Hursomhelst, jag har min Sqbox som enda synlig komponent i min stereoanläggning och sedan förstärkaren gömd i ett skåp. Eftersom jag bara lyssnar via min Sqbox och den kan hantera höjning och sänkning av volymen så behöver förstärkaren egentligen bara agera slutsteg.
Smutt vore då om den automagiskt kunde vakna ur standby så att jag slipper öppna skåpet och sätta på den var gång jag ska lyssna på musik (och så att jag slipper glömma den påslagen och få 50grader varmt i skåpet!)
Så som en subwoofer så snällt brukar fungera, auto-on!
Att öppna förstärkaren och sätta ett relä över "Power/Standby" knappen är en enkel sak, sen kommer det krångliga. Jag har inte anslutet med "line" anslutningar utan endast med koax. Så jag behöver trigga när det kommer musik via koaxlinan...
Eftersom det är en seriell bitström med olika bithastighet är rimligtvis klockan inbakad i signalen, vilket i sin tur borde betyda att linan aldrig blir riktigt tyst!?
Eller? Jag stänger (nästan) aldrig av min Sqbox med powerknappen utan pausar den bara så att den efter en stund "somnar".... frågan är vad som händer på S/PDIF utgången då, om den "slocknar" eller om där fortfarande finns någon klocka....?
Jag har inte tillgång till så mycket vettiga mätinstrument längre så om någon kan komma med ideer, förslag eller spekuleringar vore jag tacksam.
Om det är så lämpligt att pulståg=musik / inget puståg=ingen musik borde jag väl klara mig med en sådan enkel krets som en 555lösning?