Vattenkyla ett "server rum"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Wenzlaff
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 december 2004, 10:48:04
Ort: Helsingborg

Vattenkyla ett "server rum"

Inlägg av Wenzlaff »

Jaha, då var det min tur. Efter ett antal år som trogen läsare är de min tur att posta något.

Tanken är väldigt simpel, frågan är bara hur det blir i praktiken.

Det som ska göras är att få ner temperaturen något i ett litet rum (skrubb) där server, modem,
switchar och skrivare står. Skrubben är ca 3,45m3 och har en temp på ca 30grader.

Bild

Planen är att ta 2st radiatorer, pump, fläktar samt lite slang.
I skrubben ska en radiator samt pumpen att vara och den andra radiatorn ska vara ute på balkongen. Det kommer totalt att vara ca 7.5 m slang.
Orkar en någolunda billig pump de?

Frågor:

1. Fungerar det om jag har tänkt mig? dvs med 2 radiatorer, en i värmen och en i kylan?

2. Är det någon idé? eller kommer de kosta skjorta, som frugan säger: "du kan ju lika gärna ha dörren till skrubben öppen!" Ja -men hur kul är de?

3. För att komma igenom väggen ut utomhus måste jag dra upp slangarna längs väggen 90cm, problem?

4. Ska man använda en "slutet" system eller ska jag använda en vatten
tank?

5. Radiatorn som sitter på balkongen kommer att vara ca 90cm högre än pumpen men gör detta någon skillnad me tanke på att vattnet ska tillbaka ner?

Förövrigt har jag själv aldrig pysslat med Vattenkylning så allmäna pointers går utmärkt.

Såga på nu bara, men jag dör nog inte häller av lite bra förslag :o

PS. jag är DYSLEKTIKER..... som ni nog har märkt. :wink:
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Inlägg av Muppis »

Nu kan jag ingenting om kylsystem och liknande. Men brukar man inte försöka flytta värmen istället för att kyla den? En lufttrumma och en hygglig fläkt borde väl räcka. Så kan du värma källaren eller något annat trevligt istället för att elda för kråkorna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror inte du kommer att märka nån skillnad, kyleffekten är en funktion av temperaturskillnaden, så du behöver en hyffsat stor temp-diff för att få någon effekt, dessutom är ytan på radiatorn väldigt liten.

Skulle personligen inte försöka, då det kostar mer än vad det smakar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

som sagt, för liten temperaturskillnad för verklig nytta, du kanske kan sänka temperaturen några grader

jag har två funderingar, vintertid, blås varmluften någonstans den gör nytta, via en ljuddämpare om det behövs, sommartid, något som skulle fungera vore att ha ett antal meter slang nergrävd en meter eller så i backen och sedan cirkulera det i ett element eller ennu helllre köldbatteri inne i skrubben
det skulle fungera

under eldnings sesong vill man ju ta tillvara värmeenergin

men sedan är det sådant som hur och var man bor med
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

(1) Trycket som pumpen i det föreslagna systemet måste åstdakomma är beroende av transportmediets diameter dvs friktionen (någon som kommer ihåg vilken ekvation som används för att beräkna detta?, har skummat den men glömt..). Minsta åstdkomna temperatur differens lär bli 5°C. Vilket kan addera upp till 10°C (gas->vätska->gas).
(2) Öppna dörren = Okontrollerad värmeförlust + Fukt som kan kondensera, och ge frost + Skadeinsekter + Korsdrag i stora rummet.
(3) Höjdskillnader är inget problem så länge systemet är gastätt.
(4) Vattenresarvoar är nödvändlig för att hantera termisk expansion och kontraktion. Se hur "kit" ör vattenkylda datorer är uppbyggda.
(5) Se punkt 3.

Tänk på att ju fler och tunnare flänsar => Bättre överföringsförmåga (och damm..).
Kylningselementet i skrubben bör sitta högt, helst i taket.
Wenzlaff
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 december 2004, 10:48:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Wenzlaff »

WOW, de gick fort, Jag han bara handla, laga och äta mat och redan massor med svar!

