Otur/klantighet med servodrivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Otur/klantighet med servodrivare

Inlägg av bobobo »

Jag skulle finjustera en del på mitt cnc-bygge i helgen och slutade med att jag sabbat alla 3 drivare :(

Jag har/hade Whale2 från www.cncdrive.com

Jag hade problem med störningar eller nåt för när jag körde på konstant hastighet (tex 1000mm/min mindre problem vid 100 eller vid 2500mm/min) så fick den plåtsligt för sig att hoppa 20-50mm framåt eller bakåt. Mest x och y-axel

Började felsöka.

Upptäckte att jag kopplat fel till z-axelns enkoder. Jag hade tidigare en med 24v matning men hade bytt till en 5-11v givare men glömt ändra matningen. Jag kopplade in givaren till 5v istället. Då skenade z-axeln och gick i arbetsbordet. Efter några sekunder släppte driven ut röken ur en av Fetarna.

I brist på reservdelar så plockade jag bort z-driven och fortsatte felsöka på x och y.

Kollade först drivarnas elektronik-matningsspänning med oscilloskopet, inget synligt skräp där vid körning.
Äntligen framme vid min egentliga fråga!Skulle sedan kolla motor-matningsspänningen (in till drivarna). Jag glömde att oscilloskopet var jordat men inte trafons sekundär. Det gnistrade lite när jag la på probens jord-ledning och då stendog både x och y driven! Varför??

Ska jag kasta skiten?
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Citerat från annan tråd:
Tja, där är ju strömbegränsning, men den måste ju kylas tillräckligt...
Den är specad 20A, jag hade ställt 15A. Jag hade monterat på en riktigt stor kylfläns men anliggningen var inget vidare, jag orkade inte fila riktigt 100% av "de östeuropeiska försänkningarna" och jag hade ingen kylpasta hemma. Lade dit lite kopparpasta med tanken bättre än inget...
Jo, fast i det här fallet så var det nog inte pga överhettning den dog. Hade den kört ner i bordet och stått där o "kämpat" ett tag, med 15A genom motorn, då kanske den hade överhettat och det hade väl varit "acceptablet" men här dog den väl så fort det "tog stopp".

Strömbegränsningens uppgift är ju att se till att det aldrig går mer än 15A (i det här fallet) genom slutsteget/motorn "no matter what". Så det SKA inte gå sönder. Det är precis det här jag var rädd för med min Mammut, troligen samplar dom strömvärdet med processorns A/D omvandlare och därför hinner dom helt enkelt inte upptäcka så här snabba transienter. (Antagande och gissningar så klart).
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Nej det tog en stund innan den släppte väder.
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

OK, kanske var värme ändå men några sekunder är ju inte länge.

Har funderat på varför dom andra två dog när du kopplade in skop-proben och kan inte riktigt komma på varför. På min Mammut så är minus på 24V matningen förbunden med minus för "motormatningen", jag gissar att det är samma på din Whale2, eller?

Så varför dog dom när du satte skop-jorden på minus för motormatningen men inte när du satte den på minus för 24 volten? Det är ju samma punkt, elektriskt...

Det kan inte vara så att du av misstag satte skop-jorden på "motor-minus", alltså utgången till motorn? Det är det ända jag kan komma på just nu. Någon annan som har nån teori?

Har du frågat Balazs på CNCDrive?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Nej jag har inte haft tid att fråga balazs ännu.
Jag är inte 100 på att digital-supply och motor-supply är isolerade från varandra men jag är iaf 99,5% på att jag mätt de till att vara det.

Jag har jordat - på digital-supply så där gick det bra att mäta med osc.
Men jag har inte jordat - på motor-supply.
Jag vet att det var supply och inte motor-utg jag mätte på eftersom jag mätte direkt på trafon.
Skriv svar