Billigaste metod för aluplåt? Vatten/cnc/laser-skärning?

anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Billigaste metod för aluplåt? Vatten/cnc/laser-skärning?

Inlägg av anton »

Jag ska börja serietillverka en produkt som involverar väldigt mycket fräsningar ur några mm aluplåt (2-4mm). Så jag måste nu börja fundera på vilken metod som blir effektivast och billigast så jag vet vilka tjänster jag ska börja leta efter hos företag.

Vattenskärning
CNC Fräsning
Laserskärning

Någon som kan något om detta?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Hur många ex gäller det ?
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Ja först ska det ju prototyptillverkas så då är det väl kanske 5-6st olika sorters bitar och två av varje sort. dom flesta rymms inom en kvadrat på 15x15cm.. Vissa något större, vissa mindre.

Sedan när produktionen ska igång så kanske man börjar med 5-6kit och sedan om försäljningen går bra så kan det ju blir hur mycket som helst!
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Stansa?

Går det inte annars att optimera produkten så det inte behövs så mycket bearbetning?
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

kan man stansa? hur går det till igentligen? Måste det inte göras formar och grejjer då som kanske blir dyrt, speciellt vid prototyptillverkning?

Nja, dom behöver vara rätt så precis, med hål där dom ska vara och vinklar och längder som det ska vara!
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Man kan komma ganska långt med "standardverktyg" i en stans.

Men lite bilder vore bra så vi kan se hur bitarna ska se ut. Ska du ha några exotiska former, ovala hål, skarpa hörn, mängder av hål i olika storlek etc? Blir lättare att komma med en teori då.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Här kommer en bild på hur en tidig skiss på några bitar:

varje ben på V;et är kanske ~10cm, så ni får en uppfattning om storlekarna..

Bild
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Men hur många räknar du med att göra? Och vad har du för krav på kanterna? Stans kan ge lite deformation.

Gör en första prototyp för hand eller i en fräs, spelar väl inte så stor roll vad de första kostar...

Edit: Såg bilderna, lite jobbiga att ta fram... Vad ska det vara till? Kan du inte göra en prototyp som är kantigare och utan alla hål?

Ska det bli typ mekano?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aluminium suger kraft från Lasern.
CNC-fräs tar väldig tid.
Vattenskärning är billigt, men smådelarna kanske flyger iväg.
Stansning är nog bäst.

Men först måste du bestämma antal.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle tro vattenskärning alternativt laser, stansning tror jag är svårt att få ekonomiskt med små serier och fräsning tar för lång tid om man inte bara ska ha en prototyp.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Testa att lägga ut en ritning + beskrivning på http://www.mfgquote.com/ så kanske du får offert på några olika metoder
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

vattenskärning är nog det smidigaste, laser och aluminium är inte alltid så bra, smält aluminium är blankt och kan förstöra lasern , så alla med laser vill inte köra aluminium
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Vattenskärning och sedan så vill de förmodligen inte göra mindre än en hel plåt åt gången (Det vill i alla fall inte vår laserskärare)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om man är lite smidig av sig så brukar man kunna få det skuret utan en hel plåt, antingen betalar man för extraarbetet eller så om dom skär i samma material så kan dom ta det samtidigt som dom kör sådant material, då kan man få vänta någon vecka men det är helt ok för min del
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

GuruX; vet inte antal ännu. Krav på kanterna? Vet inte riktigt vad du vill veta men dom ska vara skarpa, bitarna får inte bli skeva eller sneda eller dyligt. Innerhörnen och sådär kan väl vara lite avrundade då jag förstår att fräsen inte kan göra knivskarpa innerhörn..

Näe, vill inte avslöja vad det ska bli, då hela min affärsidé baseras på det! Och dom behöver ha hålen tyvärr!

jojje; Okej. Ja antal, först en prototyp men den får jag överlåta till någon hobbyist med cncfräs.. Sedan vill jag göra en provserie för att se intresset på kanske 5 satser.. totalt blir det kanske 6st olika delar, två av varje del och totalt kanske 60st bitar som ska stansas/fräsas/skäras ut..

Larda: okej, aa.. tror det jag också

strombom: Okej, ska testa det!

grym: Okej..

Rossen: Hur stor är "en plåt"? 1000x2000mm?

grym: Okej! Aa så kan man ju göra!
Skriv svar