CPU/MCU för mp3-spelare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

CPU/MCU för mp3-spelare

Inlägg av Geron »

Vad ska man satsa på?
1. En "enkel" MCU med lös mp3-dekoder
2. En "enkel" CPU med mjukvaru dekodning

Finns ju för o nackdelar med båda alternativen. 1 = man slipper en hel del programmering, dock får man leva med att många kretsar har en hel del alvarliga brister i sin errata.
Alternativ 2 ger ju möjligheten att dekoda betydligt fler ljudformat, men har sällan något större ljudstöd, utan man måste in med ljudbuffer etc om man nu inte vill göra tidskritisk kod som själv genererar korrekt PCM-signal till en DAC.. Alt 2 är lite jobbigare om man tänker på att man helst vill bygga något portabelt (dvs batteridrift)

Några bra förslag?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Nackdelen med 2:an är att det inte (mig veterligen) finns en "enkel" CPU som klarar av mp3-dekodning i realtid. När jag säger enkel menar jag en som har få ben och kräver få kringkomponenter. Ska man hobbybygga vill man nog helst inte ha en ARM-processor med 200 ben och externt DRAM. Det är svårt att designa och säkert ännu svårare att få att fungera i de relativt höga klockfrekvenser som krävs för dekodningen. Vidare är det nog svårt att få den strömsnål.

Jag funderar själv på att ordna till ett bygge baserad på alternativ 1. Det blir antagligen någon av de mindre AVRmega-modellerna, kanske mega32. Då kan man debugga via JTAG, vilket är trevligt. vs1001k verkar vara en trevlig dekoder. Den är ju inte särskilt billig, men har inbyggd DA-omvandlare och kräver därför få kringkomponenter.
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Philips har en ARM7-TDMI baserad sak med en TQFP48-kapsel, så 48 ben är inte så hiskerligt tycker jag.. Den snurrar internt i 60Mhz (den heter LPC2106 och har ett antal syskon). Den har dock ett par nackdelar dock främst att den saknar i stort sätt alla inbyggda features som USB etc. Samt att den verkar dra lite väl mycke ström för batteridrift.

Den borde dock räcka för MP3-dekodning i mjukvara... Men det tillkommer ju ändå en hel del för USB, display, DAC etc.

VS1001 som du pratar om har en (enligt mig iaf) ruggigt sunkig DAC, visst det blir ljud.. men inte nån större kvallite.

Har annars funderat på Atmels krets med inbyggd MP3-dekoder.. den har även USB.. Frågan är dock om den är speciellt snabb, dvs hinner med mycket annat än att shyffla in data från extern Flash till dekodern. Den är ju som sagt baserad på en 8051-kärna.

Appropå det, ingen som har några tips på vart man kan få tag på _STORA_ flash-minnen för inbyggnad (alltså inte minneskort etc)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Hmm, tiden har tydligen sprungit i från mig :-)

Hade inte en aning om att det fanns så pass smidiga ARM-chip. Den har ju både flash och RAM samt serieportar, JTAG etc. Mycket trevligt! Den kan man ju klämma in på hemma-etsat kretskort :P Frågan är vad den kostar och hur man får tag i den i mindre mängder?

Displayen kan du ju driva på GPIO-pinnarna! USB finns det små externa chip för, kommer inte ihåg vad de heter men de används i yampp om jag inte missminner mig!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Geron skrev:Appropå det, ingen som har några tips på vart man kan få tag på _STORA_ flash-minnen för inbyggnad (alltså inte minneskort etc)
Hur många MB är stort för dig?

8 MB finns ju att få tag på billigt. I BGA-utförande är dom 4x6 mm så man kan trycka in en rejäl hög på litet utrymme. Kör man den mer enkelt monterade TSOP'en så blir dom dock genast 12 x 20 mm tyvärr...

Undrars hur en 256 MB CF ser ut innuti egentligen? Sitter det typ 32 st BGA-chip i den?
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Med stora flash-kretsar menar jag 128Mbyte (inte Mbit) eller större.