Borde kanske förklara lite bakgrund också, jag bor i lägenhet på 2:a våningen så att gräva ner en slang i trädgården (som iof lät som en mkt bra idé) blir nog svårt.

Nu när jag var och handlade så tittade jag lite på hur man kyler saker i afären.
Det värkar inte vara jätte mkt mer avancerat än mitt projekt. 3 radiatorer i taket i kylrummet och en enorm utanför.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skillnaden är dels temperaturerna och dels ytan på batterierna, dessutom är anläggningen i din butik kompressordriven.
Temperaturen i de kylbatterier du ser ligger nånstans runt -8 - -14 grader, ytan är dessutom ett par hundra gånger större än din radiator.

Så det du tittade på är inte riktigt samma sak som det du funderar på att göra.
Wenzlaff
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 december 2004, 10:48:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Wenzlaff »

aha....

som sagt, har aldrig pysslat med vätskekylning förut.
Om ja skulle testa iaf, något som är noga att tänka på eller så?
Har läst ett antal guide för vattenkylning av datorer och det värkar så simpelt.
Ska men sattsa på att köpa en ny radiator eller närmaste bilskrot?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

skroten och kolla efter två kasserade utomhusdelar till luftluftvärmepumpar

då har du en rimlig chans att få någon verkan, en beg cirkulationspump för en villa och ett antal meter rör/slang så kan du prova i varjefall
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att räkna ut tryckfallet i en vätskeförande ledning.
Obs gäller enbart för enfas medier

Först måste man räkna ut reynolds tal för att få reda på om man har turbulent eller laminärt flöde:
Re= DENS*V*Di/VISC

Därefter kan man räkna ut tryckfallet

om Re < 2000 (ca)
dp=32*VISC*V/(Di/1000)^2

om Re > 4000 (ca)
dp=DENS*V^2/(2*Di)*(1/(-1.8*LOG10(6.9/Re+((PR/Di)/3.7)^1.11)))^2

där
VISC=Dynamisk viskositet
Di= rörets inre diameter
DENS =Mediets Densitet
V=Mediets hastiget
PR=rörets ojämnhet
dp= tryckfallet per längdenhet

Ungefär, med förbehåll om skalning av de olika enheterna, så använd inte formlerna rakt av, utan leta själv.

För att det skall fungera någorlunda som du tänkt dig, behöver du minst 15 graders tempskillnad per värmeväxlare, dvs totalt minst 30 grader, så om du skall få kallare än +30 i rummet måste det vara under 0-punkten ute, och då måste du ha glykol eller nån annat frysskydd i vätskan (vilket kraftigt försämrar värmeöverföringen).
Rent generellt kan du inte räkna med mer än ca 20-50W per m2 värmeväxlaryta.
Användarvisningsbild
Ac3T
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 november 2007, 02:21:02

Inlägg av Ac3T »

Ett annat alternativ, om ändock lite farligt är att leta upp en vattenkran och sticka ner till Jula lr ÖoB å handla T-kopplingar och sånt, sen dra en slang eller ett rör till skrubben och ha en inkapslad fet radiator med en fet fläkt (Rekommenderar centrum-fläkt för de ger en jäkla skjuts) så du får ut en samlad luft (I stället för att bara direkt sprida ut den ibland den övriga uppvärmda luften), och sedan dra ner den genom ett stort rör eller kanal mot antingen golvet, alternativt direkt till datorerna / utrustningarna.


Dock rekommenderar jag inte att hålla på med vattenblock och dyl. eftersom vanligt kranvatten tenderar att slamma igen och därigenom ökad risk för en väldigt dyr saga.

