Nu är jag less på att inte ha någon MDF CNC-fräsmöjligh

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Nu är jag less på att inte ha någon MDF CNC-fräsmöjligh

Inlägg av Mackan »

Jag har nu lessnat på att inte ha någon möjlighet att fräsa MDF.
Det som jag undrar är ungerfär vilken prislapp en komplett fräs med mjukvaror till kommer att gå på.

Mina önskemål är följande:
Arbetsyta min: 500*500*50mm

Det hade varit kalas om maskinen hade haft kvalitet och upplösning som var tillräcklig för att fräsa/borra kretskort oxå.

För mig så är detta område en hel djungel...........jag har försökt att kika runt lite men det finns en uppsjö av olika varianter och modeller.

På forumet så finns det säkerligen ngn som kan rekomendera mig nåt bra.........eller kanske till och med sälja en fräs åt mig.

Rekomendera gärna program samt de mjukvaror som behövs för att komma igång.

"Lillasystern" har snäppet för litet arbetsområde för mina behov.

Hoppas att denna lilla info är en OK start på tråden.

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mjukvaran kan man fixa gratis. CAD/CAM program finns en hel del gratis, sen är det antingen MACH3 eller EMC2 för att syra maskinen, MACH3 kostar någon tusenlapp och EMC2 är gratis (till linux)
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Har kikat på MACH3 och det lutar åt att det blir det programmet för styrningen........bra support och många användare :!:

För att underlätta för Er kommer ett förtydligande.........BUDGETEN :D
Jag har tänkt mig att lägga 20000-30000 på denna fräs.........är det möjligt att få en fräs med de krav jag har på arbetsområde........eller är det bara att lägga ner eller :?:

Jag har inte speciellt mycket tid att pula med ngn CNC-byggsats heller utan skulle vilja att det jag köper är "ready to go" om det är görbart med den budget jag har

Jag kommer inte att fräsa aluminium så det är inget krav på det........aluprylarna fräser jag hos
http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=75&L=1
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

http://www.cnc-router-routers.com/html/ ... cnc_ro.HTM

High-Z S-720 = 26.000 sek
Traverse Paths: X=720 mm; Y=420 mm; Z= 110 mm

High-Z S-1000 = 31.000 sek
Traverse Paths: X=1000 mm; Y=600 mm; Z= 110 mm

Bara att slå till!

Edit: Är det sant att "Teliareklam-mannen" kör buss i Fjärdhundra??
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

kom på att jag sett den här på blocket också.
Du får väll pruta ner den så den kommer inom budget :)

http://www.blocket.se/vi/17308744.htm?ca=9_s&last=1
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kanske man ska sätta lite fart på den här igen. :D

Ev. skala ner den lite så den blir mera behändig. Det kan bli lite problem med 1500mm lång X, hmm... :roll:
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

POS.......Detta är ju precis det som jag letar efter :!:
Har kollat igenom sidan som du länkade till.........skapligt sugen på High-Z S-1000
Verkar ju kalas att man kan få hem detta för dryga 30000:- + frakt

Ojdå......nu vaknade Jojje oxå :wink:
Dendär tråden har jag ju missat helt..........uppenbarligen för lite tid på detta eminenta forum för min del :lol:
Har du kommit nåt längre på den konstruktionen eller.........riktigt intressant!!!

Jag kommer att suga på karamellen ett litet tag(några dagar) till innan jag slår till med köpet..........Jojje du får komma med ngt bra erbjudande åt mig nu när du vet min budget :pray:

POS nu såg jag din "Edit".......och ja det är sant :lol:
Fjärdhundra "is the PLACE"

Mvh,
/Markus
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Om man kollar på "HIGH-Z S-1000" varianten........är det tex möjligt att som dom visar i videon att fräsa ur aluminium med den.......eller är det med mindre bra resultat som den gör det.........vad tror ni?

Räcker säkerligen för att göra lite gravyr och sånt samt blåsa ur för tex displayfönster på alufrontplåtar i alla fall......eller?

Hur stor skillnad är det i kvalitet mellan denna och deras "High-Z S-1000/T" variant och är det värt att kliva upp till den nivån om man är "vanlig" användare?

"T-groove plate and Kress milling spindle are not part of the standard configuration"..........då adderar man detta på priset och sen blir det nudlar tills tomten knackar på dörren :lol:

Samt är det någon som vet vad på ett ungefär det kostar att skicka 50kg från tyskland :?:

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tror helt kart du kan fräsa lite i aluminium med den. Men man kan inte avverka som i en stor fräs gjord för metall såklat.
Jag mailade dom och frågade om frakten för nått år sen och om jag minns rätt så var de runt 1500-2000:-

T varianten har väll kulskruv och den andra trapetz
T går bra mycket fortare har jag för mig och såklart högre nogranhet.
Men dom skryter väll rätt mycke om att S har bra nogranhet den med. :)

Jag har aldrig sett nån IRL men jag tycker den ser ut att vara bland dom bättre om man jämför priser/arbetsområde och så ser den välbyggd ut.

Visst kan man bygga nått liknande själv men det kanske tar 200 timmar
och materialet kostar runt 10.000-15.000:- om man ska ha allt nytt (enligt mig) .
Senast redigerad av POS 19 augusti 2008, 19:51:34, redigerad totalt 1 gång.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Tack för svaret POS.........det är guld värt för mig när personer som du orkar svara på, säkerligen för dig, enkla frågor :!:

Mvh,
/Markus
Skriv svar