Sälja en elektronikprodukt till ett stort företag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wiseguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:35:37

Inlägg av wiseguy »

Vill bara rätta vissa personer med lite fakta:

Att registrera en enskild firma kostar 1000kr.

Registrering görs numera hos Bolagsverket, inte hos PRV.

Och som flera redan sagt så kan man visst bedriva en firma och ha F-skatt utan att den är registrerad! Gör detta själv sedan flera år tillbaka.
Esbjörn
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 november 2004, 16:07:31
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Esbjörn »

Icke, jag ger mig inte, jag vet inte vad ni har för omsättning, kundklientel, leverantörer, eller vad ni utger er för utåt sett, men många kunder och leverantörer vill ha ett organisationsnummer från sin samarbetspartner.
Det handlar också om att ha en ordnad bokföring.
Jag vill jämföra det med att vara ISO9001-certifierad, det går utmärkt att driva ett företag med 1000 anställda utan certifiering, men många kunder kräver detta och det är dessutom ett signum för att man uppfyller vissa grundkrav.

När det börjar bli lite storlek på verksamheten är det nästan en grundförutsättning att vara registrerad hos Bolagsverket. Namnskyddet för enskild firma gäller dessutom bara i det län man är registrerad, så det är inte motiv nog.
Det handlar helt enkelt om olika företagsformer, enskild firma, HB, KB, AB, ek.förening osv.

PRV eller Bolagsverket... när jag registrerade firman var det hos PRV.
Då kostade det 800:- och vad som hände under 2004 har inte intresserat mig speciellt mycket, men tack för rättelsen ändå.
wiseguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:35:37

Inlägg av wiseguy »

Esbjörn:

Jag har själv en reklamfirma och jobbar med många stora företag, och hittills har ingen ens ifrågasatt i vilken form rörelsen bedrivs.
Aldrig att någon ens har frågat efter F-skattesedeln! :cry:

Och nu diskuterar vi mycket stora företag (nämner inga namn här).
Dessutom bedriver jag en juridisk byrå i obeståndsärenden, skuldsanering etc.

Vad menar Du med att det handlar om att ha ordnad bokföring??
Om det är en enskild firma så skall bokföringen vara ordnad vare sig firman är registrerad eller inte! :doh:
En enskild firma registreras ju under ens personnummer, varför registreringen som sådan inte betyder någonting.
Det enda som händer genom att registrera firman hos bolagsverket är att man får namnet skyddat i sitt län, samt att man har ett fysiskt papper på att firman just är registrerad.
Men, det viktigaste är att ha en F-skattesedel, vilket är "beviset" för att man är företagare och dessutom "godkänd" av Skatteverket.

Du skriver att:
"PRV eller Bolagsverket... när jag registrerade firman var det hos PRV.
Då kostade det 800:- och vad som hände under 2004 har inte intresserat mig speciellt mycket, men tack för rättelsen ändå."
Du behöver inte tacka, det var en självklarhet att rätta det som är fel. :)
För det är ju så att skall man sitta och ge råd åt andra hur man skall göra, vart man skall vända sig, vad det kostar etc bör man nog vara så pass insatt att man åtminstone ger rätt upplysningar och råd. :wink:
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag håller med wiseguy. Vad spelar det för roll för kunden om ens enskilda firma är namnskyddat eller inte?

Ordnad bokföring är en förutsättning, det är lag på det och det tycker jag inte ens behövs tas upp till diskussion.
Esbjörn
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 november 2004, 16:07:31
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Esbjörn »

Jajamän Wiseguy!!! Det var då till att slå sig för bröstet och visa hur grymt duktig man är!
Detta är ingen juridisk rådgivningssite där allt ska stämma till punkt och pricka enligt vissa paragrafer, så jag kan inte begripa varför självhävdelsebehovet är så stort att det inte går att föra en normal konversation? Du behöver inte sätta fingret på näsan på folk bara för att du har behov av att synas.

Jag har fortfarande svårt att tro att registrera enskild firma enbart handlar om namnskydd. Då skulle inte en jäkel registrera enskild firma, för vill man ha namnskydd i hela landet måste man registrera firman i samtliga län.
wiseguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:35:37

Inlägg av wiseguy »

Jajamän Wiseguy!!! Det var då till att slå sig för bröstet och visa hur grymt duktig man är!
Detta är ingen juridisk rådgivningssite där allt ska stämma till punkt och pricka enligt vissa paragrafer, så jag kan inte begripa varför självhävdelsebehovet är så stort att det inte går att föra en normal konversation? Du behöver inte sätta fingret på näsan på folk bara för att du har behov av att synas.

Det var tydligen känsligt för Esbjörn att bli kommenterad för sina felaktigheter i sitt inlägg!! :badgrin: :twisted:

Och nej, detta är ingen juridisk rådgivningssite, men trots detta anser jag att skall man sitta här och ge råd till någon bör man kunna lita på att uppgifterna i dessa råd stämmer överrens med verkligheten!

Och du Esbjörn, jag har inte slagit mig för bröstet för att visa hur "grymt duktig jag är"!
Men ett inlägg som innehåller felaktig information av en som inte har någon kunskap i området borde jag väl rimligtvis få svara på med riktig fakta?
Undrar vem det var som försökte slå sig för bröstet och visa sig duktig??
Utan att själv ha de fakta som krävs för att svara.
Typiskt fjortisfasoner att påstå " jag kan inte begripa varför självhävdelsebehovet är så stort att det inte går att föra en normal konversation?".

Jag har inget självhävdelsebehov, utan tillrättavisar när dina påståenden är fel!
Jag är själv både företagare med erfarenhet härigenom, dessutom är jag utbildad jurist, med den kunskap detta innebär.
När Du Esbjörn om några år går ut högstadiet kommer du säkert att ha kommit till insikt att det finns de som har både mera kunskaper och erfarenheter än vad du har.
Tills dess är mitt råd att hålla till på Lunarstorm istället! :twisted:
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Esbjörn, varför ringer du inte bolagsverket och frågar vad som gäller för enskilda näringsidkare innan du skriver ditt nästa inlägg?
castaway
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 januari 2005, 13:32:15

Inlägg av castaway »

Även jag kör enskild firma utan att vara registrerad hos bolagsverket. Det enda som krävs för att driva näringsverksamhet är att bli godkänd av skatteverket och få sitt F-skattebevis, som tidigare har påpekats i tråden.

Det problem som jag har stött på pga att inte vara registrerad, har varit något enstaka fall då jag har beställt produkter mot fakturabetalning, där jag har behövt skicka in en kopia på F-skattebeviset till säljföretaget.
Det har visserligen bara hänt en gång, när jag tänker efter :)
Skriv svar