Reparera gammal RC bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Reparera gammal RC bil

Inlägg av mri »

Min gamla RC bil dök upp när vi flyttade i somras. Ställde den som prydnad i mitt nya arbetsrum. När vår 5 åriga dotter ville leka med den igår slog det mig att jag nu antagligen har nödvändig utrustning och kunskap att reparera den. Bilen är väl ca 25+ år nu och har inte fungerat på väldigt länge. Minns inte vilket fel den hade. Jag har flera gånger tidigare öppnat den och försökt reparera den, men blivit avskräckt av innanmätet.

Kollade först sändaren med osilloscope. Konstaterade att någon form av modulerad signal kommer till antennen. Moduleringen ändrar när jag rör på spakarna. OK, sändaren fungerar antagligen.

Kopplade spänning (6V och 9V) till själva bilen. Motorn rycker till och det går att "backa" och "köra framåt", men hjulen snurrar inte. Motorns kygghjul är sprucket.

Styrservot rör sig inte alls. Öppnar servot och löder loss en pol på servomotorn. Efter lite pillande får jag motorn att snurra med labbagget. Det var antagligen oxidation på släpskorna. Sätter ihop servot och nu fungerar det.

Bild

OK, inga avancerade fel här inte. Nu måste jag fixa det spruckna kugghjulet. Motoraxel än 2.00 mm. Kugghjulets ytterdiameter är 5 mm och har 8 kuggar. Någon som har ett sånt liggandes? :)
Skall försöka limma det. Det har blivit limmat tidigare ser jag...

Bild
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Inlägg av einar »

Usch så många såna där plastdrev man gjort slut på under åren. Har tyvärr inga hela kvar annars hade du kunnat få några av mej. Såna där bilar har jag kört tills det antingen skrikit i dreven eller tills axeln ätit sig ur bakaxelklumpen :D
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

:) Trevligt projekt! Har tyvärr slängt bort min gamla Porsche 911 Cab som var mig så kär då jag var yngre så inga kugghjul här heller.
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Inlägg av BMI »

Sådana har jag reparerat 100tals av , för som du säger 25år sedan.
Standard fel brukade vara att man kört ihop antennerna och brännt ingångssteget i mottagaren.
Kul att se att det finns sånna kvar. Jag kanske har någon växellåda liggande , kanske också radio delar

Skall gå o kolla :-)
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

OK, nu är diverse grejer limmade och bilen fungerar! Nostalgi! :D
Lite knöligt går den där utväxlingen dock.

Film

Bild

Bild
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: Reparera gammal RC bil

Inlägg av mstore »

BMI: jag hade också en sådan, en porshe 930 vit. skulle gärna köpa en sådan ifall jag hittade en.
tror det var en : https://www.tradera.com/item/181104/296 ... -item-main

grym nostalgi!
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Reparera gammal RC bil

Inlägg av helmut »

ironbill.se brukar ha de kugghjul man söker. Deras kugghjul är tillverkade i mässing och fungerar bra i h0 modell lok.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparera gammal RC bil

Inlägg av 4kTRB »

Sånna där kugghjul som är svåra att få tag på är
inte de lätta att skriva ut med 3D-skrivare?
jam_boy
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 mars 2020, 14:42:26

Re: Reparera gammal RC bil

Inlägg av jam_boy »

Wat is het geïntegreerde circuit van dit elektronische bord?

Which is the integrated circuit of this electronic board?

dank
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Reparera gammal RC bil

Inlägg av ToPNoTCH »

Hittade du kugghjulet ?

Jag har ett nytt, som mäter 1.85 i axeldiameter. Den skall väl krängas på gissar jag.
Övriga mått och antal kugg stämmer.
Skriv svar