Insex-fråga

Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Insex-fråga

Inlägg av Nerre »

Nä, jag tror inte det finns tum på en Opel heller. Däremot är det torx nästan överallt i motorrummet, även utvändig torx (fick köpa en sats hylsor).

Det var mycket enklare när man bodde hemma, då fanns alla verktyg man behövde (farsan har firman i källaren, men han är pensionär numera så han håller på att avveckla firman).
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Insex-fråga

Inlägg av hh »

Knepig nyckel det där. Jag har varit med om det åtminstone på en Ford, men jag tror lösningen blev en nerslipad 8mm nyckel. Det var i alla fall uttryckligen 7 mm också då.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Insex-fråga

Inlägg av säter »

Norpan skrev:Glidbultarna till bromsok är nästan enda stället i hela världen som man använder 7mm insex, och det är hiskeligt irriterande.
Jag har för mig att vanliga M10-lågskalliga brukar ha 7mm. 7mm bits ingår väl i 1/2" Gedore-satsen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Insex-fråga

Inlägg av Glenn »

Hehe, jag fick köpa mej en jättestats med insex/torx just när jag skulle mecka med bromsarna på min förra 9000 :)

Det roligaste var ju att hela kitet med alla bitsen (modell kraftiga, tror jag köpte på typ jula ?) kostade 250:-, men
en lös 7mm insex kostade 200:- snacka om ockerpris.. iofs var man tvungen att gå till bahco eller nåt efterssom dom
var dom enda som hade så "udda" dimensioner.

Har använt den satsen MÅNGA gånger efter det iofs, så det var ett bra köp.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Insex-fråga

Inlägg av Chaos »

Uttis skrev:7mm finns på biltema speciellt till bromsar, har funnits iaf. 7mm nyckel brukar inte finnas med i satser och det är inte så ofta dom dyker upp.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82479

Som Uttis helt korrekt har skrivit tidigare i tråden så finns 7mm insexnyckel bland annat hos Biltema för 14,90:-. Finns även hos Micro, Mekonomen och sådana som säljer bildelar/verktyg.

Varför då hålla på och slipa ner andra verktyg eller springa hos Jula, Sjögrens och gud vet vad när lösningen är så enkel?
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Insex-fråga

Inlägg av hh »

Det har sina sidor att mecka på söndagar...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Insex-fråga

Inlägg av PHermansson »

Man får ju inte mkt kraft med en liten L-formad nyckel. Tänk om jag kunde komma ihåg var jag fick min 7mm-insex-i-en 1/2"s hylsa från? Mekonomen kanske?

Bitshylsor 1/2 / Hylsor 1/2
Info: Teng Tools. Korta hylsor för invändiga sexkanthål. För manuell dragning. Mattförkromade. Längd 55 mm.
Artikelnr: 70-68200302
Gripvidd: 7 mm
Info: Teng Tools
Pris: 58.00 kr
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Insex-fråga

Inlägg av Uttis »

Ja när du säger det så köpte nog jag en sådan på mekonomen, kort insex instucken i en hylsa med 1/2 fäste, det var 7mm och det satt nån sån skruvusling på termostatlocket på opels gamla cih 2,2.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Insex-fråga

Inlägg av Nerre »

Jag var på Biltema idag (inte bara för insexnyckeln) och köpte en sats med insex-hylsor för 3/8-skaft (köpte ett 3/8 spärrskaft också).
10-366 här http://www.biltema.se/products/product. ... emId=99249

Kändes som mest flexibel lösning. (Biltema har rätt många grejer med 3/8 fyrkant, vet att den hylsnyckelsats vi köpt till jobbet har både 1/4-tum, 3/8 och 1/2-tum.)

Fanns ju med 1/2-tums fyrkant också men de blir ju så stora jämfört med skruven så det kan bli svårt att komma åt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Insex-fråga

Inlägg av grym »

för frågan om lipning, ibland så har man inte saker hemma , då kan man slipa

numera har jag verktyg så jag skäms :wink:
Skriv svar