Auto-on för förstärkaren när "CD:n" börjar spela via S/PDIF

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
laban12

Auto-on för förstärkaren när "CD:n" börjar spela via S/PDIF

Inlägg av laban12 »

Det är egentligen inte någon CD-spelare men "Squeezebox Classic" blev för långt för att få plats i "ämne" ;)

Hursomhelst, jag har min Sqbox som enda synlig komponent i min stereoanläggning och sedan förstärkaren gömd i ett skåp. Eftersom jag bara lyssnar via min Sqbox och den kan hantera höjning och sänkning av volymen så behöver förstärkaren egentligen bara agera slutsteg.

Smutt vore då om den automagiskt kunde vakna ur standby så att jag slipper öppna skåpet och sätta på den var gång jag ska lyssna på musik (och så att jag slipper glömma den påslagen och få 50grader varmt i skåpet!)
Så som en subwoofer så snällt brukar fungera, auto-on!

Att öppna förstärkaren och sätta ett relä över "Power/Standby" knappen är en enkel sak, sen kommer det krångliga. Jag har inte anslutet med "line" anslutningar utan endast med koax. Så jag behöver trigga när det kommer musik via koaxlinan...
Eftersom det är en seriell bitström med olika bithastighet är rimligtvis klockan inbakad i signalen, vilket i sin tur borde betyda att linan aldrig blir riktigt tyst!?
Eller? Jag stänger (nästan) aldrig av min Sqbox med powerknappen utan pausar den bara så att den efter en stund "somnar".... frågan är vad som händer på S/PDIF utgången då, om den "slocknar" eller om där fortfarande finns någon klocka....?

Jag har inte tillgång till så mycket vettiga mätinstrument längre så om någon kan komma med ideer, förslag eller spekuleringar vore jag tacksam.

Om det är så lämpligt att pulståg=musik / inget puståg=ingen musik borde jag väl klara mig med en sådan enkel krets som en 555lösning?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Auto-on för förstärkaren när "CD:n" börjar spela via S/PDIF

Inlägg av JimmyAndersson »

frågan är vad som händer på S/PDIF utgången då, om den "slocknar" eller om där fortfarande finns någon klocka....?
"Jag har inte tillgång till så mycket vettiga mätinstrument längre"

Jag har däremot. :)
Mätte och tog lite bilder när jag höll på med en MD-spelar-modifiering för 2 år sedan.

Spelar musik:

Bild
(Har för mig att det var 3,2V peak-to-peak. Varje vågrät ruta är 0,2µS.)

Tyst:

Bild
(Här har jag sänkt spänningsratten (Volt/Div) på oscilloskopet. Nivån är egentligen lika hög som den förra bilden.)

edit:
Glömde skriva att jag mätte på optiska kontakter i MD-spelaren (förstärkaren i ditt fall).
Gissar på att det är fyrkantvåg och 1V i en koaxial kabel.
Det var främst själva skillnaden mellan musik/tyst som jag ville visa. :)
laban12

Inlägg av laban12 »

Tackar!!! :)

Det bekräftar mina farhågor om att "tyst" inte är så tyst på utgången som man skulle vilja...
Blir lite mer avancerad avkänning då, inte omöjligt men jag hade tänkt slippa använda microprocessor...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Är squeesen igång (påslagen) alltid, eller skulle det gå att använda avkänning på när den är igång?
laban12

Inlägg av laban12 »

Det beror på hur man definierar "igång" :)

När jag lyssnat klart trycker jag på "paus" (det finns ingen stopp-knapp)
Efter en stund på paus går den ner i något standby-läge då den dimmar displayen en aning och visar klockan...
Eventuellt släcker den ner utgångarna i DETTA läge, fast jag kan ju inte riktigt mäta...
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Antagligen spelar ju din squeezbox ut ljud på både line och digital utgången samtidigt. Då kan du ju ansluta ditt "ljudavkännande on/off relä" på line utgången. Torde vara det enklaste.
laban12

Inlägg av laban12 »

Japp, tanken har slagit mig! Dessvärre är S/PDIF kabeln tillsammans med spänningsmatningen inborrade i hyllan och således osynliga. Finns inte plats att dra en kabel till fram till förstärkaren.

En annan tanke är en IR-mottagare som avkodar SQBoxens "På" och "Paus" signaler från fjärrkontrollen, kanske är DET den "bästa" lösningen!?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Du har toslink? Då ligger den säkert parallellt med coaxen. Plugga in en fiberkabel och kolla om den slocknar i den lösa änden
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oftast ligger Toslink parallellt med den coaxiala utgången och vad jag sett så blir det inget synbart ljus i Toslink-kontakten när det är tyst.
Så det är också en möjlighet. Men det kräver förstås att det verkligen finns en Toslink-anslutning.

Laban12:
Den lösningen är inte dum alls. :)
Har tänkt göra så här för att bara behöva 1st fjärrkontroll för att stänga av/på digitalbox, tv, förstärkare.
I mitt fall kommer jag bygga en liten burk som lyssnar (eller snarare tittar) efter on/off-signalerna och då (med relän) ger spänning till digitalbox och tv'n. Tyvärr ligger det lite längre fram i tiden..

Jag kom på en till lösning, men den är inte lika kul:
Det finns förgreningsdosor som lyssnar på strömförbrukningen på ett uttag och ger spänning till de övriga när någon apparat (SQBoxen i ditt fall) vaknar. Kika på t.ex Clas Ohlson.
edit: Den lösningen fungerar förstås inte om förstärkaren bara sätter sig i standbyläge när den får spänning.
laban12

Inlägg av laban12 »

Nej, lösningen med en "master-slave" dosa fungerer inte. Dels för att, som du skriver, förstärkaren hamnar automatiskt i standby. Och förövrigt drar Sqboxen så vansinnigt lite ström att det är tveksamt att en dylik dosa ens detekterar skillnaden.

Förövrigt måste jag förkasta ideen med fjärkontrollen eftersom det faktiskt inte alls är nödvändigt att jag använder den. Sqboxen kan ju kontrolleras via datorn lika gärna, och i det fallet skulle inte förstärkaren slå på = dumt.
Vidare tänkte jag köpa en sqbox controller i framtiden, den arbetar via wlan och då slår inte heller förstärkaren på. :(

Återstår den första planen då, detektera S/PDIF... jag ska testa det där med den optiska utgången idag och se hur den beter sig när det är musik/tyst/standby...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller skaffa en bra Klass-D förstärkare som inte blir varm av att stå på utan ljud :)
laban12

Inlägg av laban12 »

Att skaffa en ny förstärkare vore ju att ge upp! ;)
Förövrigt är jag inte så imponerad av saker som står på i onödan...

Toslink-utgången lyser HELA tiden så fort Squeezeboxen har ström... det är illavarslande va? :(
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Skulle man inte kunna använda en receiver-IC som till exempel CS8412 till detta? Denna kodar av seriedatat i kabeln till tre separata signaler (SDATA, FSYNC och SCK). Dessutom får man ut ett antal statussignaler. Jag skulle kunna kolla hur det ser ut i min hembyggda DAC som använder just denna IC. När det gäller sändaren (ljudkällan) så har alla jag har sett alltid sänt ut ljus, även när man inte spelar upp något. Troligtvis skickar man tomma frames när det inte finns något ljud att spela upp.
Skriv svar