Velleman pic-programmerare - "No device ID recieved&a

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

Velleman pic-programmerare - "No device ID recieved&a

Inlägg av jonkers »

-EDIT-

Problemet Är löst. Använde en 12V trafo. Krävdes en 15V.

-/EDIT-

--------------------------------------------------------------------------------------

så har jag meckat ihop min Velleman K8048 Pic programmera/labplatta.

glad i hågen trycker jag i matningen, alla lampor lyser och blinkar som dom ska. jag kompilerar en demofil som följde med, jag kopplar upp den mot datorn, K9848 FOUND säger säger programmerings-programmet, jag sätter programmeraren i prog-läge, klickar på write i programmet..............

..........en halv sekund senare säger det "No device ID recieved". Jag provar på 20 andra sätt med samma resultat.

någon som känner igen? någon som vet vad det kan vara?

jag använder en spikrak kabel, 9-polig d-sub, är det så att några pinnar ska vara korsade? typ txd o rxd månne?

all hjälp mottages överdrivet tacksamt


eder - jonkers
Senast redigerad av jonkers 20 oktober 2004, 21:09:50, redigerad totalt 2 gånger.
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

Inlägg av jonkers »

kolla igenom forumet och såg att samma fråga har dykt upp förr.

sorry för att dra upp gamla frågor. ska kolla om jag hittar ngn lösning......
.....imorgon. nu är det godnatt
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Inlägg av Plogen »

Så du menar att du bara tog en 15V trafo istället och det fungerade?

Jag har nämligen samma problem som du har/hade....
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

ehhhhhh jag kör på en 12v batteriladdare men grejen jag tror är att den där 12v transformatorn inte klarade av strömmarna. Dom är dock inte så höga men kan vara ett svar
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Ja, peppo,( det var länge sen) är det en laddare för bilbatteriet eller annan blyacc. så lär det finnas en bra bit över tolv volt, 13,8 till 14,2 volt är vad som man rekommendrar.

Bilelektriker
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

Inlägg av jonkers »

Plogen >>>> Precis.


Peppo >>>> Nja strömmen skulle nog 12 voltarn klara av att leverera, den var på 600mAh.

15 Voltarn jag har nu ligger på 400 mAh och det funkar utmärkt.


Nu kan jag ha helt fel men:
Det är väl så att en pic ska ha +12V på en pinne för att gå in i programmerings-läge och eftersom det sitter lite dioder och annat krafs på vägen så blir det väl lite spänningsfall.
Eller kommer 12V från RS-porten? Kanske olika mellan olika programmerare till och med? Vad vet jag, jag bara spekulerar :P


eder - jonkers
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är väl 13 V den ska ha? Programmerare brukar väl ha någon form av spänningspump för att fixa fram denna spänning? Det har min färdigbyggda iaf, för den regulerarer ner inspänningen till 5 V direkt...
Skriv svar