eeprom problem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

eeprom problem

Inlägg av dangraf »

Hej!
Jag har problem med ett eeprom-minne jag kopplat till min pic processor.
Problemet är att jag inte tyker den skriver tillräckligt snabbt.

Jag använder mig av ett seriellt minne (24lc512) och processor (PIC18f248) från microchip. Processorn har en 8mhz kristall, så den kan köra både 8mhz och 32Mhz
Minnet använder sig av I2C och skall kunna klara av en klokfrekvens på 400khz om man har pull upps på ca 2k på SDA och SCL vilket jag har.

jag har skrivit följande kodsnutt som skriver till minnet och låter en pinne oscillera för att kunna se hur ofta den hinner skriva till minnet.

while(1)
{
toggle port c bit0 // oscillerar bit 0 på port C
eeackpolling //kollar så att I2C bussen är klar
writebyte to eeprom // skriver till minnet
}

Den uppmätta skrivhastigheten är 2ms vilket betyder att den skiver till minnet 500ggr /sekund.
Enligt mina beräkningar om den skall skriva med 400khz, och varje skrivning innehållet 2 adressbitar och en databit, så borde den iallafall kunna skriva lite över 15000 ggr/ sekund. (400000/24 = 16666) vilket den inte är i närheten av

De funktioner jag använder mig av när jag skriver till minnet är microchips egna som man får med C18 som är lite omsrkivna.

Det märkliga är hastigheten inte verkar påverkas när man ändrar klockfrekvensen på processorn från 8-32Mhz.
Den verkar inte heller bry sig om värdet i SSPADD registret som anänds för att ställa in klockfrekvensen.

Någon som skulle kunna hjälpa mig?? snälla :roll:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om du använder 24fc512 minnet istället så kan du ha klockfrekvenser upp till 1mhz

sen är väll ett problem till att det tar minnet drygt 5ms att skriva in enstaka värden om inte jag minns fel, dock man man skriva in en hel sida åt gången.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Om man kollar i databladet så är maxtiden för att skriva en page 5ms men det står ingen min tid.
Jag vet inte vilken klockfrekvens de har baserat den tiden på, men jag tycker det borde gå lite snabbare beroende på vilken klockfrekvens man kör. O den klockfrekvens jag ställer in verkar inte påverka skrivtiden till minnet ett dugg.
:(
Skriv svar