Finns det enkla cad program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

@ POS:

Tackar! Den kommer att användas flitigt!
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag har precis testat Dolphin Partmaster CAD som Tecno länkade till och det va väldigt enkelt att komma igång, det blev snabbt en favorit.

Det första jag skulle göra va att rita en cirkel men jag fattade inte alls hur jag skulle få det att funka, men efter att ha sökt på "circle" i hjälpfilen så va jag igång direkt. De flesta funktioner är väldigt enkelt förklarade i hjälpfilen!

Jag har testat en massa mindre 2d cadprogram för att hitta något som passar mig. Jag har tidigare haft TurboCad som favorit men PartMaster fa mycket enklare tycker jag.

Autocad har jag även testat på jobbet, men jag håller med om att det är svårt att lära sig. Det är så mycket funktioner som bara proffs använder så det blir plottrigt. men jag förstår ju dom som väl har lärt sig det att det är enkelt..... men så är det ju med allt efter att man har lärt sig nåt :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men så trevligt att någon recenserade Partmaster :)

Det finns Video Tutorials att titta på för att enkelt komma igång med programmet.

Detta med Autocad, visst fasen är det enkelt då man har jobbat med det i många år, själv håller jag på att konvertera mig över helt till Partmaster men det tar sin tid. Vissa enkla skaker är ju så in i h-e enkelt för mig i Acad så jag slinter in fortfarande dit och ritar där :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har hållit nybörjarkurser i AutoCAD i många år. Ingen har haft problem med att komma igång med det viktigaste efter några timmar. Efter några veckor kunde dom allt som behövdes för att rita i 2D. AutoCAD har aldrig varit, och kommer aldrig att bli ett 3D-program.

Edit:
Jag installerade AutoCAD 2009 för några dagar sen. Nu känner jag inte igen mig alls. Användargränssnittet var stort sätt helt annorlunda. :(
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag testade precis AutoCad LT, som jag förut inte fattade ett jota av. Men helt plötsligt, efter att snabbt ha lärt mig hur PartMaster funkar, så förstod jag en hel del utav AutoCad också. Så jag har ändrat uppfattning: AutoCad LT är lätt att lära sig.... MEN... tyvvär är hjälpfilerna till Autocad inte mycket att ha i min mening, men någon bok hadde nog funkat!

För er som precis har börjat att få till lite ritningar i CAD så kan jag tipsa om att ni skall lära er hur lager funkar. Allt blir mycket enklare när man lägger stödlinjer i ett eget lager och själva ritningen i ett annat. Detta va ganska självförklarande i PartMaster, men i Autocad fick man själv skapa egna lager för detta ändamål.

Nackdelen är att AutoCad LT är dyrt och PartMaster är gratis. PartMaster kan ju vad jag försår också generera g-kod, så det blir den jag fortsätter med hemma iallafall!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det finns ett fint program till linux som heter QCAD som jag använder. I Windows kör jag dock autocad men eftersom min windowsdator sköt moderkortet för ett tag sedan har jag suttit i linux ett tag och hittade detta programmet och det är riktigt bra.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag använder också QCAD och tycker det funkar bra, dock har jag ingen större erfarenhet av andra program förutom en kurs i gymnasiet för länge sedan då vi använde AutoCAD.
ove
Inlägg: 160
Blev medlem: 19 januari 2008, 10:54:14
Ort: Skellefteå

Inlägg av ove »

sm2wmv:
Vilken cam programvara använder du under linux?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

ove: Ingen...jag väntar mig att få en ICP-4030 och en ProtoMat S62 efter jag kommer tillbaka från semestern på jobbet och då blir det circuitCAM och Galaad 3D Pro men det är inte till linux utan windows.
ove
Inlägg: 160
Blev medlem: 19 januari 2008, 10:54:14
Ort: Skellefteå

Inlägg av ove »

Jag gav upp mitt letande efter en bra CAMprogramvara för linux och tänkte testa att köra sheetcam i en virtuell maskin på min linux dator men då hittade jag SheetCamTNG både för Windows och Linux :shock:

Är det någon som har testat SheetCamTNG och kan berätta om den är tillräckligt klar för att vara användbar?

Den ser ut att vara mycket bättre än alla andra CAM programvaror jag har hittat för Linux och tillsvidare är den gratis och utan spärrar :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag använder Sheetcam och kommer så smått att gå över till nya TNG men än så länge är den under pågående utveckling***. Det lär väl dröja ett tag till innan du kommer att kunna köpa en licens till första release versionen.

Översättningen kommer att göras så snart jag och Les har kommit till det stadiet att han tycker att det är dags för det.
om den är tillräckligt klar för att vara användbar?
Då tycker jag att du ska hänga på de olika forum där det avhandlas TNG'ns utveckling och skapa dig en bild OM och VAD den klarar av


*** därav gratis och no limits
ove
Inlägg: 160
Blev medlem: 19 januari 2008, 10:54:14
Ort: Skellefteå

Inlägg av ove »

Jag har läst en del på Yahoo och cnczone men jag hittar inte speciellt mycket negativt om den senaste versionen (v0.0.26).
Finns det fler forum man bör bevaka?

Tidigare var installationen på Linux strulig men nu fungerar det klockrent på Ubuntu/Debian. Paket för RPM-baserade Linux distributioner kommer senare.

Det jag undrar över är om det någon vital funktion som saknas. Buggar verkar fixas omgående om man bara rapporterar dom.

När jag har kommit igång ska jag starta en ny tråd och beskriva lite kort hur man installerar EMC2, QCAD, inkscape och SheetCamTNG under Linux.
Skriv svar