Märkning av kablar?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Märkning av kablar?

Inlägg av JimmyAndersson »

Elfa's nya sajt är rena sökdödaren, så jag frågar här istället:

Jag söker något för att märka kablar. Nätverkskablar och liknande tjocklek.
Inget klister eller tejp. Bundbandsmodell eller krympslang fungerar däremot fint. Någon form av flagga kan gå, bara den inte är för stor eftersom kablarna ska kunna träs i kabelkanaler. Helst nånting som man kan skriva på utan att köpa en speciell apparat (eller med en apparat för max 200-300kr).

Lyckades hitta etikett-krympslang, men den var så rysligt dyr hos Elfa (400kr och uppåt).

Vill helst köpa det hos Elfa eftersom jag ska beställa lite annat därifrån.

Tips? :)
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag brukar skriva ut på en sån där DYMO-printer (inte den gammla med präglade remsor), klistra på kabeln och sedan dra en transparent krympslang över. Sitter bra och ser mycket snyggt ut. Vill du skriva för hand så köp självhäftande etiketter eller ta maskeringstejp....

Annars finns buntband med "flagga", 55-159-60 och 55-159-86 t.ex.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Elfas DYMO-printers kostar en hel del, men jag såg att ClasOhlson hade några betydligt billigare så det skulle kunna vara en lösning. Vill helst undvika klister/lim, men det går ju att lägga etiketten lös under krympslangen.

55-159-86 : Buntband 200x4,6 märkbricka.
55-159-60 : Buntband 100x2,5 märkbricka.

100 och 200 borde vara längden?
Men isåfall får jag inte ihop bredden med bilden...
Märkbrickan är ju vriden 90º, så vilken är den vänstra? :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jimmy
varför inte etiketter? Det finns ju bra laser etiketter för detta!

Jag har säkerligen klistrat på 10tusentals på de större anläggningarna jag har varit och dragit kabel på och dessa fungerar ypperligt.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Japp, 100 och 200 är längden, den korta modellen (55-159-60) har flaggan på "tvären" och den långa modellen har flaggan "längs med". Den korta och smala (55-159-60) är till vänster på bilden.

Om du inte vill ha klister så skriv ut på vanlig papper med vanlig skrivare, klipp/skär och lägg under krympslangen. Då slipper du köpa en DYMO-printer.....

Sen finns det ju brickor, egentligen avsedda för Brady's skrivare, som man fäster med buntband, 12X50mm, vit, 55-342-84, 19X76mm, vit, 55-342-50 till exempel.

EDIT: Elfa har en enkel Dymo-printer, 80-151-90 för 300:- + moms.
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA2 »

Tuschpenna eller Partex?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av tompa74 »

Jag har ev ett helt märksystem till salu.
Grafoplast heter det. http://www.grafoplast.com/

Kommer inte ihåg om det var med kabelmärkning eller om det bara
är partmärkning. Kan kolla imorgon och komma igen.

/ Tompa
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

På jobbet märker vi nätverkskablar med dessa i olika kombinationer:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76322

Har gjort av med några tusen buntband hittills.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nackdelen är att man måste ha någon form av tabell för att veta vilken kabel som gör vad. Sedan måste man ha tillgång till den tabellen om man ska ändra något ett par år senare..
I vissa fall kan jag däremot tänka mig att det fungerar fint. T.ex att märka kanaler (audio eller nätverk) med samma färgprincip som för motstånd. :)


Tompa74:
Det kan eventuellt vara intressant. Beror lite på vad det är för modell (om de fungerar för mina ändamål) och förstås prislappen. :)


DeeJayPA:
Jag har börjat med tuschpenna, men trots att den är vattenfast så sitter inte texten kvar speciellt länge. Särskillt inte om det är kablar som man håller i ofta. T.ex patchkablar av olika typer. Partex är en mycket bra uppfinning. Nackdelen är att man måste märka kablarna innan man sätter dit kontakterna, vilket ger lite problem om man behöver märka om dem.


Tecno:
"varför inte etiketter? Det finns ju bra laser etiketter för detta!"

