Jag tror min COM-port har brunnit...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Jag tror min COM-port har brunnit...

Inlägg av Stenmark »

Nu är jag sur. Jag håller på och testar ett PIC program som ska komunicera med min PC via RS232. Helt plötsligt så lägger kommuniktationen av, inget svar alls längre. Jag börjar då en omfattande felsökning på LAB kortet som PICen sitter på för att hitta något som ev. har lossnat. Utan att hitta något fel så kollar jag som sista utväg om Porten lever genom att koppla ihop Tx och Rx, fortfarande stendött.
Jag misstänker därför att porten har pajat av nån anledning. Jag funderar just på varför porten valde att lämna denna värld.
Det enda jag kan komma på är att jag testade att köra PICen på ett gammalt AT nät agg och kopplade ihop AT aggets jord med signal ground på RS232 kontakten för att få det att fungera, detta kan väl inte ta död på porten, eller var jag dum när jag gjorde så?

Har spenderat ett tag nu på att leta upp ett billig RS232-PCI kort, men dessa verkar inte finnas, de väger ju in på 300 kr och uppåt, vilket ocker !
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du inte en com port till?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag köpte ett sånt här kort, under 200kr

http://www.webhallen.com/prod.php?id=21842

Det är riktigt bra att ha 3 serieportar :) Använder allihop, hade gärna haft fler

/Johan
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Annars finns det ju USB<->serieport omvandlare att köpa.
Priset känns kanske mer motiverat - då den även kommer att kunna användas framöver på nya datorer (utan egen serieport).
Clas Ohlson
Komplett
Datorbutiken

Finns säkert många fler...
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jo jag har en COM port till, men den används redan.
Det kortet som strombom länkade till verkar intresant, det billigast jag sett hittils.

Michel: det enda problemet med en sådan konverterare är att jag då måste skriva programvaran i PC maskinen för USB portar, vilket jag i dagsläget inte kan. Men det kan ju vara värt att titta på det.

EDIT:
Är det någon som har en uppfattning varför porten la av, vad kan ha orsakat haveriet? Vore ju bra att veta så att man inte gör om samma sak igen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kanske finns en interface krets som går att byta.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Du är inte ensam om att bränna comporten, jag brände min inte beroende på att jag kopplade ihop jorden utan att jag inte kopplade jorden först.
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Det kan nog vara därför min brann också isåfall. För jag testade först utan, lat som man är så orkade jag inte löda dit en hel extra sladd till först. Men då funkade det inte så då testade jag med jorden men då hade porten antagligen redan dött...
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Stenmark skrev:Michel: det enda problemet med en sådan konverterare är att jag då måste skriva programvaran i PC maskinen för USB portar, vilket jag i dagsläget inte kan. Men det kan ju vara värt att titta på det.
.
När du har pluggat in USB>RS232 adaptern i datorn samt installerat medföljande drivrutiner så kommer det en "extra" comport. Ex vis Com 3. Då kan ditt program kommunicera precis som om det vore en vanlig port.

Det fungerar bra i windows, men blir nog problem om du kör datorn i ren DOS miljö.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

strombom skrev:Jag köpte ett sånt här kort, under 200kr

http://www.webhallen.com/prod.php?id=21842

Det är riktigt bra att ha 3 serieportar :) Använder allihop, hade gärna haft fler

/Johan


Så bra att du postade den länken :). Har länge stört mig på att jag bara har en serieport. Jävla sätt att bara ha en på moderkortet.
Skriv svar