blå laser?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

blå laser?

Inlägg av grym »

har enteligen lite tid över, håller på att leka med en blåviolett laser jag skaffade för månader sedan

håller på att experimentera med en sak och min tanke fungerar, men lasern är dålig koliminerad, ca 10*3mm redan 3 meter bort

någon som har koll på om denna sorts laser är värre att få bra stråle på?
funderar att riva ner den och försöka göra om det

annars så tips om vettiga blålila lasrar med bra koliminering och pris under tusenlappen

målet är ca 5mm på 10m, om det är möjligt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: blå laser?

Inlägg av Henry »

Vet inte exakt vad det är för grejer du använder men testa kanske annars och köp en billig röd på DX som har justerbart fokus för då borde du ev kunna fokusera även denna för man kan fokusera väldigt nära och långt borta med dessa. Dock kan det kanske pga att blått ljus bryts annorlunda än tex rött vara av denna anledning att det är svårt att få fokus med linser för rött ljus och även kanske andra linser med för den delen om deras brytindex inte är rätt. Sedan kan det ju förstås kanske även ha något med lasern i sig att göra.

Har inte själv labbat med blå laserdidoer så detta är bara lite tankar men med min UV gaslaser så fungerade det att fokusera med en lins utan problem så jag fick en liten punkt fast då var visserligen strålen redan från början 1.25 mm bred.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: blå laser?

Inlägg av dar303 »

Ah, äntligen något som jag kan svara på!:)
Du vet säkert redan en del av detta men jag tar det lite enkelt eftersom någon annan kanske har nytta av detta i framtiden.

Jag antar att du har en 405nm laser eftersom du skriver blåviolett. Bra laserlinser ska vara antireflexbehandlade för att fungera bäst, den ytbehandlingen är ofta gjort för en speciell våglängd eller ett våglängdsområde. Om man tar första bästa lins från en annan laser så är chansen stor att man får en som är ytbehandlad för 650-660nm, dvs rött eftersom det är vanligast.
Om din laser har en M9x0,5 gänga för linsen (mycket vanligt) och är 405nm så har du tre alternativ för acceptabel stråle och det är i stigande kvalitet pris dessa:
Akrylplastlinser från Dealextreme.com eller Aixiz http://www.mfgcn.com/ (dessa funkar ok)
Glaslins från lasersurplusparts http://www.lasersurplusparts.com/index. ... ucts_id=86 (kostar 18USD och ger upp till 15% (har jag för mig) högre effekt än aixiz akryllins och bättre stråle.)
Specialbeställd glaslins från http://laserpointerforums.com/f39/fs-hi ... 22493.html (kostar 54USD monterad i metallhållare och ca 30USD omonterad, ger ca 25-30% högre effekt än aixiz akryllins och mycket bättre stråle)

Vilken uteffekt ger din laser? över 100-150 mW så kan akryllinsen missfärgas, den smälter tror jag!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: blå laser?

Inlägg av Andax »

En annan sak man bör tillägga är att anledningen till att fläcken är bredare än hög beror på att den emiterade ytan är oftast mycket bredare än hög. Ibland har laserdioder en integrerad cylindrisk lins för att kompensera en del för denna effekt (brukar stå "fast axis lens"). I ditt fall kan du behöva en extra cylindrisk lins för att göra fläcken hyffsat lika i båda ledderna.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: blå laser?

Inlägg av dar303 »

Om man har effekt "över" så kan man helt enkelt maskera bort en del av den oönskade strålen med en rund skiva med ett hål i innan fokuslinsen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: blå laser?

Inlägg av grym »

den jag har nu är en simpel laserpekare på 10mw bluray
men när jag kollade monteringen så var den, smeeeg, limad och eländig

så jag beställde en relativt billig en från ebay
den kan jag leka lite mera med, för jag kommer behöva göra ett specialmontage och lite drivelektronik för att kunna pulsa lasern relativt långsamt

bra länkar till linser, får se vad som händer när jag får hem den nya om det passar eller inte


en fråga till, bluraylasrarna , surplus av dom kommer väl tyna bort relativt fort?
funderar om jag skulle bunkra ett tiotal eller inte
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: blå laser?

Inlägg av dar303 »

grym skrev:den jag har nu är en simpel laserpekare på 10mw bluray
men när jag kollade monteringen så var den, smeeeg, limad och eländig

så jag beställde en relativt billig en från ebay
den kan jag leka lite mera med, för jag kommer behöva göra ett specialmontage och lite drivelektronik för att kunna pulsa lasern relativt långsamt

bra länkar till linser, får se vad som händer när jag får hem den nya om det passar eller inte


en fråga till, bluraylasrarna , surplus av dom kommer väl tyna bort relativt fort?
funderar om jag skulle bunkra ett tiotal eller inte

Det finns enorma mängder bluray-slädar ute på marknaden, både nya och begagnade som skickats på retur för reparation och sedan kasserats så du behöver inte oroa dig!
Den du har är troligen den första modellen från Playstation3, den maxar ca 13-15mW men går knappt att få tag på n, kostar ca 5USD när man finner den.
En nyare variant kallas 807T och sitter i en misslyckad HD-DVD tillsats till XBOX 360. Det finns mycket stora mängder av den med och normalpris är ca 15USD/st. Den kan du tvinga ur upp till 150mW om du kyler bra och vet vad du gör.
Sedan finns det 4x, 6x och 8x BluRay-brännardioder som kostar från ca 40USD och uppåt. Det ska komma 12x snart också och med tanke på att man kan få ut ca 500mW ur en 8x så är det nog bra drag!
Man kan antingen köpa hela brännaren och slakta eller också bara optiksläden som reservdel så blir det lite billigare.
Slädarna innehåller en del skoj optik, PBS-kuber, dichroiska speglar och ofta en ganska kraftfull röd laserdiod som brukar kunna ge ända upp till 250mW.
Sen så har vissa DIY-laserföretag börjat sälja BR-dioder nya, köpta direkt från Nichia. Vet inte riktigt vad dom kostar men borde vara under en 500:ing i alla fall för en som ger 100mW.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: blå laser?

Inlägg av grym »

dåså, då kan man ta det lugnt

effekt behöver jag inte så mycket av det räckte gott med dom 10mw som jag har men det är ju mycket enklare att sänka effekten, kanske som sades genom att skärma bort lite om det är för avlångt yta på strålen

få se om en vecka eller tv vad det blir av det hela
Skriv svar