När jag flyttade så bestämde jag mig för att "förbjuda" tejp, etiketter och liknande på mina kablar. Orsaken är att flertal kablar hade blivit klibbiga pga att tejp och etiketter hade lossnat, trots att några var av icke-klibb-typ. Det går ju att få bort klibbet, men det bästa är att undvika att kablarna blir klibbiga.

Men så du använde etiketter alltså? Någon speciell typ som sitter bra och inte klibbar (t.ex om man tar bort etiketten efter något år)?


H.O:
"Om du inte vill ha klister så skriv ut på vanlig papper med vanlig skrivare, klipp/skär och lägg under krympslangen. Då slipper du köpa en DYMO-printer..... "

Det är ett alternativ som jag har övervägt. Den enda nackdelen är att man inte behöver skaffa sig ytterligare en liten apparat. :D

Det slog mig just... Hur trär man på krympslang när kontakten sitter på kabeln? :oops:
Svårt det här.. Jag kanske borde testa 55-159-60 och etikett ändå...


Låter jag petig? :D
Varje gång jag har flyttat så har jag velat förbättra smågrejjer med kablarna. T.ex hur kablarna ska dras, hur man ska kunna samla ihop kablar men ändå kunna plocka bort eller lägga till någon utan kaos, märkning, osv. Den här gången har jag bestämt mig för (och satt upp) en massa kabelkanaler. Dels sånadär vanliga vita och dels inbyggda i väggar/möbler. Nu har turen kommit till kabelmärkningen (innan kanalerna fylls med för mycket kablar). När jag flyttade så såg jag vad som fungerade och kunde göras bättre, så därav alla önskemål och synpunkter. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett av de stora byggen va FilmNet/Canal+ med sina dryga 120 rackskåp. Har för mig att det var BRADY's etiketter, det är ju ett bra tag sedan så jag kan kolla upp detta om du vill. Etiketten vi använde för RG59 va sådan att det laser skrivna täcktes över med en transparent del av etiketten mao så gick den på 2 varv. Lika va det sen med olika ljud/data kablage där det användes olika etikett storlekar.

edit: Länk
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Dymo labelwriter och skriva ut massa mellanrum efter och lägga den över kabeln så klistret fäster i sig själv, funkar utmärkt tycker jag och sitter kvar på kabeln.

Märkmaskin Dymo LetraTag LT-100H från clasohlsson t.ex., smidig att bära med sig.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av tompa74 »

Bilder kommer idag/kväll. Varit lite upptagen .

Priset fixar vi nog till pånågevis. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag var på Coop Forum i kväll för att handla lite mat och skrivarpappar. Av en tillfällighet så råkade jag passera en hylla med Dymo LetraTag LT-100H (samma som Elfas 80-151-90). Så jag köpte den. :)

Micke_s:
Det låter bra. Ska se hur resultatet blir. Väntar på batteriladdaren nu..

Tompa74:
Lägg gärna upp bilder trots mitt köp. :)


Tecno:
Aha, sådana. Har sett en sådan modell nånstans.
Ska se om de har några svenska återförsäljare som privatpersoner kan handla ifrån.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Finns permanenta pennor att köpa för kabelmärkning. Vita för svarta kablar samt en svart för de andra kablarna, klarar biffen. För tunna kablar är de inte så bra, så det kanske inte är något för dig.

Edit. Brukar använda Schneider 271. Klarar väl inte hur mycket nötning som helst, men går snabbt att märka med.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hej,
jag har använt Dymo Letra tag men det är en åldersvarning direkt på detta.
Jag valde att ta till extra mycket "band" för att texten skulle synas bra och efter att lagt den runt kablarna klistra bandet klisteryta mot klisteryta.
2 år efteråt ser jag att det börjar släppa från kablarna + att vissa bokstäver börjat försvinna. Har dock samma på lagerhyllor där de sitter bra men slits på textytan. Tänkte att en kabelmärkning kanske är skitviktig att se efter 10 år! Men visst fan är det snyggt o prydligt!
Dan
Skriv svar