Tråden om bearbetningsmaskiner tex Lillasystrar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tur vi har dig Jojje som kommer med relevanta inlägg i alla trådar efter du har varit borta ett tag :lol:
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Apropå att nödstopp måste ha separat återställning så är det en vanlig missuppfattning.

Enligt EUs maskindirektiv så ska det krävas en aktiv handling för att återställa en nödstoppskrets. Detta är inbyggt i 99% av alla nödstoppsknappar genom att man måste dra eller vrida för att återställa. Om man däremot har en återfjädrande nödstoppskanpp måste man ha en separat återställningsknapp. Likaså med en grindbrytare eller en ljusbarriär.
Nerre
Inlägg: 26722
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

EUs maskindirektiv har inte så specificerade krav (EU-direktiv är medvetet luddigt formulerade och det är tänkt att man skall använda europeisk standard som "bevis" för att man uppfyller de väsentliga kraven).

Däremot är det så att de flesta säkerhetsstandardarder kräver att återställningen av nödstoppet sker med en "annorlunda" rörelse än den som aktiverar nödstoppet.

Vrid eller dra är väl de vanligaste varianterna och är inbyggda i i stort sett alla knappar jag har sett.

Jag är lite osäker på om det är ok att man har ett momentant nödstopp som släpper en kontaktor och sen en annan momentan knapp som drar kontaktorn. Jag har aldrig stött på det, men där är det ju samma typ av rörelse för återställandet (dessutom så måste ju hela konstruktionen, inklusive kontaktor, uppfylla de krav som ställs på ett nödstopp). Med grindbrytare eller fotocell blir det ju en annorlunda rörelse för att lösa ut.

Det man också bör tänka på är att ett nödstopp måste klarar att bryta den högsta ström som man uppstå vid ett fel, det räcker inte att det klarar den normala driftströmmen.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Ja, fel av mig. Det är inte maskindirektivet, utan den grundläggande säkerhetsstandarden en954-1
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tur vi har dig Jojje som kommer med relevanta inlägg i alla trådar efter du har varit borta ett tag

Bra att du uppskattar mina enkla och rakt-på-sak svar PerE. :D

Eftersom det var säkerhetstänkande för typ Lillsyrran, så behöver man ju inte krongla till det mer än nödvändigt.
Det enda som jag ser som allvarlig fara är om man monterar en typ Kress. Den är bra mycket kraftigare än en Dremmel.
Resten av maskinen stannar iaf av sig själv om den tex kommer till ett ändläge.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Resten av maskinen stannar iaf av sig själv om den tex kommer till ett ändläge.
Men jag har upptäckt att om man glömmer sätta på kressen innan man startar programmet blir det inte fint! X-axeln rörde sig ett par cm medan fräsen stog stilla, så ni kan tänka er hur skeft det va då!! :oops: Maskinen verkade återhämta sig i alla fall.. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: men nu har väl dom flesta lillsyrrorna faktiskt kressar och inte dremels?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja Meduza. Det är därför man måste vara extra försiktig. Alltid stänga av med switchen när man byter verktyg. Det tar ju bara en sekund att stänga av, och en för att sätta på igen.

squiz3r: Du måste vara vaken å allert när du använder en Kress. :D
Skriv svar