jag menar? :) Men jag ska försöka lägga upp något.

Notering till mig själv: Man skulle ha hackat ihop någon scriptad lösning för att snabbt dokumentera sina projekt lokalt, med text och autoskalade bilder, och enkelt kunna generera färdiga foruminlägg och bilduppladdningar av det. Hmmm..

Just nu är det iaf i sin enklaste form, dvs en plastburk med lock från Ikea, fylld med natriumpersulfatlösning. Pentrypumpen står på botten, och utloppsslangen från pumpens topp går i en båge rätt ner i lösningen igen. Enkelt men ganska effektivt, och det blir inget slaskande eftersom locket kan vara på burken under etsningen

Jag tror inte pumpen är konstruerad för konstant drift, men jag har kört den i någon timme på 5V utan konstigheter. Jag tror det är viktigt att låta den gå ren med vanligt vatten efter etsning så inte vätskan äter upp den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Beskrivningen gav mig ändå en liten bild av det hela. :)

"Det är bara det att bilder och dokumentation tar så mycket tid från själva projekten så det är lätt hänt att man inte orkar. Du kanske vet vad jag menar?"

Definitivt. Jag skulle lika gärna kunna ha skrivit det själv. :D
Bra idé med scriptet. Det tål att funderas på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

korp, Borde inte pentrypumpens packningar osv.. ta skada av etsvätskan ..?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

blueint, har inte sett några konstigheter än. Natriumpersulfatet verkar inte vara speciellt aggresivt mot utrustningen. Än. Även temperaturen på 50-65C har inte visat sig vara något problem för pumpen, men å andra sidan har den inte gått speciellt många timmar. Pumpen är såpass billig att det är värt att testa iaf.

Jag har beställt en vätskekylpump för datorer som också ska testas på sikt. Jag har inte någon direkt koll på datorkylning, men fick för mig att pumparna i regel är ganska tysta och tåliga mot diverse korrosiva kylvätskor, och därmed kan lämpa sig bra till detta.

Edit: Den här diskussionen tar kanske fokus ifrån din tråd nu Jimmy, vill du så kan du knoppa av den och lägga i Idébanken som "Slutet system för etsning" eller något liknande.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: System för etsning

Den störde inte, men det kanske är smidigast att fortsätta i en "ren" tråd, så jag delade på den. :)
Skriv svar