Fräsa aluminium med den här?

Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Fräsa aluminium med den här?

Inlägg av miklon »

På jobbet har vi en Kosy3 CNC-maskin, spindeln som används är en Metabo FME737:


Metabo FME737

Vi använder den för att fräsa i plast/plexi, men min fråga är om den håller för att köra aluminium med. Behövs någon extra kylning och hur bör den isåfall fungera? Finns det begränsningar på hur djupt/snabbt/stort/litet man kan/bör köra?

Vad ska man använda för frässtål?

Själva CNC-maskinen är en sådan här:

KOSY3

Edit: Fixade länkarna.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Den ska fungera bra att köra aluminium med.
The machine as CNC-Machine to be used for machining, like:
*milling
*drilling
*grinding
*engraving
in...
*wood
*plastics
*NF-metals (no iron, no steel)
Begränsningar i matningar och skärdjup finns det självklart, men var dom är beror på maskinen , verktyget och materiellt och är väldigt svårt att säga utan att provat olika matningar och sett resultatet.
En begränsning är det lägsta ställbara spindelvarvtalet som begränsar hur stora verktyg du kan använda innan skärhastigheten blir för stor.
Jag har för mig att det brukar rekommenderas enskäriga pinfräsar när det handlar om så små verktyg.
Exempelvis dom här hos Solectro
Kylning kan ske antingen med T-röd (tänk på brandrisken) eller mer lämpligt med skärvätska, du kan antingen spruta på den manuellt eller om du ordnar med någon typ av dimsmörjning.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tipset från min sida är att köra med små tvåskärsfräsar så att du kan snurra pinnarna snabbt vilket passar den lilla maskinen bättre - påkänningarn på själva maskinen minskar också med mindre pinnar - den givna nackdelen är att jobben tar längre tid och att du relativt mot att köra med större pinner kommer att slita ut verktygen fortare. 1,5-3mm pinnar är det som jag oftast använder trots att jag kör med en betydligt rejälare maskin.

Köp bra verktyg också, det lönar sig så länge man inte håller på att köra av pinnar..... då blir det snabbt dyrt...
Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av miklon »

Lägsta varvtal är ju 10 000 med den spindeln, så jag måste ju köra rätt snabbt.

Var kan jag hitta lämplig skärhastighet och matningshastighet för Al-material?
Skriv svar