SNES och USB...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

SNES och USB...

Inlägg av Rohan »

Det är mycket om USB här på EF för tillfället och jag tänkte att då kan jag knappast vara sämre än någon annan! 8) För en gångs skull har jag lyckats genomföra ett projekt med lyckat resultat, brukar vara så mycket annat som tar all tid.

Men här är det ju bilder som är hårdvaluta så...

Bild
En helt vanlig USB-sladd behövs givetvis för att göra något skoj med USB.

Bild
Och en sån här behöver man om det ska ha med SNES att göra. Det här är tyvärr en billig kopia av en amerikansk handkontroll, köpt på tradera för en 50-lapp eller så.

Bild
Sen behöver man en lämplig mikrokontroller, jag valde ATtiny45.

Så vad kan man göra med dessa? Med USB-drivern från obdev.com så kan man kanske göra sig en adapter till SNES-handkontroller för datorn. Med ATtiny45 och PLLen som genererar en klocka på 16.5MHz slipper man dessutom kristall (om man kalibrerar den).

Bild
Efter en massa caddande skickades en beställning till Olimex och detta anlände! På bilden har ett par fallit bort men det blev 12 kort.

Bild
Sidan med de stora komponenterna.

Bild
Sidan med de små komponenterna.

Bild
Här är det värt att notera ISP-kontakten. Jag tyckte det kändes väldigt slösaktigt att med alla ytmonterade komponenter sätta dit en 6-pinnars stiftlist så jag funderade och funderade tills jag kom på följande lösning.

Bild
Det räcker faktiskt med en tillböjd hylslist och paddar på kortet. Funderar väldigt smidigt och hittills har jag inte lossat den oavsiktligt mer än någon enstaka gång. Varför slösa med kortplats när man säkerligen har en liten yta längs med en kant som man kan använda?

Mjukvarumässigt ska jag inte ta åt mig så stor ära, det mesta är skamlöst stulet från lite olika projekt. Dels Objective Developments exempel och Raphaël Assénats adapter med stöd för betydligt fler olika typer av kontroller.

Motiveringen till mitt projekt var i första hand att ta tag i AVR och C. Nu känns det som jag har skapligt bra koll på C vilket underlättar nästa projekt jag har på gång. Sen är det ju alltid trevligt att kunna spela med en av de absolut bästa handkontrollerna som finns. :D
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Inlägg: 570
Blev medlem: 21 oktober 2007, 12:02:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Nice!

...hur många kretskort har du över? ;)
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Rikitigt najs projekt. :whoho: Kul att du valde den lilla söta Tiny:n :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

:tumupp: upp till den smarta ISP kontakten :)
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Tack för kommentarerna. Har spelat en stund och det verkar fungera bra. Finns väl viss möjlighet att snygga till koden men nu är det i ett användbart tillstånd i alla fall.

Fagge: Tack, funkar över förväntan.

Foona: Hade tänkt bygga 4st eftersom det är så många handkontroller jag har så förhoppningsvis blir det 8 kort över. :)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Håller med Fagge: Smart lösning på ISP-kontakten!

Hur fick du Olimex att göra opläterade hål? Jag har för mig att dom pläterar alla.
Eller har du borrat upp dessa större i efterhand?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

De opläterade hålen var helt enkelt bara hål och ingenting i kopparlagrena och då blir det så. Lägg in 'vanliga hål' i ditt cad-program så blir det nog så. Gjorde inget mer än så i alla fall. Jag har inte borrat eller gjort någon efterbearbetning av korten.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Ja, jo. Att *rita* opläterade hål är jag med på. Jag hade för mig att jag läst nå'n stans i Olimex FAQ att alla hål *ska* pläteras för att passa deras process.
Men det kanske bara är jag som fattat fel - du har ju bevisligen opläterade hål! :wink:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Deras process kan väl inte garantera oplätaerade hål, så har jag tolkat det efter jag har sett opläterade när $tiff beställde. Så lite guld kan fortfarande fastna i hålet.
Skriv svar