Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

nicke85
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 mars 2009, 23:52:31

Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av nicke85 »

Hej,

Jag har fått tag på ett delvis fungerande och delvis trasigt oscilloskop gratis av modellen "Metrix OX 803B 2-kanaler 40MHz".
Grejen är att det fungerar felfritt i ca 15-20min men sedan så börjar det klicka om några reläer eller nåt i det och alla lysioder vid knapparna och rattarna börjar blinka typ och skärmen slocknar.
Det verkar vara något som har att göra med när komponenterna börjar bli varma eller något. Så frågan är om någon har några idéer vad jag ska börja leta efter?
Har tittat lite i det och hittat några lödningar som ser lite suspekta ut har även hittat en tråd som är kopplad till jord genom kretskortet men andra änden av den hänger i luften och ser inte ut att ha suttit någonstans. Jag vet att oscilloskopet har varit på reparation tidigare så jag misstänker att lödningarna är gjorda då men frågan är om dom kan börja bråka när komponenterna blir varma? Kan tillägga att lödningarna sitter i närheten av den stora kondensatorn som jag antar är glättningskondensatorn så det bör vara i/vid nätdelen.
Här kommer en bild på lödningarna och jordningen.
Bild
och
Bild

sen undrar jag även om någon vet var man kan få tag på en användarhandbok och en servicemanual till oscilloskopet?
tack på förhand.
//Nicke
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av psynoise »

Mät med en DMM växelspänningen (rippel) på kondensator när oscilloskopet är kallt och senare när det är varmt. Kanske ger dig en hint om det är just kondensatorn du berättade om. Annars kanske en bruk kylspray kan hjälpa dig.
nicke85
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 mars 2009, 23:52:31

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av nicke85 »

Har inget annat att mäta med hemma så det får bli en annan dag iaf.. men jag har känt mig fram på komponenterna och hittar inget som känns varmt.
Däremot så hittar jag vilket relä som det klickar/gläpper om och det är ett av 6 reläer precis innanför ingångarna på oscilloskopet. Det ser sjysst ut utanpå men kan det vara ett trasigt relä som gör att allt spårar ur? det verkar som att relät sitter vid kanal 2 men det verkar bara vara lampor som har med kanal1 som blinkar.
Senast redigerad av nicke85 8 mars 2009, 16:45:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av psynoise »

Undrar vad dom reläna kan tänkas göra, en första tanke är ju att de väljer AC/DC-koppling, men det kan ju även vara annat. Du får väl följa styrsignalen till reläna, men utan en DMM kan man ju inte dra så många slutsatser.
nicke85
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 mars 2009, 23:52:31

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av nicke85 »

Svårt att följa styrsignalen då undersidan av kretskortet har en skärmplåt över den delen (satt en ovanför också för den delen).
Lär bli att plocka ut hela kretskortet för att få bort den. Men nu när det höll på och blinka och gläppte så lyfte jag oscilloskopet nån centimeter från skrivbordet och slog ned det lite lätt mot skivan och då blev det normalt igen.. kan nog vara relät eller glapp någonstans.
Senast redigerad av nicke85 8 mars 2009, 16:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av Marta »

Börja med att kolla så alla matningsspänningar är OK. Detta kollas med scope, inte DMM. Dålig ström kan orsaka i princip vilka fel som helst, t.ex. att styrelektroniken spårar ur och reläerna börjar klappra.

Är lytingen som finns med på den näst översta bilden OK? Ser nästan ut som om säkerhetsflikarna har öppnats.

Var försiktig med nätspänningen, den del av kortet som är markerad med vita streck är med stor sannolikhet nätspänningsförande.

Tänk också på att det finns mycket höga spänningar i ett scope. Även på oväntade ställen för den som är nybörjare. T.ex. har rörsockelns anslutningar, inklusive glödströmsmatninge, troligen en negativ spänning på uppemot ett par kV.
Senast redigerad av Marta 8 mars 2009, 13:51:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av sodjan »

nicke85, ser du inte själv att det ser lite löjligt ut med hela föregående inlägg inkopierat i ditt eget inlägg ?
Låt bli det tack...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av psynoise »

Börja med att kolla så alla matningsspänningar är OK. Detta kollas med scope, inte DMM.

Oscilloskop är bäst, men det är inte alla som har tillgång till två. Man kanske kan få sig en uppfattning med DMM också, men man ska ha klart för sig att värdena kanske inte stämmer med verkligheten. Fast vill man mäta noggrant ska man läsa databladet eller manualen för mätinstrumentet först.
nicke85
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 mars 2009, 23:52:31

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av nicke85 »

Marta skrev:Börja med att kolla.......
Om jag ska kolla spänningsmatningarna kan jag göra det med samma scope som jag mäter på det går väl? Om det för tillfället fungerar som det ska vill säga..

Lytingen på bilden är okej, det är bara nån reflektion på bilden som gör att den ser skum ut. Visuellt sett så ser alla kondingar med mera okej ut iaf.
Men vad tror du om jordningen på bilden som bara hänger, ska jag inte bry mig om den eller ska jag försöka löda fast den på skärmkåpan till bildskärmen där den enligt längden att döma borde ha suttit?

Bra tips om vitmarkeringarna på kortet. Sen vet jag inte om högspänningen sitter på samma kort som övriga spänningsmatningarna för det är bara ett par jätteklena kablar som går vidare till röret och där dom går in så sitter det en metallkåpa runt om hela så gissningsvis så sitter högspänningsdelarna där innanför eftersom det är avskärmat från övriga chassit och går ej att komma åt med fingrarna utan att skruva isär.
nicke85
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 mars 2009, 23:52:31

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av nicke85 »

sodjan skrev:nicke85, ser du...
Har plockat bort dom delarna och hoppas du tycker det är bättre att göra såhär i stället?
så är det ju lätt att se vad det hör ihop med även om det kommer ett par inlägg längre ner?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Oscilloskop börjar klicka och blinka efter 15-20min

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis så. :)
Tanken är att man inte behöver kopiera/klistra in hela föregående inlägget eftersom det ju står precis ovanför. Lite onödigt att se precis samma inlägg två gånger. :)
Istället är det bättre att göra som du gjorde nu, dvs klistra in en liten del (antingen några ord eller just meningen man vill svara på) för att förtydliga vad ens inlägg hör i hop med. Ibland behöver man inte klistra in något alls. Det är lite olika.

När det gäller den löst hängande sladden:
Syns det på kretskortet att den kommer just från kretskortets skärmjord?
Skriv svar