Projektarbete: LCD-program, vilket språk o.s.v?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ASTRX
Inlägg: 68
Blev medlem: 12 januari 2005, 16:58:13

Projektarbete: LCD-program, vilket språk o.s.v?

Inlägg av ASTRX »

Hej.
Jag har som topic säger valt att som projektarbete i skolan programmera ett styr-program till en LCD-display. Det är en vanllig OLED från fractronics med HD44780 som styrkrets.

Nu är det så att mitt arbete ska i första hand vara teoretiskt där jag ska förklara de olika funktionerna för LCD:n och styrkretsen och vad man kan göra med den. sen ska jag även redogöra för hur windows av olika versioner hanterar kommunikation via paralellporten.

Jag ska skriva om DLportI/O o.sv som gör det möjligt att kommunicera med paralellporten, och dess alternativ.

sen ska jag slutligen välja språk att programmera i. Jag kan bara C++, och det på ganska låg nivå (Gymnasie Programmering B).

Så det jag ber er om är lättförståelig information om styrkretsen, LCD:ns funktioner, och kommunikation genom paralellporten i windows xp och äldre.
Sen skulle jag uppskatta om någon kunde tala om fördelar och nackdelar med de olika programmeringsspråken, och vilka funktioner man ska använda i t.ex. C++ för att skicka information till paralellporten.

är det värt att lära sig t.ex. PICbasic, eller ska jag använda C++ som jag kan?
har somsagt bara några få veckor på mig tills arbetet ska vara klart så jag skulle uppskatta så mycket information som möjligt.

Tack på förhand!

/Sebastian
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

testa google eller sök på forumet. Finns rätt mycket info på den styrkretsen, dessutom så finns det ett dokument som beskriver ganska utförligt just den kretsen, teckenuppsättning m.m. kommer ej ihåg var den ligger nu. lycka till!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Håll dig till C++ för guds skull! :wink:

Här har du en alldeles utmärkt guide till HD44780:
http://www.epemag.wimborne.co.uk/lcd1.pdf
http://www.epemag.wimborne.co.uk/lcd2.pdf
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Stromboms dokument om LCD

Innehåller timing vid initiering och annat smått och gott.
Skriv svar