Gängor i tunn plåt.

peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Gängor i tunn plåt.

Inlägg av peter555 »

Ofta vill man skruva ihop en burk av tunn plåt. Problemet är då att det inte går att gänga i plåten utan det krävs antingen självgängande skruvar eller någon form av beslag.

I en burk som jag demonterade verkar de genomgående ha först gjort en ansats i plåten och sedan borrat och gängat. Fördelen är då att gängan blir ca 3 mm lång och går att göra utan problem.

Min fråga är, hur gör man ansatesrna och finns det något verktyg så man kan göra det själv ?


Bild

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det går att ha ett don och mothåll och köra det i en press, har sett enklare variant av det där det ser ut som om man bara drivit en körnare genom plåten och sedan gängat

sen finns det ju blindmuttrar som man kan , ungefär som popnita fast i plåten, dom funkar bra och är smidiga, fast jag har inte annvänt mindre än m4 av dom
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag har en 30 ton press så det borde väl räcka. Var får man tag i dorn och mothåll , de måste vara härdade antar jag ?

Blindmuttrar har jag sett, dock tycker jag varianten som popnitas är ganska klumpig. Sedan blir det väl en krage på ovansida också. Gick det att kraga ut själva plåten så skulle jag tycka det var en fördel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du tillgång till en svarv kan du ju göra ett verktyg i två delar, och sedan tex spänna fast plåten mellan tex. ett par MDF bitar, eller liknande som du skruvar ihop. om det är tjockare plåt kan du eventuellt glödga den först, modern plåt brukar ju vara kallvalsad.

Edit: 30 ton bör både räcka och bli över för vanlig tunnplåt. :)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Skulle du inte kunna använda en vanlig popnut? Det kanske är det grym talar om.
Det är en gänga man trycker fast i ett hål med en tång, liknande popnit-tång.
Typ http://www.emhart.com/products/pop/popnut.asp

Edit: Liksom grym har har jag inte heller sett mindre än m4.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var hittar man sådana i sverige?

Hur pass vanliga är de? Kan de finnas i typ järnaffärer eller på Clas Ohlson?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Mjo, det finns ju många lösningar, den stora fördelen med att trycka ner själva plåten är att det tar inte mycket plats. En nitad mutter bygger väl ca 10 mm medan det här bara blir 2 mm.

När de gör såna här plåtar antar jag att en stor stans används där plåten samtidigt är fixerad. Vill man göra det på fri hand med dorn och mothåll så blir ju problemet hur man ska centrera de båda delarna.

Skulle det kunna fungera med endast ett dorn och man lägger plåten mot något halvhårt som aluminum eller koppar tro ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skulle mycket väl kunna fungera då det inte behövs så många gängor för att hålla kanske och det hade nog säkert kunnat bli ett antal på så vis.


Var hittar man sådana i sverige?

Har för mig jag såg några på Järnia i somras och vette fasen om inte jag inte tom sett det på clasohlson för något år sedan eller liknande butik, så att så värst ovanliga tror jag inte direkt att dom är, kostar dock lite har jag för mig. Kräver sedan också en speciell nittång om jag inte missminner mig men dessa kan man nog få tag på för en inte allt för skrämmande summa och om inte annars säkerligen på Ebay för en bra lägre summa.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

JimmyAndersson skrev:Var hittar man sådana i sverige?

Hur pass vanliga är de? Kan de finnas i typ järnaffärer eller på Clas Ohlson?
http://www.google.se/search?hl=sv&safe= ... er&spell=1
Lite här och var verkar det som.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

prova med vass spetsig körnare och en träbit under, ändträ

hadde inte biltema blindmuttrar?, någon av dom vanliga katalogerna hadde det ivarjefall
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, finns tex på clasohlsson, 300:- ( 298:- ) för ett komplett set med tång, muttrarna är förhållandevis dyra, mellan 98 och 67:- för 50 st beroende på dimmension.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

Kan de finnas i typ järnaffärer eller på Clas Ohlson

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15083188
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det funkar utmärkt med en standard mutter lödd över ett hål, perfekt hållbarhet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag trodde inte det skulle hålla, men där ser man. Bra att veta. :)

Perfekt att de har tång och blindmutter hos ClasOhlson.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Borra ett litet hål, tex. 2-3mm i plåten. I det hålet slår du in något vasst, tex. en körnare som nämdes i en tidigare tråd. Med något hårt under förstås. Men utan det lilla hålet blir det inte bra. Använd även olja när du vidgar upp hålet.
Skriv svar