Problem med PCI printer kort och Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mark
Inlägg: 281
Blev medlem: 15 september 2006, 18:13:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Problem med PCI printer kort och Mach3

Inlägg av mark »

Hej,

Jag försöker få en MPG handkontroll att funka med Mach 3.
(En från samköpet)

Problemet är att den börjar inte funka automatiskt när jag startar Mach3. Jag måste ändra Adresserna fram och tillbacks och starta Mach 3 några gånger innan input fungerar bra. Sen funkar det ett tag men slutar ibland fungera. Inte den tillförlitlighet jag behöver för min CNC. :?

Jag använder en Sweex PU005 Printer port PCI kort. Problemet tror jag ligger mellan kortet och Mach3.

Jag hittar inget sätt att ställa kortet i något särskilt läge.

Någon som har några tips hur jag skall felsöka detta eller bra åtgärder?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vilket OS?

Börja med att köra den mot skrivare och verifiera ATT den fungerar med OSet i burken
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Något lurt i Mach

Inlägg av DW »

Tjenare Mark,
beskriv gärna lite vad du har för hårdvara, om du har labbat med portadresser i enhetshanteraren-respetive mach/config. Jag har samma bekymmer i 2st testade pc, varav en 2.8Ghz Har 2st nya PCI multi I/O kort
Felaktigheter som uppstår på min maskin är ex. spindeln slutar funka, x-axeln kan ej styras längre. Nästa uppstart kan alla funktioner i mpg´n vara ur funktion. Jag ser det hela som en adresskollision. Varför skulle LPT1 0378 annars plötsligt bli påverkad. Intressant om det är fler som har eller ännu bättre om det är folks som haft men lyckats få ordning på samma problem. Min senaste burk avsedd för kontoret som jag kör Vista i med Intel dual process. 1.6 Ghz den fixar allt men den skall inte vara i verkstaden!
Om mach3 inte är mer pålitligt så blir detta kalaset dyrt. Summan av 3st pc burkar närmar sej 10 000 spänn. Jag kör bara svarv i mitt program.
Techno har börjat pressa på Art i usa Men ni som kör mpg och ex lillsyrrorna har ni aldrig råkat ut för några underligheter med xml-filer
Kör jag med Brain-filer så funkar dom ibland, ibland inte.
Jag kör inte laptop någonstans.
Användarvisningsbild
mark
Inlägg: 281
Blev medlem: 15 september 2006, 18:13:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mark »

Hej DW,

PCI printerkort problem
Jag kör också med PCI kort i en stationär 2.4Ghz P4:a med 1Gb RAM. Det har en printerport på moderkortet och ett extra från Sweex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=81789 Kortet har inga jumprar eller liknande. Det finns inte heller några inställnings mjukvara eller liknande.

Moderkortet kör på 0378 och PCI kortet på BC000 eller B8000. När det funkar så är det bara med Mach3 ställt till BC000. Men det funkar också ibland. Oftast måste jag starta om Mach3 någon gång och ändra adress på andra kortet några gånger så plötsligt funkar det.

Jag har kollat efter en IRQ kollision eller delad IRQ men inte hittat något. Men det tål att undersökas vidare för jag tittade bara kort på det. Jag har inte undersökt DMA heller ordentligt.

Brain problem
Jag har också problem med brain. Jag har 3 brain som funkar om jag laddar om dessa genom Brain controll. Sen slutar minst en att fungera. Brain som jag använder är till för Axel val, Enable knappen och Steghastighet för MPGn.

Oavsett hur jag startar Mach3 så funkar aldrig Brain vid start utan måste laddas om för att fungera.

Övrigt
Jag har ännu inte köpt en Mach3 licens för det känns som en något "hobby" produkt med lite kvalitets problem. Men löser jag dessa så uppgraderar jag från Demo till skarp licens.

Min misstanke är att PCI kortet inte fattar att det är dubbelriktat eller liknande. Eller att Mach3 sjablar med adresserna. Det kan också var ett IRQ eller DMA problem.

Ang. Brain så måste det vara en intern Mach3 bugg.

Jag kan dock inte hitta något i forumen kring något av problemen. Har du sett någon tråd?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

-klart intressant Mark! Det du nämner angående Brain stämmer precis men mina datorer. En (1) gång har min mpg fungerat ihop med de övriga funktionerna som som ligger på LPT1 (0378) men efter en tid utan omstart av pc eller program så fallerar en efter en. Jag har köpt ytterligare ett multi I/O kort för LPT2 men får samma problem där, så korten kan uteslutas. Har provat alla 3 pci bussplatserna, bytt adress, IRQ,DMA.

Jag har licens på min mach3.
Jag fick samma frågan idag av en på EF. Klart eller oklart men mach utan licens kan tydligen busa en del påstås det. Förhoppningsvis kommer det fram någon mer här på EF angående felen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mach3 fungerar ej fullt utan licens, meningen med fri 'versionen' är att man ska kunna bekanta sig med programvaran och titta på olika funktioner och ej kunna köra den fullt ut.

Ska göra en koll på MPG - LPT2 och se vad det är som strular, har kört detta förut utan strul men kommer inte ihåg vilken revision, återkommer.
Kommer 'bara' att prova rakt på dvs utan 'brain' vilket alltid fungerat klanderfritt (ja förutom buggen med single step som jag hittade och har påtalat)

Du är hemma redan DW, vi hörs den vanliga vägen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då har jag provat och det fungerar som det ska med LPT2 och encodern förutom lilla singlestep buggen som jag påtalat.

Har inte brytt mig om detta med Brain men ska ge mig på att prova detta också, blir inte idag men snart.......
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Det vore ju idiotiskt att ge ut en demo version med sådana problem, vem vill köpa programmet då???

Det är ju ändå en begränsning på antal rader i koden, vill man ha andra begränsningar får man ju lägga till en tidsbegränsning eller nått.

Man kan ju inte göra reklam för sej med en buggig programdemo.
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Inlägg av gotis »

har ni kollat spänningsnivån på kortet?

många lämnar under 5volt å då kan d strula.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

Om du visste hur rätt du har. I mitt fall var det Arturo som inte visste vad för grejor han sålde, och det tycker jag är skitdåligt. Köper man ett kitt o frågar om allt passar finns väl bara ja eller nej
Jag matade mitt breakoutkort med 4.81 v och nu med 5.11 Bara en sådan sak borde stå i installationen. Jag får säkert ett amerikanskt skadestånd så livet går vidare som en dans. Hoppas nu några andra med samma fär lösning på det nu.

Mera spåner

/Dan
Skriv svar