Codename: PICologger

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Codename: PICologger

Inlägg av cyr »

Här är ett till projekt som jag börjat skissa på som jag tror fler kan ha nytta av, så jag tänkte skriva lite här och be om feedback.

Idén är som följer:

En modulär datalogger, som kan mäta valfritt antal (upp till någon rimlig gräns - typ 8 eller 16) helt oberoende spänningar och skicka mätvärden till en PC. Den skulle bestå av en centralenhet som ansluts till PCn via RS232 eller möjligen USB, och mätmoduler som kopplas till centralenheten via smidiga och billiga kablar. Funderar på antingen vanliga 3.5mm ljudsladdar eller RJ11 telefonkabel.

Varje mätmodul är galvaniskt avskiljd, med transformatorkopplad drivspänning och optokopplare för datakommunikation. I mätmodulen finns en liten mikrokontroller med AD (PIC12F675) och en DC-stabil opamp (OPA277). Med en liten DIP-switch eller likn. kan man välja mätområde genom att koppla in olika gain-motstånd.

Eftersom varje modul "flyter" så kan man koppla in dessa hur som helst, i serie med varandra eller med helt olika potential till jord.

Mjukvaran på PCn kan vara något enkelt som klarar att visa aktuella mätvärden på skärmen och logga data till t.ex. CSV-filer som man sen kan importera i kalkylprogram eller vad man vill.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det låter intresant, allra helst om det går att mäta inom ett störe område typ 0-50V eller nått!.
Är det en 8 bitars A/D i den PICen eller?.
Senast redigerad av Fagge 11 februari 2005, 08:33:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

När du skriver datalogger, menar du då att den skall vara "standalone" och sedan tömmas på sin logg eller direktkopplad till pc´n?

Låter som ett grymmt projekt. O du är nog rätt person för att ro iland det.

Hur går det med oscilloskopet förresten?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Båda möjligheterna finns, den riktigt simpla lösningen är att bara skicka data till PC i en viss hastighet - men det vore inte speciellt svårt att göra själva prylen till en riktig logger som sparar data på t.ex. ett CF-kort.

Mätområdet tänkte jag preliminärt kunde vara ställbart i fyra steg, från +/- 50V till +/- 50mV. Det är ju 10bitars AD, så man kunde ha 1000 mätsteg (plus några steg som ligger utanför skalan så man kan känna av "over range").

Varje steg skulle då vara 100uV - 100mV beroende på mätområde.

Angående oscilloskopet tror jag det finns några högre makter som inte vill att jag ska bygga klart. Har nu totalt misslyckats med att bygga Ethernet/flash dotterkortet två gånger. Väntar på CPLDer från xilinx innan jag gör det tredje försöket...
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Nu är ju iofs A/D'n på de flesta PICar rätt leksaks enligt min erfarenhet. 10-bitars säger Microchip, jag betraktar det mera som 8, eller möjligen 9-bitars med två sporadiska bitar som kan vara bättre eller sämre beroende på just ens enskilda exemplar.... Fast det räcker ju.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

1LSB absolut fel står det i specen, har inte kollat hur bra det stämmer. Det betyder ju visserligen att sista biten är otillförlitlig, men 9 bitar ska man kunna lita på.

I praktiken så skulle väl 1% absolut precision duga fint. Mer är ändå svårt att få med tanke på motstånd som ska matchas, temperaturdrift osv. Några extra bitar i upplösning skadar ju sen inte för att kunna se små ändringar.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tips: Kör ett RS-485 nät för att kommunicera med "stationerna" och datorn. Då duger det utmärkt med ett pyttelitet rs-485 <-> rs-232 interface för att komma ut på "linjen" :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16852
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

mycket annvändbart projekt, skulle själv velat haft sådant mången gång

en som arbeter som stand alone vore mycket smidigt att ha
en annan tanke är en enkel räknare, flera givare är ju av pulstyp med
Skriv svar