Problem med lillsyrran-stegmotordrivning, motorn "brumm
Problem med lillsyrran-stegmotordrivning, motorn "brumm
Efter 50 driftstimmar på lillsyrran har jag äntligen beställt XLR-kontakter för att göra inkopplingen lite snyggare, men det blev ett problem mitt i det sista fräsjobbet.
X-motorn driver inte längre.
Vid joggning via piltangenterna hörs ett svagt brummande ljud, mycket svagare än från de fungerande motorerna, och ingen förflyttning.
Om jag försöker vrida runt axeln för hand med strömmen inkopplad går det mycket lättare än det gjorde tidigare, men tyngre än om strömmen är frånkopplad då det går lätt att vrida runt.
Jag har mätt med en multimeter på löskopplad motor och båda lindningarna verkar hela, under 2Ω.
Vad är det för fel?
X-motorn driver inte längre.
Vid joggning via piltangenterna hörs ett svagt brummande ljud, mycket svagare än från de fungerande motorerna, och ingen förflyttning.
Om jag försöker vrida runt axeln för hand med strömmen inkopplad går det mycket lättare än det gjorde tidigare, men tyngre än om strömmen är frånkopplad då det går lätt att vrida runt.
Jag har mätt med en multimeter på löskopplad motor och båda lindningarna verkar hela, under 2Ω.
Vad är det för fel?
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Nu är det väl tre stycken, som jag vet om, med samma konstiga beteende.
Jag vet inte vad det är eller varför det blir så, men av ca 150st så är det inte nåt direkt genomgående fel.
Tänkte på om kretsen inte får tillräcklig kylning, men enl. dom som har råkat ut för det, så skulle det inte vara fallet.
Lite mysko eftersom det i princip är samma som dom gamla korten, förutom att nu är det mindre kort, och dom var det nästan inga fel på alls. Kanske 3st av ca 400 kretsar som "självdog". Resten fick bra hjälp att komma till himlen.
Hörde att ca 5% fel var vanligt i elektronikbranchen, så lite spill måste man väl räkna med. Blir det flera med samma mystiska uppträdande, så får jag försöka luska ut varför det blir så här.
Under tiden, så ha koll med värmen, och skruva inte upp strömbegränsningen högre än nödvändigt. Det är väldigt sällan det hjälper nåt med >2V. Har man dom på ca 1.5V så går motorn mycket mjukare + att dom blir inte jumna ens. Bättre höja spänningen än strömen.
Jag vet inte vad det är eller varför det blir så, men av ca 150st så är det inte nåt direkt genomgående fel.
Tänkte på om kretsen inte får tillräcklig kylning, men enl. dom som har råkat ut för det, så skulle det inte vara fallet.
Lite mysko eftersom det i princip är samma som dom gamla korten, förutom att nu är det mindre kort, och dom var det nästan inga fel på alls. Kanske 3st av ca 400 kretsar som "självdog". Resten fick bra hjälp att komma till himlen.
Hörde att ca 5% fel var vanligt i elektronikbranchen, så lite spill måste man väl räkna med. Blir det flera med samma mystiska uppträdande, så får jag försöka luska ut varför det blir så här.
Under tiden, så ha koll med värmen, och skruva inte upp strömbegränsningen högre än nödvändigt. Det är väldigt sällan det hjälper nåt med >2V. Har man dom på ca 1.5V så går motorn mycket mjukare + att dom blir inte jumna ens. Bättre höja spänningen än strömen.
Nytt kraftkort från Jojje, men det hjälper inte. Plockat isär allt för sjunde gången, och börjat mäta. Först monterade jag det nya kraftkortet på X, men det fungerade inte. Flytt till den lediga W, ingen skillnad.
Nu har jag kopplat kortet till 19 volt från ett labbagg, och här är resultatet;
Kontrollmärning på stiften till kraftkortet mot inkommande GND;
Vin 19v
+5v ok
GND 3.5 volt?
Exakt samma för X och W.
Y&Z ger ingen spänning GND kraftkort GND breakoutkort, och dom kanalerna fungerar.
Vad är trasigt, och går det att laga eller har jag ett tvåkanals styrkort?
Nu har jag kopplat kortet till 19 volt från ett labbagg, och här är resultatet;
Kontrollmärning på stiften till kraftkortet mot inkommande GND;
Vin 19v
+5v ok
GND 3.5 volt?
Exakt samma för X och W.
Y&Z ger ingen spänning GND kraftkort GND breakoutkort, och dom kanalerna fungerar.
Vad är trasigt, och går det att laga eller har jag ett tvåkanals styrkort?
-
- Inlägg: 8214
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Bara som en upplysning:
Nya korten blir nog klara snart. Paketet med komponenterna har anlänt Malmö nu på morgonen. Kommer förhoppningsvis att monteras i början på nästa vecka, om nu inte cyckelbudet får punka på vägen till KungsÄngen.
Passade på att beställa >200st på en gång, så nu ska dom väl räcka till industrisemestern iaf.
Nya korten blir nog klara snart. Paketet med komponenterna har anlänt Malmö nu på morgonen. Kommer förhoppningsvis att monteras i början på nästa vecka, om nu inte cyckelbudet får punka på vägen till KungsÄngen.
Passade på att beställa >200st på en gång, så nu ska dom väl räcka till industrisemestern iaf.