Johan.o, abstrakt är det så simpelt som en generell lättviktskrets för att mata pic-kontrollern och valfria externa komponenter med 5V från en spänningskälla mellan 2-5.5V.
Den ger tillgång till PIC:ens komparator tillsammans med spänningsdelare, om man vill, för att t ex övervaka sin egen drivspänning. De 3 viorna utgör punkter för jord, oregulerad driftspänning samt regulerad 5V. PIC:ens I/O finns givetvis också lättilgänglig för anslutning.
Rent konkret gjorde jag kretsen för att driva lite extra lull-lull som navigationslyse, lost-model-alarm och LiPO-batteriövervakning till mina små radiostyrda Xtwin-leksaksflygplan (15-20g). Men kretsen begränsas egentligen bara av mjukvaran eftersom den är såpass generell. Man skulle nog kunna hitta på rätt mycket skoj med den.
Kan tyckas vara ett barnsligt och enkelt projekt, men det var ett mycket nyttigt lärande från start till slut, och en jäkla utmaning för mig. Under processen lärde jag mig en hel del. Från en mycket ytlig elektronikkunskap från gymnasiet för så många år sedan, har detta projekt fått mig att skrapa ytan på att;
Läsa datablad (och börja förstå

)
PCB-design
Etsning
SMD-lödning
Mikrokontroller-programmering/Assembler
Samt en del digitalelektronik
Hade aldrig gjort något av detta tidigare. Känns faktiskt riktigt roligt att från att ha suttit och funderat på hur jag ska få en lysdiod på ett leksaksflygplan för nattflygning, fått så mycket mer, och en språngbräda till spännande projekt i framtiden