Vet att bla samsung har ett par NAND-Flash kretsar som är rätt små TSOP48 eller nått i den stilen, som kan lagra 4Gbit (512Mbyte) adresseras mha 8 eller 16 bits bredd (har en smidig uppbyggnad om 512byte-block, vore perfekt o köra ett FAT-liknande filsystem på, med 512Byte kluster).

Nackdelen är såklart att man inte kan köpa sånna löst =( antar att sampla dom är bortkastad tid.

*BGA-kapslar blir snabbt omöjliga att löda på plats om man är hobbyist. speciellt när det börjar bli ett antal ben.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Såhär ser ett 32MB ut iallafall:

Bild
Bild

Vill inte plocka itu mitt 256MB som egentligen inte är mitt ;).

BGA borde man väl kunna löda med "Shake 'n bake"-metoden?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

AT83C51SND1C
AT89C51SND1C

(051 baserad MP3 dekoder med allt inbyggt... Amtel ....
(USB,Interface mot minneskort, LCD, knappar, D/a...)

bygg något och visa oss andra sen:)

/rickard
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Är det någon som hittat var man kan köpa den där LPC2106? Jag hittade den på något suspekt ställe, där jag inte skulle vilja köpa ifrån!
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

http://www.dontronics.com/pasat.html
Har en DIL40 "kapsel", baserad på en LPC2106, dom har laggt kristall, voltage suply, reset-krets osv på själva kapseln, så man har tillgång till all I/O och JTAG via DIL40 "kapseln".. Den är dock lite väl dyr 94 USD, fördelen är att den är helt klar att använda direkt från start. och man kan använda den på labb-bräda eftersom det blir en vanlig DIL40.

http://www.ramtex.dk/products/tinyarm.htm
En dansk version av samma krets, något billigare.

http://www.mct.net/product/dil2106.html
Ännu en DIL-version baserad kring LPC2106...

Har dock inte hittat något riktigt bra ställe som levererar enbart LPC2106 kretsen.. Sen ryktas det att Philips snart kommer med en low-pin-count krets som har en kontroller för externt ram förutom generel I/O
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jag har också hittat en massa "basic stamp"-liknande 2106-byggen, men det hade varit roligare att bygga själv. Framförallt som det uppenbarligen inte krävs så många kringkomponenter!

Om Philips kommer med en variant för externt minne kan man snart bygga sin egen Linux-burk. Visserligen µC-linux (eftersom LPC2106 inte verkar ha någon MMU), men coolt ändå!
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

"Basic Stamp" lösningarna tycker jag är rätt ok ändå. Man slipper mippla så mycket med de relativt få kringkomponenterna. Istället kan man direkt börja labba med saken. Gjorde jag det själv skulle resultatet säkerligen bli detsamma, men aningens större. Sen slipper jag med glädje pilla med ytmonterat.

Sen angående Philips, ARM och externt minne. Efter en femminutare på Philips sidor så hittade jag LPC2200-serien, den stödjer externt minne. Dock bara i form av SRAM och div ROM/FLASH. Sen inte speciellt mycke heller utan det rör sig om max 16Mbyte i max 4 banker. Dvs 64Mbyte, iofs inte helt fy skam för något lite o inbyggt. Hade dock helst sett stöd för större adressrymder per bank. Spelar kanske inte så stor roll för programm etc, men hårdvaran blir större om man måste ha 4 minnekretsar.

LPC2200-serien är dock aningen större än en TQFP44-krets, den blir nämligen så stor som en LQFP144 istället.
Pinkevin
Inlägg: 285
Blev medlem: 1 januari 2004, 12:44:10
Ort: Norrtälje

Inlägg av Pinkevin »

Olimex har en s.k. header-board med kretsen på, vilket verkar vara detsamma som kretsarna Geron postade.
http://www.olimex.com/dev/lpc-h40.html
$49.95 ~350 kr exkl frakt + ev. moms och tull.
Skriv svar