LCD fråga

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

LCD fråga

Inlägg av Christian »

hej! jag har varit i hyresrättens elektronik-skrot och fyndat.. hittade en lcd display som utvändigt verkar vara i bra skick.. jag tänkte styra den med min basic stamp 2, men jag har aldrig använt någon lcd display till den.. har bifogat några bilder som någon kanske har lust att titta på och försöka hjälpa mig? det sitter nån typ av datorkontakt på den..
hur ska jag veta hur jag ska koppla?
chippen som bakom displayen är Sanyo "LC7930" och Sanyo "LC7985NA"



http://hem.bolina.hsb.se/helen-dimitrak ... 0forum.htm


mvh / chrille
Senast redigerad av Christian 16 januari 2005, 14:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Lägg upp bilderna i tråden i stället!.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ja lägg upp dem!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ni menar som ascii-grafik då? :-)

Annars behövs ju faktiskt en host som tillåter hotlinkning av bilderna.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Men om man vill ha hjälp med något så får man väll faktiskt anstränga sig lite, man kan inte begära att folk krabbar med registrering & skit på massa forum som man kanske alldrig kommer besöka.
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

länk fixad

Inlägg av Christian »

så nu har jag fixat en sida för bilderna =)
trodde de flesta var med i "svenska robotbyggare" också *sorry

// Christian
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ta databladet http://electronicassembly.de/eng/pdf/zu ... lc7985.pdf för kontrollerchippet (som förövrigt är mjukvarumässigt kompatibel med den vanliga HD44780 kontroller som sitter typ 'alla' LCD-displayer) .

Sedan tar du och letar upp vilka pinnar på chippet som är D0, D1, D2, D3, D4, D5, D6 , D7, E, RW, RW, VSS och VDD, detta ser du i chippets datablad. När du vet det så tar du fram din multimeter och mäter upp vilka pinnar på kontakten som går till dessa..

Mät sedan mellan kontakten och på alla 6 sidorna sidorna på dom tre små motstånden till höger om chippet. När du hittat en pinne på kontakter som har högst ett tiotal kiloohm mot nåt av motstånden så har du troligen hitatt kontrastingången.

Slutlign letar du upp vilka pinnar som är kopplade till dom två lödpunkterna på framsidan av displayen, dessa två är till bakgrundsbelysningen.

När du nu har identifierat pinnarna så är det bara att kopplka in den som vilken display som helst.
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

Inlägg av Christian »

okej, låter inte så farligt svårt, grejen är den att jag aldrig riktigt använt en multimeter (precis börjat på fysik B) :oops: är det resistansen du pratade om som jag ska mäta för att ta reda på vilken pin som hör till rätt stift på kontakten? nån handledning man kan hitta på nätet?

sedan vad gäller de 6 lysdioderna? hur kan jag ta reda på om de är "frånskillda från själva displayen" eller om jag måste inkkludera dem i kartläggningen..?

bugar och tackar för hjälpen!

// Christian
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Vet du vad displayen har suttit på?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Christian: Jo, mät resistansen. Om du har en mätare som kan ställas in så den piper när du kortsluter ihop mätpinnarna så är det ännu enklare eftersom man inte behöver titta på mätaren samtidigt som man ska hålla fast dom på två olika ställen.

Lysdioderna är förmodligen kopplade direkt upp till kontakten så dom påverkar inte displayen.
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

Inlägg av Christian »

hmm, har tänkt lite, jag skulle mäta resistansen för att se vilka pinnar som hörde till kontrast oså, men hur kan jag ta reda på vilken pin på kontakten som hör till respecitve pin på chippet av de andra ? följa ledningsbanorna?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nej, mät resistansen där också. Är resistansen mindre än 0-10 ohm har du hittat en förbindelse.
Skriv svar