Ingen som har köpt en Zenbot CNC Router?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tobias_svensk
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 december 2005, 16:37:52
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Ingen som har köpt en Zenbot CNC Router?

Inlägg av tobias_svensk »

Har inte skrivit så mkt på detta forum tidigare och har väl plöjt igenom lite trådar nu.
Blev sugen på en liten CNC leksak och hade väl bestämt mig för en Widgitmaster MIDI med Kress fäste men hittade en annat maskin på ebay "Zenbot CNC Router" som kostar $550+$140 (ca 4220:-) och motorerna är inkluderade.
Den är byggd i HDPE (High Density Polyethylene)
http://cgi.ebay.com/ZENBOT-CNC-ROUTER-E ... .m14.l1318

Förutom trä/plast/plexi skulle jag vilja kunna köra lite lätta aluminium grejer och jag har frågat båda tillverkarna och Widgitmaster (Eric) säger att han inte rekommenderar aluminium men att det går, med hans maskin borde det ju funka tycker man.

Zenbot säger att dom har provat aluminium med en Dremel 300 och att det går, då frågade jag om han tror det är lungt att bygga ett Kress-fäste till den köra och dom säger att motorerna inte är dimensionerade till det men att det inte borde vara några problem.

Nån som får nån känsla om Zenbot skulle kunna vara en bra maskin?

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den såg ut att ha äckligt snabba rapids, med så små motorer betyder det troligen att den inte är jättestark men snabb, dvs lämplig för trä och plast men mindre lämplig för metall.

Sen känns stabliliten inte heller på topp, kolla på rören den glider på på x-axeln, ser lite "för" tunna ut för att kunna få en bra stabilitet.

Det går säkert att köra alu, frågan är bara hur lite man måste ta varje gång och hur små stål man måste använda...
tobias_svensk
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 december 2005, 16:37:52
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av tobias_svensk »

Jo det ser ju lite tunnt ut på bilden.. vet inte om man blir lurad, står:
ball bearings preloaded on on 3/4" square 1/8" thick walled steel tubing on X axis and 1" square steel tubing on Y axis for ultra smooth motion with zero slop

19mm fyrkantsrör på X-axeln

Sen har den remmar på alla axlar:
The drive system is all new as well, featuring kevlar-reinforced urethane timing belts on all 3 axes, resulting in ultra precise motion and blazing fast rapids (800 inches per minute).

Verkar det ok med rem eller?

/T[/i]
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ser ut att vara en välbyggd maskin, speciellt för dom pengarna - bara tre stegmotorer går ju på en 1200-1500:-

Fördelen med remdrigt är att det är enkelt och billigt att få en helt glappfri drivning och att den blir snabb. Nackdelen är sämre upplösning och mindre linjär kraft än med skruv.

Hurvida det går att köra aluminium i den... jag skulle tro att det går alldeles utmärkt att typ gravera etc men frågan hur det är att fräsa med den. Det behövs inte mycket för att det skall börja vibrera och den är trots allt byggd i plast.... 8) Kanske går att förstärka om/när man hittar dess svaga punkter - priset är det ju som sagt inget fel på.

Håller den inte för en KRESS had jag tittat på en Proxxon dom sägs vara bättre en Dremel, speciellt vad gäller rungångsnoggranhet på spännhylsor etc.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

800IPM är en hel del i rapid, min lillasyrra bråkar just nu om jag går över 600mm/min (~24IPM) ^_^

What the hell, det är inte fel med dom pengarna, köp den och duger den inte så kräng den på blocket och köp något värre :)
tobias_svensk
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 december 2005, 16:37:52
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av tobias_svensk »

Jo det känns som att den är värd pengarna så det kan bli en beställning ikväll, det som hägrar är att jag är jäkligt sugen på en Widgitmaster och hans sista MIDI med Kress-fäste ligger på ebay nu och han kommer inte tillverka fler med Kress-fäste. Däremot så håller han på med 5st WIDE med Proxxon-fäste och då är man uppe i ~500mm på X. Kommer gå på ~$1550 med frakt.

/T
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det är ju inte helt fel med Widgitmasters grejor, dom är ju riktiga konstverk till cnc-fräsar!

Vad det än blir, så förväntar vi oss en utförlig recension här på forumet :)
Skriv svar