Vattenkylning M07 genererar motorskydd utlöst

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Vattenkylning M07 genererar motorskydd utlöst

Inlägg av DW »

Nedan gäller det en industrimaskin, styrs med Siemens 810M.
Efter renov. av pumpen + nya kablar 3-fas + jord. Får jag vid körning av M7 eller M8 en driftstörning, där jag hör ett litet relä som inte riktigt kan bestämma sej, det brummar o fladdrar lite. Om motorskyddet löser ut får jag felkod "7002 motorskydd utllöst". Några gånger kan det funka om jag lägger M07 tidigt innan axlarna drar igång och avsluta med M08 direkt innan M30 så kan det funka. Kan ett sådant fel härledas till gamla komponenter eller hur felsöka på enkelt sätt. Jag vill inte gärna ha brytare utanför maskinen-förvisso fritt från kretskort, men jag tappar ju M-koden. Jag har ett reläkort från cnc4pc http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=132 men det känns som en nödlösning.
Reparatören bor i Storebro så han måste åka 25 mil ToR han kommer att ta min spindel i pant efter en sådan resa. Kan jag mäta motorn på något lätt, Jag kan inget om el bara hur man skyddsjordar SJ trådar och lok -mot rälen. Ni gör ju inte annat än bygger, räknar o vispar ihop allsköns livsfarligher Ge mej några enkla tipps att kolla enda kravet och är att mitt tunna hår är kvar efter testningarna :happy:
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Har du kollat det relä, som du säger fladdrar och brummar får rätt matning.
Jag brukar lägga en diod och en kondensator för att glätta matningen till ett relä.

Är det växelström får det räcka med kondensatorn.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

Men du väckte en idé. Jag får prova att bara köra M07 resp M08 och ta hjälp av grabben, det måste ju vara en vid pulpetbordet o en bakom elskåpet. Så skall jag nog finna reläet. Jag misstänker nämligen att det servokort som styr min Z-axel kan var inblandad. Jag får börja där om ingen annan har erfarenheten får samma typ av maskin. Storebro Combimill.
Jag bugar, PerVita
Skriv svar