Val av lödstation. Tips?

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Val av lödstation. Tips?

Inlägg av jesse »

Efter att ha förstört min gamla lödkolv så ligger valet mellan några relativt billiga lödstationer:

Velleman VTSSC50N (Velleman produktinfo) från Electrokit eller 82-422-08 Lödstation SR-976 ESD hos ELFA.

Bild Bild

Funderar bara på om någon har spontana kommentarer om för/nackdelar. ESD är ju alltid en fördel, men inte ett absolut krav... Att kunna välja flera sorters bra spetsar är viktigt. Jag har redan två spetsar som passar till VTSSC50N, så det gör ju den lite mer attraktiv. Å andra sidan kommer jag förbi ELFA på måndag och slipper därmed frakten. Det står inte om spets ingår i elfas lödstation eller om man måste köpa extra spetsar. Jag måste ändå ha minst en "normal" och en något finare spets till SMD. Skulle gärna vilja kolla om inte de spetsar jag har passar även ELFAs lödstation, då de har liknande keramiska element. mina spetsar har en innerdiameter på 6mm.

ELFA brukar ju vara dyra i förhållande till vad man får, så logiskt sett borde ju den från ELFA vara av sämre kvalitet , även om den kostar lite mer?

Jag har hittils aldrig lödat med temperaturreglering. Vilka temperaturer brukar vara de mest använda? Ser att ELFAs går att variera mellan 250-480 °C medan electrokits från 150-420 °C. Finns det behov av temperaturer under 250 grader / över 420 grader?

EDIT: risken med ELFAs är väl att det är en udda sort så när jag behöver spetsar nån gång om ett par år så finns de väl inte. Velleman verkar ju vara ganska väletablerad.


--------------------
Flyttade ut detta inlägg från tråden "Lödverktyg Sammanfattning". Där ska inga frågor finnas, utan bara recensioner över lödstationer och liknande.
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Val av lödstation. Tips?

Inlägg av jesse »

Det blev Velleman från Electrokit. Leverans beräknad till måndag. Får hoppas jag blir nöjd med den.

Jag kollade på den andra lödstationen (som var av märket Solomon förresten) när jag besökte ELFA, men jag "kände inte" för den.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Val av lödstation. Tips?

Inlägg av JanErik »

Har hört att Biltemas är helt OK, antagligen i klass med Velleman då de kostar ungefär lika mycket.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Val av lödstation. Tips?

Inlägg av v-g »

Men hur var det nu såldes inte SAMMA station som biltema på annat ställe fast till lägre pris. :humm:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Val av lödstation. Tips?

Inlägg av jesse »

Jo, den finns mycket billigare på ett annat ställe (minns inte vad det hette) men jag skulle ändå ha grejer från electrokit och frakten från det andra stället var minst 99 kr så skillnaden åts upp och då väljer jag min favvo-leverantör :P
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Val av lödstation. Tips?

Inlägg av danielr112 »

Jag köpte den på ClasOhlsson med digital display. Funkar prima.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Val av lödstation. Tips?

Inlägg av Henry »

Du har visserligen redan köpt men spetsar följer med den från ELFA en konisk som är ca 1 mm längst ut och en som har en snedskuren platt yta. Har denna station själv och aldrig varit så nöjd håller tempen väldigt bra och värms upp snabbt pga att värmelementet är inne i spetsen och att hela stationen är ESD säker gör ju inte saken sämre.


Finns det behov av temperaturer under 250 grader / över 420 grader?

Under 250 grader inte som jag kan komma på så direkt men för speciellt lågsmältande tenn så visst men det är inget jag använt någon gång, sätter bara kolven på 250 grader när jag vet att jag inte skall använde den på några minuter men då snabbt behöver ha den klar så sparar jag spetsen lite även om det förstås är tenn på som skydd. Över 420 grader absolut inte för vanlig lödning i alla fall men är det stora bitar som skall värmas upp och lite större bitar som skall lödas så är det ju bara bra och kommer väl till pass.
Skriv svar