Själv höll jag på å lekte med en gammal P166:a och gjorde ett eget vattenblock, och jag fick faktiskt ner tempen ganska duktigt, ca. 2-3 grader, men tack vare ghetto-stuk så hade min hårdlödning några brister i en rör-skarv, så när jag kom hem efter en kurs så hade jag ett tvärblött golv, och otroligt nog, en hel dator tack vare att den var i vertikalt läge (Tower-låda), lådans botten hade en liten plaskdamm dock.

Kom just att tänka på en sak dock; Har man otur med radiatorn / kalluftkanalen, kan man få kondens, men i det stora hela beror det mycket på vattenflödet, såväl som luftflödet.

Jag rekommenderar att du sätter en förbikoppling mellan in och ut på radiatorn med en kran så du kan ställa vattenflödet.
Och vad det gäller fläkten; Välj ett monster så slipper du tänka på kondens. Som jag skrev ovan, en centrumfläkt är att rekommendera eftersom de ger enorm luftmängd, men en nackdel är ljudnivån.

Sen vad det gäller idéen med vattenslinga nergrävd; Hör efter med grannarna om de skulle ha något emot ett rör på utsidan av fasaden som du skulle kunna lägga antingen slang eller rör (Om du väljer rör räcker det med ett innuti det stora), och sedan gräva ner en slinga eller vad det nu må vara.

Dock skall tilläggas att det krävs lite finess för att få det att se bra ut, och inte minst, för att grannarna inte ska tro att du är knäpp i hela huvudet :shock:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kranvatten fräter hål på vattenblock. Inte att rekommendera för kontinuerligt bruk i månader. Egen erfarenhet.. :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

materialval eller snarare materialblandning av material är viktigt så att du inte får starkt drivande korrision. Syrefrihet och låg salthalt i vattnet är också viktigt (destillerat/avjoniserat) - det är syrefriheten som gör att vattenvärmelement inte rostar sönder > 20-30 år trots att de är gjorda i vanlig bondstål.

Eller som min rums-AC där kopparslingorna hålls upp av aluminiumplåt i sin kondenskokardel - gissa hur bra det är (jag fattar inta att folk som håller på med design av dyliga grejor som man dessutom vet att hela/delar av detta är konstant fuktiga ändå gör så ididiotiska materialkombinationer...)


Du få väl sticka till skroten och köpa ett par värmepaket/kylare från bilar som kompetteras med en bra papst-fläkt som får agera kylare ute på balkongen - och kanske en likadan inne i skrubben. Mindre mängd glykol för att inte sprängfrysa när det blir svinkallt samt något som känner av fukt/RH och stänger av cirkulationenså att det inte börja blöda vatten i inomhuskylaren och ge mögelskador. Till detta någon form av cirkulationspump som tål att gå mycket lång tid.

Det här fungerar nog bra vår/höst/vintertid men inte sommaren då du måste fixa fram kyla lite mer artificiell väg.

till och börja med - kolla med en Wattmeter hur mycket effekt du bränner av i skrubben egentligen - helst via någon gammal elmätare med snurrande skiva eller modern elektrisk elmätare klassad bra nog för debitering - en billig klas i sjön visar ofta grovt fel när dessa är inkopplade till switchade nätaggregat...
sa2avr
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 februari 2008, 09:12:11
Ort: Umeå

Inlägg av sa2avr »

En kollega till mig löste kylproblemet av ett par fibernoder genom att förlägga ca 50m rör 110 mm diameter på 60 cm djup.
i noden sitter en termostatstyrd paxfläkt som suger luft genom röret.
Ger tillräcklig kyla hela sommarhalvåret.

I huvudnoden sitter 2 st 4,5 kw kylaggregat som jag har funderat på att byta ut mot vattenkyla. Huvudnoden ligger ca 100 m från umeälven så om jag gräver ner 2 rör ner till älven och kastar ut en rulle kollektorslang för sjövärme borde jag kunna kyla huvudnoden året runt bara genom att pumpa runt vattnet.
Jag har inte räknat på det än men om det blir aktuellt att gräva i närheten så måste jag nog kolla närmare på det,
Skriv svar