Rullande LED-skylt på jacka (prjektlogg m. bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

$tiff: Om du har tid och lust kan du gärna få programera en krets extra till mig.

Resten kan jag bygga själv och jag betalar självklart en del som tack.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

zeus: Funktionen PM finns på det här forumet. Förlåt om det nu är så att $tiff stängt av den funktionen eller nåt sånt.

$tiff: Hur lyckas du styra runt 70 lysdioder med endast en PIC? Eller är det jag som har missat något?

gunne: Häftigt projekt, kommer nog bli grymt när det blir klart.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> EagleSpirit

Det är ju en matris. 7x14 LEDs = 98st styrs via 7+14=21 portar på PICen. Maximalt lyser sju lysdioder samtidigt, men det går mycket snabbare än vad ditt (och alla andras) ögon kan uppfatta, vilket blir till lysande text i din hjärna. Nästan samma princip som LED-snurrorna ju! :wink:
Det finns massa portar över, så antalet LEDs kunde varit en näve till!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

heh, jäklar. Börjar bli lite sent :vissla: . Tänkte hela tiden tvärtom och alla lysdioderna bara snurrade i huvudet
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det fick bli masonitplattor för att staga upp matrisen. Jag gjorde 7 plattor med 14 hål i vardera som träddes över dioderna. Det vlev väl inte så jävla snyggt, men fördelen är att jag lätt kan ta bort plattorna och ersätta med någonting annat om jag kommer på en bättre lösning.

Så här blev det i alla fall:
Bild

Bild

Det är fortfarande tillräkligt flexibelt för att det ska funka att ha den på sej, men det var ju klart snyggare innan platorna tillkom. Det snyggaste skulle ju vara om man lyckades fixa tunna ytmonterade dioder som man monterade från insidan så att de precis inte stack igenom tyget, så att de inte syntes alls när de inte var tända. Men det kan nog bli knepigt tror jag...

Nu är det bara att vänta på farbror brevbäraren som ska komma med godsakerna...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

es: Sorry, tänker inte så långt ibland. :wall:

gunne: Tycker det funkar riktigt bra sådär, kanske var lite snyggare innan, men nu kommer det inte gå sönder!

Hoppas det funkar kanon sen! Vill se "in action".
wiseguy
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:35:37

Inlägg av wiseguy »

Ett enkelt sätt, istället för att behöva bygga och programmera är väl att köpa en "Programmerbar message box" för 79 kr på Teknikmagasinet.
Sedan plocka isär denna och använda istället. :?:

Bara en liten tanke om man inte är så bra på programmering och så..
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Är det lika många leds i matrisen på den?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hittar inte nån son grej på TMs hemsida. Det låter för bra för att vara sant att man ska kunna tjacka en liknande grej för 79 spänn. Bara dioderna till mitt bygge kostade ju typ 140 pikatjolas!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Sida 66 i senaste katalogen.

Det ser ut att vara typ 23X7 dioder.
Minnet rymmer 60 tecken.
Den har inte ÅÄÖ.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skaffa 3mm dioder med klar kapsel. gör hål i tyger med en syl och tryck igenom dioden. limma men smältlim på baksidan. Blir snyggt. Men du måste löda en massa sladdar på baksidan.
Euphaz
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juni 2004, 23:21:07

Inlägg av Euphaz »

zeus skrev:Man kan dela upp det på ett par eller 4 kretskort, blir stabilt med ändå flexibelt.
Den tror jag på. Varje 'kassett' måste tåla stryk, ha gärna dioderna i en mansonitplatta, fast kablarna som sitter i mellan modulerna måste vara flexibla.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det borde bli snyggare om man skaffa svart (ev. målad) plast som man fäster dioderna i. Du kan ju försöka ragga upp en med CNC-maskin som kan fräsa upp segmenten och hålen.

Om du vill ha ~5mm så är PVC-plattorn perfekt. För <2mm rekommenderar jag polykarbonat.

Både PVC och polykarbonat borde finnas i din närmsta RC hobby butik.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Eller mattborstad aluminium för en mer "cyborg"-look...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag fick matrisdrivaren från $tiff för några dagar sen, men jag har haft så fullt upp med phösningen i skolan att jag inte hunnit lägga upp några bilder.

Jag lödde fast en crimpkontakt (eller vad det heter) på kretsen så att jag skulle kunna koppla matrisen vid behov. Det hade varit lite jobbigt om allt satt ihop.

Bild

Knapparna använder man för att styra matrisdrivaren. Byta meddelande, skriva nya meddelande, ändra rullhastighet m.m.


Sen mekkade jag in kortet i en låda och fuktsäkrade allt rejält så att det kanske håller mer än en veckas krökande. ;f

Bild


Tyvärr ville inte min dator ta emot den fina filmen som visar hur det ser ut när texten rullar, så ni får vänta på det några dagar till... Men jag kan garatera att den gjorde succe när det premiärvisades på onsdagspuben! :razz:

Några visdomens ord till folk som vill göra liknande grejjer:
Gör en hård matris i flera segment istället. Som sagt så är min matris inte särskilt hållbar vilket är dåligt när fracken ska användas som knäunderlägg vid ölhäfvning, täcke, golvmopp, regnjacka m.m. Se till att få en riktigt kröksäker matris så slipper ni håla på att lappa och laga hela tiden.
Skriv svar