MadModders garageprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

MadModders garageprojekt

Inlägg av MadModder »

Det är väl på gränsen att det är påbörjat och får placeras i projektdelen...
Men jag har mätt och donat och kommit fram till vissa mått mm. Ska köpa lite material imorgon, t.ex många meter 40x40-reglar, 1200x2500 22mm spånskiva, EKK installationskabel, eluttag, kopplingsdosa, skruv...

Såhär ser det ut just nu. Eller inte exakt. Jag har monterat bort vattenslangshängaren och klädhängarna där montagebandet hänger.
varmgarage_01.jpg
Min yta slutar vid skarven till höger där den svarta elkabeln ligger. Grannens grejer har börjat sprida sig ut på min sida...
Hyllor och den fula byrån lämnade gubben kvar. Jag har bara slängt in grejerna längs väggarna tills vidare.
Väggen längst fram ska rensas helt fram till vattenkranen. Hyllan där presenningen ligger sitter i lagom höjd för att man ska slå pannan i den. Troligen sätter jag den högre upp. Dels för att få undan lite skit ovanför, och dels är den bra att fästa t.ex bänkbelysning i.

Det ska upp en arbetsbänk, 60 djup. Jag låter brädgården kapa spånskivan på hälften.
Bygger upp ett ramverk för skivan av 40-reglarna, med 45°-stöttor. Reglarna målar jag svarta.
Ska ju ha fräsen i hörnet till vänster. Fräsen är orange och svart, så det är frestande att måla bänkskivan i samma orange... :mrgreen:
Hyllskenorna (typ elfa antar jag) på vänstra väggen, totalt 4st, tänkte jag montera så att jag får 3 hyllplan ända från fönstret till bakre väggen, där vinterdäcken skymtar.
Verktygstavla ska upp ovanför bänken. Även eluttag en bit upp, i ögonhöjd kanske. En brytare till uttagen är nog bra.
Byrån kanske får stanna, jag vet inte. Men där den står nu ska den inte vara.
Lysrör ska upp. Den ensamma lampan duger knappt till ledljus.
Fräsdatorn placeras nog i en hängande låda under bänken.
Just det, det ska vara en L-form på bänken, och den ska sluta vid elementrören.
Det blir nog en bra plats för tangentbord och skärm, tror jag. Jag får se. Enklare att fixa något slags insynsskydd där.
Funderar på att förse bänken med kantlist i metall. L-profil.
Har totalt 5 såna klädhängarkrokar som jag tänkte sätta upp nånstans. Kanske räcker med en. Hur ofta lämnar man massa kläder i garaget? Jag har som mest haft en overall hängandes.
Kommer troligen på mer saker vartefter. :D

Lite mått:
Golvyta: 320x555cm.
Från dörr till fönster: 295cm
Från fönster till bortre vägg: 150cm
Fritt ytrymme framför bil: 145cm
Fritt ytrymme till vänster om bil: 120cm
Takhöjd: 220cm
Från vänster vägg till vattenkran: 296cm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Kopplingsdosan, som sitter i taket ovanför den silverfärgade kassen, är proppfull. Klämmorna för jord och nolla är fulla. Där går inte att koppla in sig. Jag får nog helt enkelt sätta en dosa bredvid och flytta inkommande kabel dit, och sen vidare till gamla dosan. :P
varmgarage_02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Garageprojektet

Inlägg av tompa74 »

Gött mä garage :tumupp: .

En större dosa kanske och wago med lite fler anslutningar.
Det ser ut som det är tillräcklig längd på kablarna iafa.


/ Tompa
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av Glenn »

SKumma kopplingsduttar, använder man inte fiapjäserna längre ?
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Garageprojektet

Inlägg av ojjan »

Rätt mysig dosa att jobba i är ju denna, fast jag inte gillar ELKO egentligen.. haha

Sen är ju wago ett bra förslag..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Toppklämmorna (t.ex Torix) som man tvinnar ihop kablarna med, används bara på FK, inte EK. För EK är det väl bara skruvplint eller fjäderklämmor som gäller.
Lös FK för installation i VP-rör har 7-11 trådar per ledare. För fast utanpåliggande installation ska man ha EKK. Utsatt kabel EKLK.

En handfull wago, 60x90-dosa, eluttag och kabel på G. :D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av AndLi »

Torix funkar jättebra på EK...
J.Reimers
Inlägg: 273
Blev medlem: 9 april 2007, 12:50:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av J.Reimers »

du bör anlita en elektriker om du inte vet mer än så
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Garageprojektet

Inlägg av Olle61 »

Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Garageprojektet

Inlägg av Purre »

Men att köra torix på enkardelig ledare är ingen höjdare den dagen man ska ta isär skiten. Det är ett rent helvete att få dom raka igen iaf så upplever jag det. Wago FTW helt enkelt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Så de får användas för EK... Nåja. Det är väl inte meningen att man ska in och pilla i befintlig anläggning... Jag brukar klippa av krullet och skala en bit igen. Tycker det känns fel att återanvända skadade kardeler.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av Stuggi »

Fint garage du har, men jag skulle nog vara frestad att sätta upp en mellanvägg... :D

De där fjäderklämmorna är något av en personlig favorit, mycket enklare att arbeta med än de där röda hattarna man tvinnar på ledarna. Nu vet jag inte hur svenskar betecknar kabel, men om jag förstått det rätt så är E solid kärna och F få-trådig. I de där klämmarna skulle jag inte försöka använda annat än E, om man ens får använda F kabel har jag ingen aning om... :D

BTW; är beteckningarna annorlunda mellan Sverige och Finland? För er EKK skulle jag kalla för MMJ...
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Garageprojektet

Inlägg av Olle61 »

FKK och FK RK mm är gamla svenska beteckningar som nog egentligen inte skall avändas. EKK-light skall heta S05VV-U enligt någon internationell standard.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Garageprojektet

Inlägg av DjAlbert »

Fint garage MM, men skulle inte en mellanvägg sitta bra där om du ska fräsen där ? Eller du och grannen kanske känner varandra soppas väl så den inte får fötter.
Kommer strömmen räcka till där eller ska du dra dit en till matning?
För man får känslan av att du kan slå av strömmen eftersom du ska in och pilla med elen.

Och den slutgiltiga frågan: Kommer bilen få plats sen ?? :mrgreen:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Garageprojektet

Inlägg av mrfrenzy »

Wago 222 är kanon, dom klarar både EK, FK, RK och MK. Enda nackdelen är att dom tar lite mera plats. I detta fall skulle det få plats med en kabel till om man använde torix, alternativt sätt en dosa till på vägen till eluttaget tex.

En fast installerad kabel med buntband?! Det set högst amatörmässigt ut, dessutom är den misstänkt lik skarvsladd. Jag hoppas verkligen det är en EKK light och inte en SKX, för isf är den klart olaglig (förutom den olämpliga klamringen).
Skriv svar