Smälter stegmotorn plexiglas?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Smälter stegmotorn plexiglas?

Inlägg av JonasJ »

Hej,

jag började förra året att bygga ihop en egen fräs och det går ganska sakta framåt. Nu har jag iallafall kommit såpass långt att jag ska montera motorn för Z-axeln.

Min idé är att skruva motorn mot en 8 mm plexiskiva för att på så sätt underlätta monteringen. Jag kommer att borra ett hål för axeln och fräsa ur en försänkning (eftersom det är en liten upphöjning på kåpan runt axeln.) så den ligger kloss an mot motorns "framsida". Motorn heter 57STH51 (jepp, det är från Jojje jag köpt stegisarna och styrkortet, det gamla).

Min fråga är helt enkelt, hur varm blir en sådan motorn när man kör den? Kommer den att kunna smälta plexiglaset och bör jag därför satsa på något annat material?

Jag har ännu inte fått ihop någon strömförsörjning eller styrning så jag kan därför inte på ett enkelt sett prova motorn och känna hur varm det blir.

Mvh
Jonas
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man bör väl inte köra motorerna så hårt att man bränner sig. Det brukar ligga runt 60°C. De tål väl mer antar jag men jag skulle inte vilja ha mer. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det borde funka eftersom plexit leder bort värme, men en motor kan komma upp över 100°C utan att ta skada. Plexin börjar väl deformeras vid 70°C?

Titta gärna i databladen hos Nordbergs Tekniska om du hittar bättre material, tex Polykarbonat (glastransitionen är på 140°C).

Polymetylmetakrylat (Plexiglas) Begränsande för PMMA är bl a sprödheten och en användningstemperatur på endast ca 80-90° C.


Slå även ett getöga på vad Allmotion skriver om stegmotorn.

En stegmotor kan bli ända upp till 60-80°C på mantelytan vilket är fullt normalt.
Klass B isolation: Klassning av motorns maximala lindnings temperatur. Klass B = 130°C.
Klass F isolation: Klassning av motorns maximala lindnings temperatur. Klass B = 155°C.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tack för svaren och länktipsen! Det känns som om jag ligger lite på marginalen. Det blir plexiglas först för att iallafall få fräsen att röra sig (det har ju inte rört sig överhuvudtaget ännu). Sedan går jag över till aluminiumskiva/platta istället. Då kan jag använda plexin som mall.

/Jonas
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ett alldeles utmärkt sätt att göra det på.

Jag kör ut massa "mallar" i MDF/HDF först.

Edit:
Var det inte 56-motorer du fick?
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Oops, det var det nog. Minns inte exakt. De har liggat i ladan orörda en längre period nu under vintern.

/J
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

8) :D
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

PMMA har rätt rejäl temperturutvidgning också. POM är väl ett bättre val som också går lättare att fräsa i. Lite dyrare dock, men inte tokdyrt.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Inlägg av sm7tjc »

PMMA (Akryl)är ju ganska sprött och tål inte heller speciellt höga temperaturer.

PC (Polykarbonat) är däremot otroligt segt, används i sprängskydd och polissköldar. Dessutom tål det ganska höga temperaturer. Nackdelen med Polykarbonat är att det har väldigt hög spänningskorrotion. Sätter man det i spänn (skruvförband, fjädrande infästningar) så kommer det att självspricka med tiden.

POM (acetal)är rena drömmen att bearbeta. Det både styvt och segt. Dessutom med mycket goda elektriska egenskaper. Nästan lika bra isolator som Teflon. Nackdelen är att det inte tål så väldigt höga temperaturer.

PA (polyamid) är lite kletigare att bearbeta än POM. Det är både styvt och segt.
Det tål högre termperaturer än POM. PA är hygroskopiskt (tar upp vatten från luften), men det är nog inget problem i dessa tillämpningar.

Hmmm..... jag är nog yrkesskadad :lol:

Kortare sagt: POM är det bästa materialet att satsa på. Knappast det billigaste, men fördelarna är så stora att det lönar sig med god marginal.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

;)

Fler som gillar POM. Men det är faktist riktigt bra - starkt, snyggt och lättfräst.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tack igen för tipsen! Det som är så roligt med detta forum är alla otroligt kunniga och duktiga människor!
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

Vart kan man handla POM då ? Priser ?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Läs tråden från början. Det är bara 11 inlägg. Tar max 2minuter att hitta :roll:
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

Aha!
så kan det bli ibland... :D
Skriv svar